گروه شهری: چرخ توسعه متروی تهران در سال جدید با سرعت و کیفیت بیشتری خواهد چرخید.

مترو

تمرکز بودجه حمل‌ونقل92 شهرداری تهران بر مترو پس از تصویب بودجه توسط مجلس عملی می‌شود اما مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران رقمی نزدیک به هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت به قوه مقننه پیشنهاد کرده‌اند.
شورای اسلامی شهر تهران 11بهمن سال گذشته طی مصوبه‌ای ذیل پیشنهاد به دولت به‌منظور تأمین سهم اعتباری توسعه متروی تهران در بودجه سال1392 کل کشور، سهم قطار شهری تهران را به این شرح تصویب کرد:

«در راستای تحقق اهداف قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال1386 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به تعیین 30درصد سهم دولت بابت هزینه سفرهای درون‌شهری برای حمل‌ونقل ریلی و همچنین اعتبار 40هزار میلیارد ریال برای اجرای قانون صدرالذکر و تنفیذ اجرای آن براساس ماده162 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و ضرورت توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی در شهر تهران با توجه به آلودگی شدید هوا و آثار زیانبار ناشی از آن به دولت پیشنهاد می‌نماید؛ اعتبارات به شرح ذیل را در لایحه بودجه سال1392 کل کشور منظور و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ایران ارائه نماید:

الف - مبلغ 9هزار و 300میلیارد ریال جهت توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی بابت 50درصد سهم دولت در بودجه عمرانی. ب - مبلغ یک هزار و 480میلیاردریال جهت تسویه تعهدات بانکی معوق تا پایان سال1391 و بدهی‌های سررسید سال 1392».سیدجعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک در این‌باره با تأکید بر اینکه نگاه و هدف ما در سال92 تکمیل زیرساخت‌های شهری و همینطور تکمیل شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت است گفت: بیشترین سهم بودجه در حوزه حمل‌ونقل برای مترو پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: پس از توسعه مترو، خرید واگن‌ها و تجهیزات مترو، توسعه شبکه اتوبوسرانی و خرید اتوبوس‌های جدید از مهم‌ترین اقدامات و اولویت‌های کاری امسال حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است که امید است بتوانیم نیازهای تهران را در این زمینه‌ها تأمین کنیم. وی ادامه داد: بخش عمده اعتبارات شهرداری تهران در سال92 برای ماموریت حمل‌ونقل پیش‌بینی شده که در بخش عمرانی، تجهیزاتی، نگهداشت و توسعه هزینه خواهد شد.

تشکری هاشمی افزود: با تأکید شهردار تهران مبنی بر توسعه حمل‌ونقل عمومی انبوه بر به‌عنوان راه‌حل برون رفت از مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، تراکم ترافیک و اتلاف وقت مردم، با تهیه و تدوین یک برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده نسبت به توسعه شبکه مترو طی سال‌های اخیر اقدام کردیم، به‌نحوی که امروز مترو به انتخاب اول مردم تهران تبدیل شده است؛ ضمن آنکه توسعه مترو همچنان از اولویت‌های اصلی اقدامات حوزه حمل‌ونقل در پایتخت محسوب می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک با بیان اینکه امروزه آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ دنیا درصد چشمگیری از کل آلودگی‌ها را به‌خود اختصاص داده و در ایران نیز این آلاینده‌ها در آلودگی‌های کلانشهرهای کشور ازجمله تهران سهم جدی دارند گفت: این موضوع توجه به حمل‌ونقل پاک که عمدتاً بر ملاحظات زیست‌محیطی تأکید دارد را ضروری ساخته است، از این‌رو توسعه دوچرخه سواری و پیاده روی و... در تهران به موازات توسعه حمل‌ونقل عمومی مورد توجه و تأکید قرار دارد.

بر این اساس حدود هزار میلیارد تومان در بودجه سال‌جاری شهرداری تهران و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به توسعه، پیشرفت و نگهداری مترو اختصاص می‌یابد که درصورت تصویب مجلس شورای اسلامی باید به شهرداری تهران پرداخت شود. رقم فوق الذکر اگرچه رقم معتنابهی برای پیشرفت شهر به شمار می‌رود اما درصورتی اثرگذار است که از سوی دولت به شهرداری تهران پرداخت شود. در سال91 به‌رغم تصویب مجلس، دولت ریالی از بودجه عمرانی متروی تهران را پرداخت نکرد. همچنین از 140میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و اتوبوس، تنها به پرداخت 26میلیارد تومان آن اکتفا کرد تا بی‌مسئولیت‌ترین دولت جمهوری اسلامی در ازای تعهدات مالی به بخش حمل‌ونقل تهران لقب بگیرد.

کد خبر 207845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز