دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در یک فاجعه زیست محیطی ۱۲ بهله عقاب در اثر مصرف ضایعات مرغ ریخته شده در اطراف شهر یاسوج در یک روز تلف شدند.

به گزارش مهر، عقاب‌های گرسنه جنگل‌های دنا این روزها و در سردترین روزهای سال در آسمان پرواز می‌کنند تا مگر طعمه‌ای بیابند و از گرسنگی نمیرند.

اما آن‌ها گاهی بی‌خبر از همه چیز، قربانی سهل‌انگاری‌ها، مسئولیت‌ناپذیری و بی‌تعهدی انسان‌ها در قبال محیط زیست و طبیعت می‌شوند.

عقاب‌های گرسنه دنا وقتی با چشم تیزبین خود از قعر آسمان امعاء و احشای مرغ‌ها را در حاشیه جنگل‌های کنار یاسوج دیدند، به سرعت پایین آمدند تا گرسنگی روزهای گذشته را جبران کنند.

آنها وقتی که سیر شدند بر سیم‌های خطوط انتقال برق اطراف نشستند اما دقایقی بعد یکی پس از دیگری از روی سیم‌های برق بر زمین افتادند و جان دادند.

این گونه بیش‌تر از خزندگان و پرندگان یا پستانداران ضعیف تغذیه می‌کند و البته لاشه‌خواری بخش زیادی از رفتار تغذیه‌ای آن را تشکیل می‌دهد و شاید به همین دلیل بر سفره آماده نشسته باشد.

  • کشف 12 عقاب مرده و 4 عقاب نیمه جان

معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: در تاریخ 29 آبان ماه گزارشی به محیط زیست استان مبنی بر پخش و پراکنده شدن ضایعات کشتارگاه‌های مرغ در محور یاسوج به گچساران به اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد واصل شد.

محمد رضا خدارحمی افزود: با توجه به اهمیت موضوع مامورین محیط زیست بلا فاصله در این محل واقع در کیلومتر 10 جاده یاسوج به گچساران حاضر شدند.

وی بیان کرد: معمولا پرندگان شکاری بومی و مهاجر بر روی چنین ضایعاتی جمع می‌شوند و از آن تغذیه می‌کنند، بر این اساس مامورین محیط زیست تا شعاع یک کیلومتری منطقه را مورد پایش و نظارت قرار دادند.

در این جستجو متاسفانه جسد 12 بهله عقاب مرده کشف و چهار عقاب نیمه جان نیز در اطراف این ضایعات دیده شد.

  • مسمویت علت مرگ عقاب‌ها

وی بیان کرد: جسد پرندگان شکاری مرده برای یافتن علت مرگ به دامپزشکی استان منتقل شد که بر اساس نظر دامپزشک مسمومیت به علت مصرف ضایعات مرغ دلیل مرگ این پرندگان بوده است.

وی اضافه کرد: چهار پرنده نیز که در شرف مرگ بودند اقدامات درمانی برای نجات آن‌ها از سوی مامورین محیط زیست انجام شد و خوشبختانه این دو پرنده بهبود یافته‌اند و آماده رهاسازی هستند.

خدارحمی بابیان این که دو تا از این پرندگان عقاب صحرایی بودند، گفت: گاهی پرندگان بومی و مهاجر از برخی زباله‌ها در منطقه به عنوان غذا استفاده می‌کنند که 90 درصد آن‌ها عقاب صحرایی هستند و بقیه سارگپه پا بلند، سارگپه دشتی، کورکور سیاه و به ندرت عقاب شاهی است.

وی افزود: عقاب شاهی یا شهباز از گونه‌های در معرض خطر انقراض در جهان است و به شدت تحت حفاظت قرار دارد.

معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد همچنین اظهار داشت: اقدامات اولیه برای شناسایی متخلفین انجام گرفته و پرونده‌ای در این خصوص نیز تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.

در اين گزارش آمده است یافتن عاملین پخش ضایعات مرغ در این مکان کار سختی نیست زیرا تنها دو کشتارگاه مرغ در این شهر و در نزدیکی منطقه وجود دارد و لازم است مسئولان محیط زیست با قاطعیت با متخلفین و عاملین پخش ضایعات مرغ در طبیعت و کشتار این پرندگان برخورد قانونی کنند.

کد خبر 279749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha