شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرغ‌های مگس با نام علمی "هامینگ برد" کوچک‌ترین پرندگان جهان و کوچک‌ترین حیوانات خونگرم روی زمین هستند.

مرغ مگس کوچک‌ترین پرنده جهان

به گزارش ایرنا، مرغ مگس بیش‌ترین ضربان قلب و در میان مهره‌داران، سریع‌ترین متابولیسم بدنی را دارد.

مرغ‌های مگس تنها پرندگانی هستند که می‌توانند عقب عقب پرواز کنند.

پژوهشگران شجره‌نامه این پرندگان کوچک شهدخوار را با استفاده از اطلاعات ژنتیکی 338 گونه این پرنده و خویشاوندان نزدیکشان (از راسته پرستوبالان) بازسازی کردند.

محققان گفتند که مرغ‌های مگس را می‌توان به 9 گروه بر اساس اندازه، زیستگاه، الگوی خوراکی و شکل بدنشان تقسیم کرد.

اجداد تمامی گونه‌های امروزی این پرنده 22 میلیون سال پیش در آمریکای جنوبی زیست داشتند. گونه‌های مختلف مرغ‌های مگس در سال‌های مختلف در اروپا زیاد شدند و امروزه این پرندگان در قاره آمریکا وجود دارند.

کریستوفر ویت محقق دانشگاه نیومکزیکو در این مورد گفت: این پرنده توانایی‌های منحصر به فردی دارد و می‌تواند در موقعیت ثابت بال بزند و یا با دقت بالا به هر جهتی که بخواهد حرکت کند. این پرنده حتی در باد شدید نیز قادر به پرواز است. این پرنده نسبت به هر جانور دیگری، بیش‌ترین مصرف انرژی را در ازای هر گرم وزن خود دارد.

این پژوهشگر یادآور شد: مرغ‌های مگس در صورتی که در روشنایی کامل دیده شوند، رنگ‌های درخشانی دارند و در روشنایی کامل جنس نر این پرنده رنگ زیباتری دارد. بدن اغلب این پرندگان کوچک پرهای سبز دارد و سرشان ممکن است به هر رنگی شامل طلایی، قرمز، آبی، بنفش و ارغوانی باشد.

نام مرغ مگس (به انگلیسی هامینگ برد) از صدایی که از بال زدن پرسرعت آن‌ها تولید می‌شود، گرفته شده است.

بزرگ‌ترین مرغ مگس حدود 15 بار در ثانیه و کوچک‌ترین‌شان 80 بار در ثانیه بال می‌زند.

مرغ‌های مگس اغلب از شهد گلها و گیاهان استفاده می‌کنند و برای این کار نوک طولانی، باریک و زبانی دراز دارند. این پرنده‌ها گاهی از حشرات کوچک نیز تغذیه می‌کنند.

جیمی مگوایر زیست‌شناس دانشگاه کالیفرنیا در این مورد گفت: مرغ‌های مگس دائما در حال خوردن هستند زیرا باید برای سیستم پرمصرف بدنشان، انرژی تامین کنند. آن‌ها برای این که در شب از گرسنگی نمیرند، به حالت کما فرو می‌روند تا مصرف انرژی بدنشان را تحت کنترل درآورند.

کشف قدیمی‌ترین فسیل مرغ‌های مگس مربوط به 30 میلیون سال قبل در آلمان، در سال 2004 اعلام شد.

دانشمندان براین باورند که خط تکامل مرغ مگس از گروه مرتبطی از پرندگان کوچک نشات می‌گیرد که 42 میلیون سال قبل احتمالا در اروپا یا آسیا زندگی می‌کردند و 22 میلیون سال قبل گونه‌های اجدادی مرغ مادر امروزی در آمریکای جنوبی بود.

کد خبر 254712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز