همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با هزینه هایی که برای حج تمتع امسال اعلام شده بسیاری از افراد شرایط مستطیع شدن را ندارند، گفت: شرایط درازمدت برای ثبت نام حج را صحیح نمی دانم چون حق و توقع ایجاد می کند و اگر به مشکلاتی مانند افزایش قیمت ارز به وجود بیاید اوضاع بدتری هم به وجود می آید.

حج و زیارت

به گزارش مهر، با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت متولی سیاستگذاری و مدیریت امور حج کشور است؛ روند کنونی ثبت نام ها و ایجاد توقع و انتظار چندین ساله در مردم برای رفتن به حج و ثبت نام بیش از 2 میلیون نفر با سپرده گذاری چندین ساله و سپس اعلام هزینه 10 میلیونی برای رفتن به حج قطعا تبعات روانی و اجتماعی خواهد داشت. به گونه ای که بسیاری از کسانی که سالها پیش به امید حج تمتع مبلغی را پرداخت کرده اند، امروز دچار مشکل شده اند. به نظر می رسد روند ثبت نام حج نیاز به اصلاحاتی از سوی سازمان حج و زیارت با توجه به تورم سالانه قیمت‌ها دارد تا مردم از همان مرحله اولیه ثبت نام بدانند چه زمانی استطاعت مالی و شرعی این سفر معنوی را خواهند داشت.

محمد علیپور، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار مهر گفت: اطلاع ندارم آن زمان که سازمان حج و زیارت از متقاضیان ثبت نام می‌کرد با چه شرایط و قول و قراری بوده است. اطلاع ندارم که هنگام ثبت نام چگونه با متقاضیان صحبت شد اگر شرایط را با آنها صحبت کرده بودند و به آنها گفته باشند که ممکن است در آینده چنین اتفاقاتی پیش بیاید یا نه شرایط فرق می‌گند. آنها خیالشان راحت بود که اوضاع باثبات است و مثل سال‌های قبل از ارز مرجع و دولتی استفاده می کردند و چه بسا آن موقع پایین بودن هزینه حج سبب شده، که همه افراد چه استطاعت داشته باشند و چه نداشته باشند ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه امسال آخرین تاریخی که برای ثبت نام حج تمتع اعلام کردند، 24 آبان 1384 است، اظهار داشت: یعنی هشت سال قبل افراد ثبت نام کرده بودند. اطلاعی ندارم که شرایط آن موقع ثبت نام چگونه بوده و آیا شرایط را با ثبت نام کنندگان در میان گذاشتند یا نه؟ اگر شرایط مختلف ثبت نام را به ثبت نام کنندگان نگفته باشند و تعهدی را پذیرفته باشند سازمان حج و زیارت به نوعی برای این افرادی که ثبت نام کردند حقی ایجاد کرده و باید به وظیفه خود عمل کنند.

علیپور در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه وارد مسائل فقهی نمی شوم، بیان کرد: از جمله شرایط تشرف به حج بحث استطاعت مالی است، هزینه هایی که امسال برای حج اعلام شده جزو استطاعت محسوب می‌شود یعنی کسی که از عهده هزینه‌های ثبت نام بر نمی‌آید دیگر استطاعت ندارد و شرایط شرعی آنرا باید مجتهدین و علما و فقها اعلام کنند و من در این وادی که تخصص ندارم وارد نمی‌شوم.

وی تصریح کرد: سازمان حج و زیارت هم شاید چنین شرایطی را پیش بینی نمی کرد و همه فکر می کردند روال عادی وجود خواهد داشت، البته اگر تعهدی را پذیرفته باید انجام دهد. اگر تعهدی را نپذیرفته نمی توان از این سازمان انتظاری داشت. بنده جزو افرادی بودم که 82 ثبت نام کردم و 87 نوبتم رسید و مشرف شدم و جزو کسانی هستم که مدیر کاروان بودم بنابراین اطلاع دقیقی دارم. حج و زیارت موقع ثبت نام گفته که این وجه ثبت نام علی الحساب است، چون موضوع علی الحساب مطرح شده و هزینه های کلی هم با توجه به افزایش قیمت ارز مرجع افزایش یافته مسلما متقاضیان سفر حج باید هزینه‌ها را متقبل شوند.

وی با اشاره به اینکه چه بسا پایین بودن هزینه های ثبت نام در سال‌های قبل سبب شده که افراد زیادی ثبت نام کنند، اظهار داشت: اکنون هم در شرایط فعلی سیاست و وضعیت اقتصادی مملکت ایجاب نمی‌کند که ارز مرجع به حج تعلق گیرد، وقتی اکنون دولت برای کالاهای اساسی قیمت ارز را تجدید نظر می کند، به نظر نمی رسد به حج ارز مرجع بدهد. سفرهای زیارتی هم برای افرادی که شرایط اش را احراز کرده باشند واجب می شود. افراد مجبور نیستند که حتما از طرف دولت ارز مرجع بگیرند تا حج خودشان را انجام دهند. به این خاطر می گویم که علما باید نظر بدهند.

وی تأکید کرد: احساس می‌کنم با این رقمی که برای هزینه‌های حج امسال اعلام کردند بسیاری از افرادی که نوبتشان رسیده دیگر از شرایط استطاعت ساقط شدند و دیگر شرایط مستطیع شدن را ندارند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که نظر شما در مورد روند کلی ثبت نام حج چیست، آیا یک نگاه تجاری به مسائل مذهبی است؟، گفت: واقعا نمی دانم که وجه ثبت نامی متقاضیان حج کجا سرمایه گذاری شده است، اگر جایی سرمایه گذاری کردند و سودی حاصل شده و سرمایه افزایش پیدا کرده است باید در حق افراد متقاضی و ثبت نام کننده اعمال کنند. در حالت کلی ثبت نام کردن برای درازمدت، را اشتباه می دانم. در ترکیه هر سال ثبت نام صورت می‌گیرد؛ هم امتیاز می‌دهند و هم قرعه کشی می‌کنند. در همان سال اسم افرادی که مشخص شد با شرایط همان سال اعزام می‌شود. اینکه امسال ثبت نام کند تا 10 سال دیگر نوبتش فرا برسد به نظرم زیاد درست نیست.

وی با تأکید بر اینکه این روند ثبت نام باعث می‌شود افراد چه مستطیع باشند یا نباشند، می‌گویند ما فعلا ثبت نام می‌کنیم تا نوبت ما فرا برسد مستطیع می‌شویم، گفت: اکنون هم که شرایط حج این گونه شده مطمئنم خیلی از این افراد بالاخص افراد روستایی که قبلا ثبت نام کرده بودند دیگر مستطیع نیستند و نمی‌توانند این هزینه ها را متقبل شوند.

وی با بیان اینکه مسئولیت اصلاح این روند به عهده سازمان حج و زیارت است، بیان کرد: سازمان حج و زیارت شرایط را با توجه به سال اعلام و ثبت نام کند. شرایط درازمدت برای ثبت نام را صحیح نمی‌دانم چون حق و توقع ایجاد می‌کند و اگر به مشکلات این چنینی برخورد کند که اوضاع بدتری هم به وجود می‌آید. معلوم نیست در چند سال آینده چه شرایط اقتصادی برای مملکت پیش می‌آید، بنابراین لازم است مردم با توجه به شرایط روز زندگی تصمیم گیری کنند.

کد خبر 211339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز