سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم تحلیف اوهورو کنیاتا به‌عنوان رئیس جمهور جدید کنیا امروزبرگزار می‌شود.

 Kenyatta

پس از انتخاباتی که به دور از خونریزی‌هایی که در انتخابات پنج سال گذشته به وقوع پیوست دادگاه کنیا بعد از شکایت رقیبش،اوهورو کنیاتا را برنده انتخابات اعلام کرد و رایلا اودینگا حکم دادگاه را پذیرفت.

اوهورو کنیاتا از سوی دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام برنامه‌ریزی خشونت‌های پس از آخرین انتخابات این کشور که منجر به مرگ هزار نفر شد،به جنایت علیه بشریت متهم است.

بنا به گزارش ایریش تایمز،اگر اتهام‌ها ثابت شود و او به حکم دیوان بین المللی برای حضور در این دادگاه گردن نهد،کنیاتا اولین رئیس‌جمهوری خواهد بود که در دوران فعالیت رسمی ریاست‌جمهوری‌اش در لاهه محاکمه می‌شود.

 کشورهای غربی نیز  با این چالش رو به رو هستند که با رهبری  تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی  بخواهند تعامل داشته باشند. کشورهای غربی، نقش کنیا را برای ثبات منطقه‌ای حیاتی می‌دانند و از نقشی که کنیا و دیگر سربازان آفریقایی برای عقب راندن افراطیون وابسته به القاعده در سومالی ایفا کردند، حمایت می‌کنند.

آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام کردند که سفرای خود را برای حضور در مراسم معارفه کنیاتا به‌عنوان رئیس جمهوری کنیا خواهند فرستاد.

به گفته دیپلمات‌ها، فرستادن این سطح از نمایندگان در راستای موضع آنها در برقراری تنها روابط ضروری با افراد تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی است. به گفته آنها، این اقدام در راستای ایجاد تعادل و سیاست حفظ روابط محدود و در عین حال جلوگیری از نزدیک‌ترشدن کنیا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد شرق آفریقا به چین و دیگر قدرت‌های نوظهور آفریقایی است.

به گزارش رویترز،علاوه بر فرستادگان غربی ،حدود 12 نفر  از سران آفریقا و همچنین نخست وزیران و دیگر مقام‌های بلندپایه حضور دارند. چین و هند که هیچ‌کدام امضا کننده مصوبات دادگاه کیفری بین‌المللی نیستند مقامات بلندپایه دولت‌های خود را خواهند فرستاد.

سخنگوی دولت کنیا اعلام کردبراساس گزارش‌های رسانه‌های سودان ، عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان به‌دلیل این‌که  به جرم جنایت علیه بشریت تحت تعقیب است در این مراسم حضور نخواهد داشت

کنیاتا و همچنین "ویلیام روتو"، معاون رئیس جمهوری کنیا که با اتهامات جنایت علیه بشریت رو به رو هستند، وعده داده‌اند تا برای تبرئه‌شدن از اتهامات با دادگاه همکاری کنند.

کد خبر 208162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز