همشهری آنلاین: قادری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: درصورت عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت سهمیه بنزین 700 و آزاد 900 تومان می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: اگر فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در کشور اجرا نکنیم قیمت سهمیه ای بنزین از 400 تومان به 700 تومان و قیمت آزاد از 700 تومان به 900 تومان افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر قادری در حاشیه صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی(20 فروردین) با حضور در جمع خبرنگاران در رابطه با بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق گزارشی را ارائه کرد.

وی افزود: برای بررسی بودجه سال 92 کل کشور هیات رئیسه کمیسیون تلفیق با توجه به محدودیت‌های قانونی به این نتیجه رسیده است که در دو هفته اول مجلس به بررسی کلیات و دیگر مسائل مربوط به درآمدی بپردازد و در دو هفته پایانی بخش هزینه‌ای را جز به جز بررسی کند.

وی افزود:‌ اعضای کمیسیون تلفیق به دنبال این هستند تا 15 اردیبهشت ماه گزارش بودجه کل کشور را در صحن علنی مطرح کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه در رابطه با جلسه دیروز کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: قرار بود یک تغییر در بررسی بودجه در سال جاری داشته باشیم چراکه سال‌های گذشته روند به این شکل بود که دو روز را اختصاص به شنیدن اظهارنظر نمایندگان اقتصادی دولت در رابطه با بودجه می‌کردند اما ما می‌خواستیم این زمان را به چهار ساعت تقلیل دهیم. اما در جلسه روز گذشته برخی از نمایندگان به دلیل اینکه اطلاعاتی از کلیات بودجه ندارند به این امر اعتراض کردند و قرار شد که امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، معاون برنامه‌ریزی دولت، وزیر نفت و رئیس سازمان خصوصی سازی در کمیسیون حضور پیدا کنند و اطلاعاتی را نسبت به کلیات بودجه بدهند همچنین درنظر داریم برای بررسی فشارها و تحریم‌های غرب از مسئولین دیگر نیز برای توضیحات بیشتر برای حضور در کمیسیون دعوت کنیم.

قادری در ادامه خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون تلفیق فردا به طور رسمی کلیات بودجه را بررسی می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: دولت از 144 هزار میلیارد تومان بودجه سال گذشته عملکرد بودجه عمومی‌اش 107 هزار میلیارد تومان بوده که 15 هزار میلیارد تومان آن عملکرد درآمدی است و 91 هزار میلیارد تومان نیز بودجه جاری می‌باشد که مربوط به بودجه تملک‌های دارایی‌های مالی است.

وی افزود: ما انتظار داشتیم که عملکرد بودجه دولت در سال جاری زیر صد هزار میلیارد تومان باشد اما این گونه نشد و دولت در نظر دارد از مالیات، بودجه مورد نیاز خود را درنظر بگیرد.

وی افزود: دولت در بودجه سال 92 کل کشور ارز مبادله ای را درنظر گرفته است و 5 هزار میلیارد تومان برای اجرای بودجه سال گذشته گرفته است که این هزینه را برای جبران و مطالبات بازنشستگان اختصاص داده است.

وی گفت: دولت در بودجه سال جاری 166 هزار میلیارد تومان را مصوب کرده که از این 166 هزار میلیارد تومان 15 هزار میلیارد تومان را برای هدفمندی یارانه‌ها در نظر دارد تزریق کند و اگر این 15 هزار میلیارد را از 166 هزار میلیارد تومان کم کنیم 152 هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند که این را نیز در نظر دارد از محل درآمدهای معادن و مالیات‌ها تامین کند.

قادری تصریح کرد: دولت بیان می‌کند که وابستگی بودجه در سال 92 به نفت کم شده است اما از 62 هزار میلیارد تومانی که از فروش نفت با ارز 2هزار و 500 تومان حاصل خواهد شد، نشان می‌دهد که درست است که صادرات کاهش یافته اما این وابستگی نه تنها کم شده بلکه افزایش نیز داشته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بیان کرد: دولت در هزینه‌های جاری سال 91، 101 میلیارد تومان در نظر گرفته بود اما در سال 92 این رقم به 121 میلیارد تومان افزایش داشته است.

وی گفت: دولت در بودجه سال 92 برای یارانه نان، دارو که سال گذشته 600/13 در نظر گرفته بود در سال 92 این رقم را به 345/23 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که درنظر دارد 120 هزار میلیارد تومان را از حاصل درآمدهای یارانه‌ها هزینه کند.

قادری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا کمیسیون تلفیق در نظر دارد بودجه هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی کند یا خیر، گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار ما بدنبال این نیستیم که گام دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم اگر این گونه نشود بنزین سهمیه‌ای از 400 تومان به 700 تومان و بنزین آزاد از 700 تومان به 900 تومان افزایش خواهد یافت و همچنین در سی ان جی نیز افزایش قیمتی را خواهیم داشت.

وی گفت: بعید می‌دانم که اصل فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود چراکه اگر اجرا شود با نرخ تورم و فشار تحریم‌هایی که متوجه کشور است تورم از 30 درصد به 40 تا 50 درصد خواهد رسید و این امر به دلیل اینکه تولیدات کشور برای تامین مواد اولیه نیازمند  خارج است و ارز مرجع نیز در بودجه درنظر گرفته نشده با اجرای فاز دوم باید انتظار موج جدید تورم را داشته باشیم.

وی گفت: اعضای کمیسیون تلفیق با 15 هزار میلیارد تومان پیشنهاد دولت برای یارانه‌ها اصلا موافقت نخواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: سازمان مالیاتی کشور در نظر دارد با اضافه کردن نیروی جدید مالیات کشور را به خوبی اجرا کند تا از کسانی که فرار از پرداخت مالیات می‌کنند مالیات خود را وصول کنند.

وی گفت: درحال حاضر طرح قانون مالیات های مستقیم در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد و پس از تصویب می‌توانیم با متممی لایحه بودجه را اصلاح کنیم.

نماینده شیراز در رابطه با حضور جلیلی در کمیسیون تلفیق نیز گفت: رئیس کمیسیون بدنبال هماهنگ کردن حضور جلیلی در کمیسیون تلفیق است ولی ما معتقدیم که جلیلی نمی‌تواند کمکی کند چراکه روند مذاکرات قابل پیش بینی نیست و وضعیت را باید به گونه‌ای که هست دنبال کنیم و مبنا را بر این بگذاریم که هیچ اتفاقی نمی‌خواهد در کشور رخ دهد اما اگر اتفاقی در کشور رخ دهد می‌توانیم با آوردن متمم، بودجه را اصلاح کنیم.

کد خبر 208169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز