گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، تکلیف بودجه 92را مشخص می‌کنند که براساس آن یا کمیسیون تلفیق، کار بررسی و تصویب لایحه بودجه دولت را از سر می‌‌گیرد یا اینکه این لایحه به دولت بر می‌گردد.

به گزارش همشهری، برای نخستین بار کار احیای لایحه بودجه دولت به صحن علنی مجلس کشیده شد. پس از رد کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق، براساس قانون این صحن علنی مجلس است که ادامه بررسی یا بازگشت به دولت را برای لایحه بودجه در چنین شرایطی مشخص می‌کند. پیش‌بینی می‌شود نمایندگان مجلس امروز کلیات لایحه بودجه را با همه نواقص آن با توجه به تأخیر زیاد در ارائه و تصویب بودجه و سرگردانی بخش‌های مختلف دولت و فعالان اقتصادی به تصویب برسانند. یک مقام دولتی با لحنی تهدیدگونه و با روش گروکشی اعلام کرده که اگر کلیات بودجه امروز تصویب نشود، حقوق کارکنان دولت در فروردین پرداخت نمی‌شود.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 92در تازه‌ترین اظهارنظر با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه در این کمیسیون گفت: بودجه پیشنهادی دولت از مشکلات زیادی رنج می‌برد. این بودجه سقف ندارد و خلاف اصل 52قانون اساسی است، ضمن اینکه با عدم‌شفافیت روبه‌رو است و منابع قابل توجهی به‌صورت ریالی و ارزی در احکام آمده و نه در جدول درآمدها و متن لایحه پیشنهادی دولت.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 92انبساطی است، تصریح کرد: دولت بنا را بر این گذاشته که 120هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها درآمد داشته باشد و آن را بازتوزیع کند درحالی‌که ما این مقدار جهش را برای شرایط حاضر که با تورم بالای 30درصد، رکود و کاهش اشتغال مواجه هستیم، سنگین می‌بینیم.مصباحی‌مقدم با تأکید بر اینکه ایجاد شوک قیمتی جدید در این شرایط به مصلحت کشور نیست، گفت: در لایحه بودجه 92همچنین اتکا به نفت افزایش یافته و هیچ عدد و رقمی برای حمایت از تولید پیش‌بینی نشده است.

کسری 86هزار میلیاردتومانی

احمد توکلی نماینده تهران نیز گفت: اگرچه دولت کسری بودجه 30هزار میلیارد تومانی را برای سال‌جاری اعلام کرده است اما بررسی جداول بودجه، کسری 86هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.وی در گفت‌وگو با مهر افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک سازمان لازم برای کنترل بودجه دولت است؛ این سازمان باید احیا شود تا آثار منفی عملکرد دولت در بودجه را از بین برده و بر آثار مثبت تخصیص‌ها بیفزاید. توکلی همچنین مشروط کردن افزایش حقوق کارمندان به تصویب کلیات بودجه را غیر منطقی دانست.

کد خبر 209274
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز