علی‌اصغر محمدی: «سهمیه‌ها» در حج و زیارت به ماجرای پیچیده‌ای تبدیل شده است. رئیس سازمان حج و زیارت همه جا از تحت فشار بودن برای حذف نشدن سهمیه‌ها سخن می‌گوید و حتی تهدید کرده که درصورت فشار بیشتر فهرست اسامی دستگاه‌ها را با مردم در میان می‌گذارد.

سیداحمد موسوی، ‌مشاور رئیس‌جمهور از خرداد‌ماه امسال که به جای علی لیالی، بر کرسی معاونت وزیر ارشاد و ریاست سازمان حج و زیارت تکیه زد اعلام کرد که سهمیه عمره و تمتع همه دستگاه‌ها را قطع می‌کند اما پس از مدتی سخنانش را بدین گونه تلطیف کرد؛ «نگفته‌ایم که سهمیه‌ها را قطع می‌کنیم بلکه به‌دنبال هدفمند‌کردن آنها هستیم.» البته برخی این سخنان را به نوعی عقب‌نشینی از موضع اولیه قلمداد می‌کنند. موسوی گفته که وقتی کار برخی‌ها پیش نمی‌رود به مدیران و معاونان فشار می‌آورند. برای گرفتن سهمیه حج نامه‌هایی می‌آید که آنها را بایگانی می‌کنیم.

فشاری برای سهمیه‌ها نیست

در همین حال‌ نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی که تاکنون درباره سهمیه‌ها و فشارهایی که رئیس سازمان حج و زیارت از آنها سخن به میان آورده، سکوت کرده بود طی هفته جاری در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «هیچ فشاری در این‌باره وجود ندارد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر با بیان اینکه فشاری بر سازمان حج و زیارت برای ارائه سهمیه وجود ندارد، تصریح کرد: حداکثر این است که سازمان‌ها برای دریافت سهمیه اصرار می‌کنند و ما هم جواب می‌دهیم که سهمیه داده نمی‌شود. وی درباره حذف سهمیه عمره سازمان‌ها و نهادهای دولتی گفت: مسئله هدفمندی سهمیه‌های عمره قبل از آمدن حجت‌الاسلام موسوی (رئیس کنونی سازمان حج و زیارت) در شورای‌عالی حج از سوی بنده مطرح شده بود. قاضی‌عسکر گفته با توجه به اینکه مردم در نوبت هستند سهمیه عادی نباید به کسی داده شود و باید اجازه دهیم همه مردم طبق نوبت به عمره اعزام شوند.

در این رابطه ذکر چند نکته ضروری:

1- فشار برای حذف نشدن سهمیه‌ها ، از ناحیه چه دستگاه‌ها و سازمان‌هایی است که نماینده ولی فقیه آن را رد می‌کند. چرا رئیس سازمان حج و زیارت که پیش از این اعلام کرده بود نزدیک عید موضوع را با مردم مطرح می‌کند، این کار را نکرده است؟ موضوع هدفمندی سهمیه‌ها بنا به گفته سرپرست حجاج ایرانی پیش از آمدن موسوی در سازمان حج و زیارت مطرح بوده و امر جدیدی نیست و نیاز به بزرگ‌نمایی ندارد. گواه این سخن اظهارات رئیس سازمان حج است؛ «برخی‌ افراد به‌دلیل کاهش سهمیه، بنده را تهدید و توهین کرده‌اند ولی ما مقابله کرده‌ایم و فشارها را تحمل کرده‌ایم.»

2- بحث خرید و فروش فیش‌های حج همچنان ادامه دارد و دولت در برخورد با یک دلال عاجز است و هنوز نتوانسته در این‌باره گامی بردارد. البته بحث انتقال فیش‌های عمره و حج تمتع طی دوسه‌ماه اخیر قدری سروسامان گرفته و دیگر از وضعیت آشفته پیشین خبری نیست و فیش تنها به خویشاوندانی که در بخشنامه سازمان حج و زیارت مشخص شده، منتقل می‌شود.

3- پرسشی که هنوز پاسخی به آن داده نشده سود سپرده‌های حج نزد بانک‌های عامل است. مبنای محاسبه و میزان سود ودیعه مردم با وجود پیگیری رسانه‌ها و مردم تا‌کنون به‌طور شفاف مشخص نشده و ابهامات به قوت خود باقی است.4- فراموش نکرده‌ایم رئیس سابق سازمان حج و زیارت پس از ایجاد نوبت انتظار 10ساله برای عمره، وعده افزایش سهمیه عمره و تمتع کشورمان را داد که در نهایت نه‌تنها افزایش سهمیه‌ای نداشتیم بلکه سهمیه تمتع و عمره به‌ترتیب با 20هزار و 60هزار نفر کاهش روبه‌ور شد.

کد خبر 204181
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز