گروه اقتصادی: تصویب کلیات بودجه سال‌جاری در کمیسیون تلفیق مجلس به مشکل جدی برخورد کرده‌است، چرا که نمایندگان می‌گویند برای تصمیم‌گیری دقیق و شفاف‌تر اطلاعات بیشتری می‌خواهند و آنچه مسئولان دولتی در این کمیسیون اظهار کرده‌اند، شفاهی، ناقص و البته گاه قدیمی‌است به همین دلیل نمی‌توان تصویری درست از شرایط اقتصادی کشور داشت تا بر مبنای آن بودجه سال 92را تصویب کرد.

این اختلاف دیدگاه بین دولت و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه تا آنجا پیش رفته که بهارستان‌نشینان خواستار حضور مسئولان امنیتی ازجمله سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با قدرت‌های 1+5در این کمیسیون شده‌اند تا به آنها گزارش دهد که چشم‌انداز مذاکرات و تأثیر آن بر وضعیت اقتصادی آینده چگونه است؟ همزمان یک عضو کابینه دولت دهم ارتباط دادن وضعیت ارز و شرایط اقتصادی با مذاکرات هسته‌ای را بی‌ربط توصیف کرده است.

اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر بودجه البته محدود به این موضوع خاص نمی‌شود چرا که واقع‌بینانه بودن آمار و ارقام پیشنهادی دولت با تردید نمایندگان مواجه شده و دست‌کم اینکه به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه احتمال موافقت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بعید است هرچند ممکن است قیمت برخی حامل‌های انرژی تغییر کند.

دیروز جعفر قادری گفت: در جلسات مشترک مجلس و دولت جمع‌بندی ما این بود که با نرخ تورم فعلی تحریم‌ها و محدودیت‌های کشور شرایط برای اجرای مرحله دوم مساعد نیست چرا که این اقدام یک موج تورمی را به‌دنبال خواهد داشت. سخنگوی کمیسیون تلفیق، همچنین افزود: پیشنهادی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای از 400به 700تومان و افزایش قیمت بنزین آزاد از 700به 900تومان وجود دارد که البته ممکن است در جریان بررسی لایحه بودجه پیشنهادهای دیگری هم مطرح شود.

تورم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: اعداد و ارقامی که دولت برای هدفمندی ارائه می‌کند و می‌گوید با اجرای مرحله دوم، تورم بیش از 13تا 14درصد افزایش نمی‌یابد و از 30درصد تورم فعلی نهایتا به 40تا 50درصد می‌رسد یک تحلیل واقعی نیست زیرا بخشی از اثر تورم در کاهش ارزش ریال یا افزایش نرخ ارز نشان داده می‌شود و با توجه به وابستگی تولید به نرخ ارز، این اقدام موج تورمی بعدی را به‌دنبال خواهد داشت.

عباسی: قیمت ارز و سکه به مذاکرات ربطی ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، خاطرنشان کرد: باید تأکید کنم که موضوع مذاکرات هسته‌ای تأثیری بر بازار و اقتصاد ایران ندارد. برخی سودجویان به‌دنبال این هستند که از این فضا منافع خودشان را در داخل به‌دست آورند اما تحریم‌ها و قیمت ارز و سکه ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد.

کد خبر 208262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز