چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

پگاه شفتی: من: به من بگو چرا این کار را کردی؟ خودم: چه کاری؟

من و نسخه مجازی‌ام

من: چرا دوستت را جلوی بقیه ضایع کردی؟

خودم: مهم نیست، او هم بارها این کار را با من کرده است.

من: اگر مهم نیست، پس چرا الآن داری با خودت کلنجار می­‌روی؟ عذاب وجدان گرفته‌­ای درست است؟

خودم: بله درست است.

خودم: بفرما. به همین راحتی آرامشت را فدای مقابله به مثل کرده‌ای...

این یک گفت‌وگوی درونی است که ممکن است در روز بارها و بارها برای­مان پیش بیاید، خودمان را متهم کنیم و در نهایت گناهی را در پیشگاه خودمان ماست‌مالی کنیم. اما چه‌قدر جالب می‌شود اگر ما نسخه‌­ای مجازی از خودمان داشته باشیم که اتفاقاً با برنامه‌‌ریزی‌های کامپیوتری قادر به پاسخ دادن و تفکر هم باشد. ایده‌ی عجیبی است نه؟ اما دانشمندان این ایده را جامه‌ی واقعیت بخشیده‌اند.

به تازگی «پل دبهوک» استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و محقق گرافیک کامپیوتر سیستمی به نام لایت استیج طراحی کرده است که این ایده را به واقعیت تبدیل می‌کند.

تکنولوژی لایت استیج در واقع یک کره‌ی پلاستیکی نورانی است که به لطف نورافکن‌های ریزش می‌تواند در آن واحد و در چندین جهت متفاوت از سوژه عکسبرداری کند.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 694

 

اگر شما دوست دارید یک نسخه‌ی مجازی با تمام ریزه‌کاری‌ها از خودتان داشته باشید، فقط کافی‌ست به داخل این کره‌ی نورانی بروید و با چند فیگور ساده صدها عکس هم‌زمان بگیرید.

حاصل کار این کره‌ی درخشان سپس زیر دست دبهوک و تیم همراهش پردازش شده و یک نسخه‌ی مجازی از شما آماده است تا با حفظ خصوصیات ظاهری و درونی که کامپیوتر از شما می‌داند، با شما درد دل کند و با توجه به خصوصیات شخصی، در امور روزمره به شما مشورت بدهد.

اما این اولین پروژه‌ی پل دبهوک نیست، پیش از این با استفاده از تکنیک‌های برتر او در گرافیک کامپیوتری، فیلم‌های مشهوری مانند: ماتریکس، مرد عنکبوتی و البته آواتار روانه‌ی بازار شده اند که همگی به لحاظ تکنیک‌های گرافیکی چند گام از رقبایشان جلو بودند. نام دبهوک هم‌چنین در سال 2002 جزو صد مخترع برتر زیر 35سال در فهرست دانشگاه ام.‌آی.‌تی نیز دیده می‌شود.

این محقق برجسته درباره‌ی لایت استیج می‌گوید: «با ساختن یک کپی مجازی از شخصیت‌های مشهور، می‌توان آن‌ها را به کلاس درس آورد و روبه‌روی دانش‌آموزان قرار داد. با یک برنامه‌ریزی دقیق کامپیوتری می‌توان از دانش‌آموزان خواست تا از این کپی مجازی سؤال کنند و جواب بگیرند.»

چه کلاس درس هیجان‌انگیزی! تصور کنید مهمان امروز درس تاریخ، آبراهام لینکلن باشد تا به سؤال‌های شما درباره‌ی جنگ داخلی آمریکا پاسخ دهد. یا در درس زیست‌شناسی چارلز داروین را داشته باشید و از نزدیک بتوانید درباره‌ی نظریه‌هایش سؤال کنید.

البته این تمام کاری نیست که تکنولوژی لایت استیج می‌تواند انجام دهد. این تکنولوژی در کنار هزار و یک خدمتی که می‌تواند به دنیای فناوری مدرن امروز بکند، قادر است، با تصویربرداری هم‌زمان و دقیق از یک فرد مشهور تمام حرکات او را ضبط کند و یک تصویر هولوگرامی از افراد مشهور بسازد. تا پیش از این در موزه‌هایی نظیر موزه‌ی مادام توسو می‌توانستیم مجسمه‌ی مومی افراد مشهور را ببینیم که با نسخه‌ی واقعی‌شان مو نمی‌زد، اما حالا به لطف تکنولوژی لایت استیج می‌توان حرکات شخصیت‌های مشهوری مانند لئونل مسی، براد پیت یا حتی نلسون ماندلا را هم جاودانه کنیم.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 694

کد خبر 209238
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز