همشهری آنلاین: محمد باقری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس روند فعلی ثبت نام حج تمتع را نادرست خواند و تأکید کرد: باید این روند ثبت نام در حج و زیارت اصلاح شود چون آسیب‌های جدی از نظر فرهنگی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت متولی سیاستگذاری و مدیریت امور حج کشور است؛ روند کنونی ثبت نام ها و ایجاد توقع و انتظار چندین ساله در مردم برای رفتن به حج و ثبت نام بیش از 2 میلیون نفر با سپرده گذاری چندین ساله و سپس اعلام هزینه 10 میلیونی برای رفتن به حج قطعا تبعات روانی و اجتماعی خواهد داشت. به گونه‌ای که بسیاری از کسانی که سال‌ها پیش به امید حج تمتع مبلغی را پرداخت کرده‌اند، امروز دچار مشکل شده‌اند. به نظر می‌رسد روند ثبت نام حج نیاز به اصلاحاتی از سوی سازمان حج و زیارت با توجه به تورم سالانه قیمتها دارد تا مردم از همان مرحله اولیه ثبت نام بدانند چه زمانی استطاعت مالی و شرعی این سفر معنوی را خواهند داشت.

حجت الاسلام محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی درباره پرداخت 8 تا 10 میلیون تومانی اعزام به حج تمتع سال 92 برای دارندگان فیش حج سال‌های 78 و 84 به خبرنگار مهر، گفت: این مسئله باید در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که چطور شده این هزینه به یکباره اعلام شده و سود سپرده‌های مردمی چگونه محاسبه شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید این نوع روند ثبت نام در حج و زیارت اصلاح شود؛ چون مردم حداقل 10 تا 15 سال به امید سفر حج در نوبت می‌مانند و پول آنها هم در بانک‌ها نگه داشته می‌شود و سودهایی نیز برای آن تعیین می‌گردد اما بعد از چند سال ما مواجه با مشکلاتی مثل امسال می‌شویم که این روش ثبت نام درست نیست چون آسیب‌های جدی از نظر فرهنگی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام باقری در پایان تأکید کرد: اگر بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که در سازمان حج و زیارت هر ساله ثبت نام صورت گیرد و از بین آنهایی که اولین سفرشان هست، قرعه کشی صورت گیرد و بقیه ثبت نام کنندگان نیز برای سال‌های بعد به ترتیب اعزام شوند، قطعا بسیاری از مسائل به تدریج حل خواهد شد.

کد خبر 210436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز