همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون تلفیق با تشریح علل رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون متبوعش مواردی از جمله مغایرت با اصول بودجه‌نویسی، عدم شفافیت و جامعیت و مغایرت آن با برنامه پنجم و قانون اساسی را به عنوان دلایل رد کلیات این لایحه برشمرد

به گزارش فارس، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92  در تشریح علل رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون متبوعش، در جلسه علنی امروز (26 فروردین) مجلس، مغایرت با اصول بودجه نویسی را اولین دلیل برای رد کلیات لایحه بودجه 92 عنوان کرد و گفت: انعطاف زیاد بودجه،‌عدم شفافیت، غیرقابل نظارت بودن و مغایرت با برنامه پنجم و اصل جامعیت بودجه دلیل رد کلیات لایحه بودجه 92 در کمیسیون تلفیق بوده است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه واگذاری‌های خدماتی در حوزه عمران به درستی انجام نشده است، افزود: بودجه 185 شرکت دولتی در حالی تعیین شده که با قانون اساسی مغایرت دارد. این بخش از بودجه با برنامه پنج‌ساله و  چشم انداز توسعه و مواد 52، 53 و 55 قانون اساسی نیز مغایرت دارد.

قادری با بیان اینکه مغایرت با قانون برنامه پنجم از جمله دلایل رد کلیات لایحه بودجه 92 در کمیسیون تلفیق بوده است، تصریح کرد: تداوم وابستگی بودجه جاری به نفت با برنامه پنجم مغایرت دارد.

وی با اشاره به مخالفت نمایندگان با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در شرایط کنونی، افزود: انتظار این بود که در بخش هدفمندی، سهم مناسبی برای بخش تولید در نظر گرفته شود تا مشکلات تولید و اشتغال رفع شود اما این امر محقق نشده است.

اهم صحبت‌های سخنگوی کمیسیون تلفیق در بیان دلایل رد کلیات بودجه 92 در صحن علنی مجلس از این قرار است:

  • لایحه بودجه 92 با حماسه اقتصادی همخوانی ندارد و نمی‌تواند این لایحه حماسه اقتصادی را رقم بزند.
  • لایحه بودجه 92 نمی‌تواند درآمدهای ارزی کشور را تامین کند. این لایحه نمی‌تواند نرخ بیکاری را بهبود ببخشد؛ با توجه به اعداد و ارقام این لایحه که به درآمد  15 هزار میلیارد تومانی از بخش یارانه‌ها نیاز دارد باید گفت که این رقم محقق نخواهد شد و این در حالی است که نظر مجلس در موافقت با اجرای فاز دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیست.
  • اعداد و ارقام لایحه بودجه 92 غیرواقعی و  رشد 55 درصدی لایحه بودجه را غیرقابل توجیه است. برای ما سؤال است وقتی دولت منابع را برای افزایش 20درصدی حقوق کارکنان کافی نمی‌داند چه طور برای افزایش 25 درصدی آن تامین اعتبار می‌کند.
  • لایحه بودجه 92 نمی‌تواند تورم را کنترل و ثبات ارزی را در کشور به وجود بیاورد. ما نیاز جدی داریم که سرمایه‌گذاری‌های مناسب در حوزه نفتی داشته باشیم چرا که اتفاقی که اکنون ما با آن مواجه هستیم می‌گوید که ما نمی‌توانیم از پروژه‌های زیادی که به طور مشترک با کشورهای همسایه داریم استفاده لازم را ببریم؛ این اقدام به دلیل محدودیت منابع در سرمایه‌گذاری است لذا ما برای اینکه فشار خارجی را کم کنیم، باید در حوزه گاز و نفت سرمایه‌گذاری کنیم.
  • استمرار وابستگی لایحه بودجه 92 به نفت را از دیگر دلایل رد کلیات آن در کمیسیون تلفیق است. ما برای کنترل تورم و اشتغال باید بخش غیردولتی را فعال کنیم و از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی استفاده کنیم تا درآمدهای ارزی گسترش پیدا کند و کشور توان مالی برای کنترل فشارهای خارجی را داشته باشد.
  • لایحه بودجه 92 را خارج از کنترل نظارت است. در این لایحه زمینه نظارت بر بودجه فراهم نیست و حتی دیوان محاسبات نیز قادر به نظارت نخواهد بود.
  • کاهش انگیزه برای بخش‌های غیردولتی از جمله دلایلی رد کلیات لایحه بودجه 92 در کمیسیون تلفیق بود. وقتی ارزش پول ملی در حال کاهش است، سرمایه گذاران بخش خصوصی انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری را ندارند و بر همین اساس ما باید در لایحه بودجه منابع لازم را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در نظر بگیریم.
  •  لایحه بودجه 92 به دلیل گسترش سفته‌ بازی مانع ثبات ارزی می‌شود. منابع هزینه‌ای در بخش‌هایی از بودجه نامعلوم است و مشخص نیست این منابع کجا هزینه خواهد شد. نمی‌شود ما نمایندگان برای عملیاتی شدن پروژه‌ها از وزرا بخواهیم که اقدامات لازم مالی را انجام دهند در حالی که بودجه مشخص نکرده که هزینه‌ها چگونه باید صرف شود؛ شان و جایگاه نظارتی بودجه باید حفظ شود و نباید به گونه‌ای باشد که مجلس نتواند به نحوه هزینه‌کرد بودجه نظارت کند.

 

کد خبر 209354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز