یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگترین حیوانات پرنده در جهان هوبره‌ها هستند اما وزن آنها به هیچ‌وجه مانع از سفرهای طولانی به گوشه‌و‌کنار جهان نخواهد شد.

هوبره

بر اساس گزارش نیوساینتیست، نشان‌گذاری‌های ماهواره‌ای هوبره‌ها اثبات کرده‌است این پرنده‌ها که با عنوان سنگین‌وزن‌ترین پرنده‌های جهان نیز شناسایی می‌شوند سالانه چهار هزار کیلومتر سفر می‌کنند و دلیل طولانی بودن سفر آنها نیز مدت زمان استراحت طولانی است که در سفر از آن بهره می‌برند.

هوبره‌های نر بزرگ وزنی در حدود 10 تا 16 کیلوگرم دارند درحالی که هوبره‌های ماده پنج کیلوگرم وزن دارند. محققان دانشگاه آریزونا دریافته‌اند با وجود وزن بالای این پرنده‌ها،‌هوبره‌ها برای فرار از آب و هوای زمستانی دست به سفر‌های طولانی می‌زنند.

برای اثبات این موضوع سه کوله‌پشتی GPS به پشت سه هوبره در شمال مغولستان وصل شد و این پرنده‌ها برای دو سال تعقیب شدند. ردیابی‌ها نشان دادند این پرنده‌‌ها در فصل پائیز دوهزار کیلومتر به سمت جنوب چین و به منطقه شانگژی سفر کرده و در فصل بهار دوباره به زادگاه خود بازگشتند. این فاصله دوبرابر فاصله‌ای است که هوبره‌های دیگر طی یک سال طی می‌کنند.

هوبره‌های این سفرهای طولانی را به سخت‌ترین شیوه ممکن انجام می‌دهند. بسیاری از مهاجران مسافت‌های طولانی،‌برای حفظ انرژی به جای بال زدن از تکنیک شناور شدن در هوا استفاده می‌کنند، اما هوبره‌های سنگین‌وزن تمامی راه را بال می‌زنند و در عوض به صورت مداوم در مناطقی خاص برای طولانی مدت استراحت می‌کنند. هوبره‌های علامت گذاری شده در هر توقف چهار‌ماه استراحت می‌کردند،‌این درحالی‌است که دیگر انواع پرنده‌های مهاجر در طول مهاجرت خود کل روز را به صورت بی‌وقفه پرواز می‌کنند.

کد خبر 207679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز