همشهری آنلاین: مهاجرت صدها گونه انواع پرنده‌های آبزی و کنار آبزی برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌ها و آبگیرهای مازندران، باعث حضور مسافران و رونق طبیعت‌گردی در برخی زیست‌گاه‌های پرندگان مهاجر این استان شده است.

به گزارش ايرنا، فرود دسته‌های فراوان قوهای سفید فریادکش از مناطق سرد سیبری برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌ها و آب‌بندان‌های شهرستان‌های محمودآباد و فریدونکنار این روزها جمعیت زیادی از دوستداران طبیعت و حیات وحش را به خود جذب کرده است.

یکی از مناطقی که این روزها به محل تجمع و زمستان‌گذارانی بیش از 2 هزار قطعه قو سفید فریادکش تبدیل شده و تنها زیستگاه این گونه از پرندگان مهاجر در استان مازندران به شمار می‌رود، در فضایی به وسعت بیش از 30 هکتار از زمین‌های قرق آب شهر سرخرود از توابع شهرستان محمودآباد است.

در این رابطه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد از افزایش مهاجرت قوهای سیبری برای زمستان‌گذارانی و حضور علاقه‌مندان از سراسر کشور برای تماشای این پرنده‌های کمیاب خبر داد.

یدالله رنجبر گفت: بر اساس اعلام اولیه بیس از 2 هزار قطعه از انواع قوهای سفید از مناطق سیبری به تالاب سرخرود مهاجرت کردند که پیش‌بینی می‌شود به شمار این پرندگان در روزهای آینده افزوده شود.

وی اضافه کرد: در کنار مهاجرت سالانه این پرندگان، افزایش حضور علاقه‌مندان و هموطنان و دوستداران محیط زیست برای تماشای حضور قوها در این مناطق است که رونق خاصی به منطقه بخشیده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد با اشاره به این که باید از ظرفیت مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران به شکل اصولی و هدفمند برای جذب گردشگر زمستان استفاده کرد، ادامه داد: باید مسئولان شهری نسبت به فراهم کردن مقدمات حضور مسافران و گردشگران در قالب تورهای گردشگری برای بازدید از منطقه حفاظت شده قوهای سفید مهاجر زمستان‌گذران در این شهر اقدام کنند.

رنجبر گفت: کوچ سالانه هزاران قطعه انواع قوهای سفید و سایر گونه‌های پرنده‌های مهاجر، مسافران و گردشگران زیادی را از سراسر کشور به این شهر توریستی گسیل می‌کند.

وی در عین حال تاکید کرد: بیش‌تر از آن که محیط زیست به دنبال حضور گردشگران و افراد در محل زمستان‌گذرانی قوها باشد، به دنبال حفظ شرایط محیطی و امنیت خاطر برای بازگشت دوباره آنان است.

رنجبر ادامه داد: به منظور تامین غذای مورد نیاز این پرندگان روزانه بیش از 200 کیلوگرم دان در منطقه سرخرود پاشیده می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد با اشاره به این که امسال علاوه بر سرخرود، بخشی از تالاب روستای "ازباران" از توابع شهرستان فریدونکنار نیز محل فرود قوهای سفید شده است، اضافه کرد: تنها خواسته و تقاضای جدی ما از مردم منطقه برای فراهم کردن محیط امن برای زمستان‌گذرانی و خودداری جدی برای شکار این گونه‌های باارزش است.

رنجبر تصریح کرد: در عین حال دوستداران و گروه‌های حامیان محیط زیست نیز در این ایام کمک زیادی به محیط زیست دارند که حمایت‌های آنان در زمان زمستان‌گذرانی قوهای سفید در منطقه شایسته قدردانی است.

کد خبر 283182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha