همشهری آنلاین: نایب رئیس مجلس، افزایش بی‌رویه نقدینگی، نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پروژه‌های مسکن مهر و بنگاه‌های زودبازده را از جمله عوامل افزایش قیمت‌ها در سال 91 دانست.

مهر نوشت: محمدرضا باهنر گفت: متأسفانه افزایش نقدینگی تأثیر سنگینی در افزایش قیمت‌ها داشت، فشار تحریم‌ها به تدریج زیاد شد، اثر تحریم در مسایل اقتصادی کشور در حد 20 تا 30 درصد بود و مابقی به دلیل مشکلات تصمیم‌گیری‌ها در داخل رخ داد.

باهنر افزود: اتفاقات زیادی در مسایل اقتصادی و پولی کشور در سال 91 رخ داد که تأثیرات زیادی بر جای گذاشت. متأسفانه چند پرش و جهش جدی در قیمت‌ها داشتیم که عوامل آن متعدد و متنوع است. از جمله این عوامل افزایش بی‌رویه نقدینگی، نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پروژه‌های مسکن مهر و بنگاه‌های زودبازده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه افزایش نقدینگی تأثیر سنگینی در افزایش قیمت‌ها داشت. فشار تحریم‌ها به تدریج زیاد شد. البته اثر تحریم در مسایل اقتصادی کشور در حد 20 تا 30 درصد بود و مابقی به دلیل مشکلات تصمیم‌گیری‌ها در داخل بود.

باهنر افزود: واحدهای تولید از رهگذر اجرای هدفمندی یارانه‌ها متأسفانه خیلی متضرر شدند و نگرانی ما این است که تعداد زیادی از آنها در آستانه بیکاری قرار گرفته‌اند حتی برخی هم اکنون تعطیل شده‌اند. در مجموع در سال 91 موفقیتی در تحقق اهداف شعار سال نداشتیم.

وی در خصوص مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: تا مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها آسیب‌شناسی نشود، مجلس برای اجرای مرحله دوم رأی نمی‌دهد، زیرا باید با احتیاط در این زمینه عمل کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که دولت در بکارگیری تدابیر اقتصادی تا چه میزان موفق بود، گفت: تلاش زیادی داشتند و زحمات زیادی کشیدند و در جاهایی هم خوب توانستند عمل کنند و تحریم‌ها را دور بزنند اما در مواردی که باید از قبل پیش‌بینی می‌شد و از زمان خیلی جلوتر به استقبال کار می‌رفتند؛ چنین نشد و به نظر می‌رسد مقداری کوتاهی داشتند.

کد خبر 206541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز