همشهری آنلاین: محبوبیت احزاب جدید سیاسی پاکستان نزد هواداران آنها نسبت به احزاب عمده و پیشین این کشور, عزم شهروندان پاکستانی را برای حضور در انتخابات آتی پارلمانهای ملی و ایالتی افزایش داده و پیش بینی می شود در این دوره از انتخابات تغییرات اساسی در مجالس مشاهده گردد.

انتخابات پاکستان و حضور گسترده هواداران احزاب جدید و نوظهور

به گزارش ایرنا، انتخابات پارلمانهای ملی و ایالتی پاکستان به دستور آصف علی زرداری رییس جمهوری این کشور بطور همزمان در روز 21 اردیبهشت ماه (11 ماه مه) توسط دولت موقت فدرال و دولت های موقت ایالات مختلف در سراسر این کشور برگزار خواهد شد.

منابع خبری پاکستان روز شنبه نوشتند: اگر وضعیت و فضای انتخاباتی در پاکستان و شمار رای دهندگان افزایش یابد که با برگزاری متعدد نشست های انتخاباتی نامزدها چنین نیز انتظار می رود , احتمال آن دارد که نتیجه انتخابات به سود گروه های نوظهور تغییر یابد.

بر اساس گزارش روزنامه اردو زبان جنگ چاپ اسلام آباد, حزب تحریک انصاف پاکستان (جنبش عدالت) قادر است در رقابت های انتخابات آتی 20 تا 120 کرسی در مجالس ملی و ایالتی این کشور را کسب کند اما این گمانه زنی بستگی به تداوم فعالیت های جذاب سیاسی این حزب و نحوه تماس آن با اقشار مختلف مردم و محافل سیاسی در پاکستان تا روز برگزاری انتخابات دارد.

روزنامه اردو زبان جنگ با اشاره به محبوبیت مردمی و چشمگیر حزب تحریک انصاف (PTI) و احتمال کسب آرای بیشتر از جانب نامزدهای انتخاباتی این حزب از طریق رای میلیونی شهروندان پاکستانی, افزود: از نظر بسیاری از هواداران این حزب جدید پاکستانی در انتخابات آتی باید نسبت به حمایت مجدد از حزب مردم (حزب سابق حاکم در این کشور)، جنبش متحده قومی (ام کیو ام) و حزب ملی عوام (ای ان پی) دست برداشت, زیرا در پنج ساله گذشته این احزاب ضمن استفاده از رای مردم , پاسخگوی نیازهای آنها نبوده اند.

در همین حال روزنامه اردو زبان اوصاف نوشت: عمران خان رییس حزب تحریک انصاف و نواز شریف رییس حزب مسلم لیگ شاخه نواز در رقابت های انتخاباتی مقابل یکدیگر رقابت سخنی خواهند داشت بطوریکه که نواز شریف مدعی شده حزب تحریک انصاف هیچ برنامه ریزی برای اداره کشور ندارد اما حزب مسلم لیگ نواز با پیروزی کامل در انتخابات آتی پاکستان وضعیت امنیتی در کشور از جمله شهرهای کراچی و کویته را بهبود می دهد.

روزنامه های دیگر پاکستان نیز گزارش دادند: از نظر امنیتی انتخابات پارلمانی آتی این کشور نیز دچار چالش های مختلفی خواهد شد، انفجارهای پیاپی بمب در شهرهای کراچی، کویته، پیشاور و مناطق قبایلی باعث شده است تا مسوولان دولتی و امنیتی این کشور نسبت به برگزاری مسالمت آمیز انتخابات در تاریخ مقرر و حتی انتقال قدرت به حزب پیروز در انتخابات پس از همه پرسی با نگرانی های جدی مواجه شوند.

به نقل از رسانه های خبری , طی روزهای گذشته ستادهای انتخاباتی جنبش متحده قومی (MQM) و حزب ملی عوامی در شهر کراچی مرکز ایالت سند در جنوب پاکستان هدف انفجار بمب قرار گرفتند و تعداد زیادی از هواداران حزبی در نشست های انتخاباتی این دو حزب قربانی ادقامات ترویستی گروه تحریک طالبان پاکستان شدند .

روسا و اعضای ارشد دو حزب یاد شده اعلام کردند که در این وضعیت احزاب آنها نمی توانند فعالیت های انتخاباتی و سیاسی را تا برگزاری انتخابات ادامه دهند.

آنها تاکید کردند: دولت موظف به فراهم کردن امنیت برای نامزدهای انتخاباتی و نشست های احزاب های سیاسی به ویژه حضور همراه با امنیت شهروندان این کشور در این برنامه های سیاسی است.

برخی از منابع خبری محلی در روزهای اخیر با برجسته کردن حوادث انفجارهای تروریستی به ویژه حمله شبه نظامیان به دفاتر احزاب سیاسی و ستادهای انتخاباتی در نقاط مختلف این کشور سخن از تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی آتی پاکستان به میان آوردند اما , رییس جمهوری پاکستان هرگونه تاخیر در زمان برگزاری انتخابات را قاطعانه رد کرد.

به گزارش رسانه های محلی پاکستان، آصف علی زرداری رییس جمهوری پاکستان در گفت و گوی تلفنی با الطاف حسین رییس جنبش متحده قومی (MQM) که در لندن اقامت دارد , تاکید کرد: دولت موقت در کنار احزاب سیاسی تمام توطئه ها برای تعویق زمان برگزاری انتخابات آتی این کشور را کنار زده و این تحول مهم در همان زمان یعنی روز 21 اردیبهشت (11 می) برگزار خواهد شد.

کمیسیون انتخابات پاکستان (ECP) نیز با بررسی اوراق نامزدهای انتخاباتی لیست نهایی این افراد را منتشر کرد.

روزنامه پاکستان با انتشار اطلاعیه کمیسیون یاد شده , نوشتند: 16 هزار و 692 نفر برای راهیابی به مجالس ملی و ایالتی پاکستان در رقابت های انتخاباتی شرکت خواهند کرد، در این میان 817 نامزد انتخاباتی برای کرسی های ویژه بانوان ( سهمیه احزاب پیروز و مخالف دولت آینده ) در مجالس ملی و ایالتی، 246 نفر برای کرسی های اقلیت های مذهبی مجالس ملی و ایالتهای پاکستان ، چهار هزار و 671 نامزد برای پارلمان ملی و 10 هزار و 958 نفر ( مردو زن ) برای شرکت در انتخابات مجالس ایالتی پاکستان از سوی کمیسیون انتخابات این کشور , تایید صلاحیت شدند.

به نوشته رسانه های محلی, هفت هزار و 888 نفر نیز اوراق نامزدی خود را از کمیسیون انتخابات پس گرفتند.

کد خبر 211309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز