گروه اقتصادی- رضا کربلایی: کمیسیون اصلی بررسی‌کننده بودجه سال 1392مجلس به کلیات لایحه پیشنهادی دولت رأی منفی داد.

رد کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق بودجه برای دومین سال پیاپی رخ می‌دهد. سال گذشته هم در چنین روزی کمیسیون یادشده کلیات بودجه 91را رد کرده بود نمایندگان می‌گویند: فضای مذاکرات بین نمایندگان دولت و مجلس بسیار سنگین بوده است. با این تصمیم، بن بست بررسی سند دخل و خرج سال‌جاری کشور به شرطی باز خواهد شد که کلیات این لایحه در روز سه‌شنبه هفته آینده مجلس و در صحن علنی به تصویب برسد. این را آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید هرچند این احتمال وجود دارد که طرح نجات آخرین بودجه محمود احمدی‌نژاد با رایزنی‌های بین دولت و مجلس اجرایی شود. غلامرضا کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به همشهری می‌گوید: از 44نماینده حاضر در نشست عصر دیروز مجلس تعداد آرای موافقان و مخالفان یکی بوده است؛ یعنی 22مخالف در برابر 22موافق. به گفته کاتب، این رأی‌گیری برابر آیین‌نامه در غیاب نمایندگان دولت صورت گرفته و هنوز خبری از واکنش احتمالی دولت به مجلس منعکس نشده است.

سرنوشت بودجه چه می شود؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با تأیید خبر رد شدن کلیات لایحه بودجه سال 1391در کمیسیون تلفیق از عودت این لایحه به صحن علنی مجلس برای رأی‌گیری کلیات در صحن علنی خبر داد. به گفته جعفر قادری، درصورت رد شدن کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس لایحه بودجه به دولت بازگشت داده می‌شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق از رد کلیات لایحه بودجه ۹۲ در این کمیسیون خبر داد وگفت: سه‌شنبه کلیات بودجه در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود و اگر رأی نمایندگان مثبت باشد، به تلفیق برمی‌گردد.

به گزارش فارس، جعفر قادری با اشاره به اینکه کلیات لایحه بودجه 92در کمیسیون تلفیق مجلس رد شده است، اظهار داشت: 16نفر مخالف و تنها چهار نفر موافق در روند بررسی کلیات لایحه بودجه به سخنرانی پرداختند. وی درباره تکلیف لایحه بودجه 92پس از رد آن در کمیسیون تلفیق توضیح داد: کلیات این لایحه باید در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود و درصورت رأی مثبت نمایندگان به این کمیسیون باز خواهد گشت. وی افزود: درصورت عدم‌رأی مثبت نمایندگان، این لایحه به دولت بازگردانده خواهد شد.

عزت‌الله یوسفیان ملا عضو دیگر این کمیسیون هم اظهار داشت: در این راستا مخالفین و موافقین بودجه صحبت کردند و آرا ی مخالف و موافق با هم در عدد 22، برابر شد و به همین دلیل کلیات رأی نیاورد. این نماینده مجلس درخصوص دلایل مخالفان برای عدم‌رای به کلیات بودجه تصریح کرد: مخالفان معتقدند این لایحه پاسخگوی شرایط فعلی اقتصاد کشور نیست و موجب تورم می‌شود. وی افزود: این مسئله از نگاه موافقان قابل‌قبول نیست. یوسفیان در پاسخ به این سؤال که انبساطی‌بودن بودجه موجب مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه بوده است، بیان داشت: اصل و اساس نظر مخالفان این است که لایحه بودجه انبساطی است.

کد خبر 208501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز