چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات صورت گرفته توسط محققان سوئیسی نشان می‌دهد، کبوترها از نوعی ژیروسکوپ مغزی برای مسیریابی و بازگشت به خانه استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، قرن‌ها از کبوترهای نامه‌بر برای انتقال پیام‌ها به مناطق مختلف استفاده می‌شد، اما شیوه مسیریابی و نحوه بازگشت این پرندگان به خانه مشخص نشده بود.

در تحقیقات قبلی عنوان شده بود که کبوترها با استفاده از بو یا میدان مغناطیسی اقدام به مسیریابی می‌کنند.

محققان دانشگاه زوریخ با همکاری محققان اوکراینی در تحقیقات خود دریافتند که مسیریابی کبوترها برای بازگشت به خانه با استفاده از منطقه شبه‌ژیروسکوپ در مغز و حافظه میدان گرانش انجام می‌شود.

دکتر "هانس پتر لیپ" سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه زوریخ تأکید کرد: محققان اوکراینی در تحقیقات خود دریافتند که کبوتر از حافظه میدان گرانشی در خانه برای مسیریابی استفاده می‌کند؛ این یافته نشان می‌دهد که پرنده باید دارای نوعی ژیروسکوپ داخلی در مغز باشد.

برای اثبات نتایج بدست آمده، محققان مکانی در اوکراین - یک دهانه برخوردی با گرانش پایین‌تر از حد معمول - را انتخاب کردند.

عبور کبوترها از این منطقه باعث مختل شدن سیستم ناوبری ژیروسکوپ در مغز پرندگان و منجر به هدایت آنها به جهات اشتباه می‌شد؛ به نظر می‌رسد که کبوترها با مقایسه تنظیم ژیروسکوپ در مبدا پرواز با ژیروسکوپ محلی در مقصد، مسیر بازگشت را تشخیص می‌دهند.

محققان در ادامه تحقیقات قصد دارند مکانیسم سلولی که به کبوتر اجازه می‌دهد نیروهای گرانشی ضعیف را شناسایی و از آن‌ها برای مسیریابی استفاده کند، مورد ارزیابی قرار دهند.

نتایج این تحقیق در مجله Experimental Biology منتشر شد.

کد خبر 278258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha