دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تاکنون هیچ‌پرنده‌ای نتوانسته رکورد سرعت شاهین را در زمانی که برای شکار کردن شیرجه می‌زند، بشکند، در این وضعیت این پرنده به سریعترین پرنده و حتی سریعترین جاندار جهان تبدیل می‌شود.

شاهین

براساس گزارش ارث‌اسکای، پرنده شاهین درزمان انجام شیرجه شکار،‌ خود را به ارتفاع بالایی رسانده و سپس با سرعتی نزدیک به 389 کیلومتر بر ساعت به سوی شکار حمله می‌کند، سرعتی بالاتر از حداکثر سرعت یوزپلنگ، و بیشتر از سرعت خودروی جاگوار XJ220 و خودروی مک‌لارن F1.

با این‌همه این سرعت بالا تنها در زمان شیرجه زدن می‌تواند برای شاهین شهرت‌آفرین باشد،‌ زیرا در حالت معمولی پرواز در مسیر افقی سرعت شاهین از 65 تا 110 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

از دیگر پرندگانی که در زمان شیرجه شکار به سرعتی باورنکردنی دست پیدا می‌کنند می‌توان به عقاب طلایی اشاره کرد که سرعت شیرجه‌اش 320 کیلومتر برساعت تخمین زده‌شده‌است. بیشترین سرعت پرواز عقاب‌های طلایی نیز در هنگام پرواز افقی 129 کیلومتر بر ساعت محاسبه شده‌است.

پس از عقاب طلایی، شاهین کوچک یا جیرفالکون می‌تواند درهنگام شکار سرعت خود را به 209 کیلومتر برساعت برساند. سوئیفت یا بادخورک نیز می‌تواند در زمان شیرجه به سرعت 171 کیلومتر بر ساعت برسد.

سریع‌ترین پرندگان در خط افق

شیرجه شکار پرندگان شکاری وضعیتی موقتی است و پس از پایان شکار، پرنده باید برای رساندن خود به مقصد به وضعیت عادی بازگشته و در ارتفاعی مناسب در خطی افقی به پروازش ادامه دهد. در این شرایط دیگر پرنده شاهین را نمی‌توان سریعترین پرنده جهان نامید. در این وضعیت پرنده ای به نام سوئیفت دم‌سوزنی است که حداکثر سرعت پرواز افقی‌اش 171 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده‌است. رتبه دوم این لیست به پرنده‌ای به نام فریگیت تعلق دارد که در پرواز افقی سرعتی برابر 153 کیلومتر بر ساعت دارد.

گونه‌ای غاز به‌نام غاز Spur-winged با سرعت 142 کیلومتر بر ساعت، مرغ ماهی‌خوار سینه‌سرخ با سرعت 129 کیلومتر بر ساعت،‌سوئیفت پشت سفید با سرعت 124 کیلومتر بر ساعت، اردک Canvasback با سرعت 116 کیلومتر بر ساعت، اردک ایدر با سرعت 113 کیلومتر بر ساعت،‌ تیل با سرعت 109 بر کیلومتر، اردک سبز با سرعت 105 کیلومتر بر ساعت و پین‌تیل یا فیلوش با سرعت 105 کیلومتر بر ساعت، از دیگر پرندگان سریع جهان در پرواز در مسیر افقی به شمار می‌روند.

کد خبر 255856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز