مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه شهری: پس از گذشت 4سال هنوز دولت اعتبارات مترو از صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی را پرداخت نکرده است، با این همه مدیران شهری امیدوارند که با روی کار آمدن دولت یازدهم بی‌مهری‌ها نسبت به مدیریت شهری پایان یابد و درمرحله نخست دولت خود را ملزم به تأمین تعهداتش در قبال توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی بداند.

متروی تهران

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اظهار امیدواری از اینکه دولت جدید توجه لازم را به نقش و اهمیت توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهرهای کشور داشته باشد و اعتبارات مصوب مترو از محل صندوق توسعه ملی را در سال92 محقق سازد، گفت: اگر تمامی اعتبارات مصوب مترو طی سال‌های اخیر محقق می‌شد، شهر تهران اکنون بی‌نیاز از توسعه جدید خطوط مترو بود و درواقع شبکه خطوط مترو تا امروز تکمیل شده بود و متعاقب آن ترافیک کمتر و آلودگی‌های صوتی و هوا نیز کمتر شده بود.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی افزود: در سال‌جاری مانند چند سال گذشته اعتبارات مورد نیاز مترو از محل صندوق توسعه ملی تمدید شده است و نمایندگان مجلس مجددا در مصوبات آورده‌اند که مترو می‌تواند از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده کند. وی همچنین با بیان اینکه متأسفانه با افزایش نرخ ارز مشکلات جدیدی گریبانگیر مدیریت شهری در تمامی شهرهای کشور شده است، گفت: ظاهرا دیگر چیزی به نام ارز مرجع در دولت وجود ندارد، حتی در گشایش ال سی‌های گذشته که پیش پرداختشان را داده بودیم و قاعدتا باید هزینه آنها با نرخ قبل محاسبه می‌شد، نرخ ارز مرجع محقق نشد.

بنا بر این گزارش، از زمانی که قیمت دلار در اتاق مبادلات از 900 به 2500 تومان رسیده، هزینه‌های بخش حمل‌ونقل عمومی بیش از 3برابر افزایش یافته و این مسئله مشکلات عدیده‌ای را بر مدیریت شهری تحمیل کرده که امیدواریم دولت جدید توجه و اهتمام ویژه‌ای به حل مشکلات پیش‌روی حمل‌ونقل عمومی داشته باشد.

فناوری بومی درمتروی شهرهای اقماری

همچنین تشکری هاشمی درباره ساخت متروی شهرهای اقماری اظهار کرد: از ابتدای راه‌اندازی شرکت مترو این شرکت با نام شرکت متروی تهران و حومه مطرح بود؛ یعنی ساخت مترو در شهرهای اقماری تهران باید با همکاری و تحت مجموعه متروی تهران انجام می‌گرفت، اما در دولت نهم و دهم به این نتیجه رسیدند که متروی این شهرها را خود بسازند و اعتبارات ساخت آن را به شرکت راه‌آهن واگذار کردند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: البته بعد از گذشت مدتی، این اواخر یعنی بعد از7-6سال به این نتیجه رسیدند که تنها مرجعی که می‌تواند و توان تخصصی ساخت مترو را دارد شرکت متروی تهران است.

می‌بینید که ما هم در نخستین گام متروی خط یک را از ایستگاه حرم مطهر امام(ره) ادامه دادیم و این پروژه که در فاز نخست به فرودگاه امام‌خمینی می‌رسد و در فاز بعد تا پرند امتداد خواهد یافت را در دست ساخت داریم که طبق برنامه پیش می‌رود. تشکری هاشمی در ادامه به بومی شدن دانش ساخت مترو بین کارشناسان قطار درون شهری پایتخت تأکید و بیان کرد: کار باید به اهلش سپرده شود.

شرکت متروی تهران به‌دلیل تجربیات ارزنده‌ای که طی این سال‌ها کسب کرده، در حال حاضر تنها مرجع صلاحیت‌دار ساخت متروست، از این‌رو امیدواریم بودجه ساخت مترو برای شهرهای اقماری تهران از سوی مجلس و دولت تدوین و تخصیص یابد.

کد خبر 219639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز