گروه شهری: با پایان‌یافتن ساخت بزرگ‌ترین باغ پرندگان خاورمیانه در تپه‌های شرقی لویزان، این پروژه ملی آماده بهره‌برداری شد.

باغ پرندگان

حسن کریمیان شهردار منطقه چهار با اعلام این خبر به همشهری گفت: روز گذشته آخرین مراحل ساخت فاز اول باغ پرندگان به پایان رسید و این پروژه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است و براساس برنامه‌های صورت گرفته این پروژه در هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد و تحویل شهروندان محترم خواهد شد. وی در ادامه اظهار داشت: کل مجموعه باغ پرندگان در تپه‌های شرقی پارک لویزان 84هکتار است که 22هکتار از آن به باغ پرندگان اختصاص یافته است و دارای دو فاز اجرایی است.

فاز نخست این پروژه شامل پرندگان آبچر هست که در حدود شش هکتار مساحت دارد و کارهای اجرایی آن در دست انجام است و منتظر ورود تجهیزات لازم به داخل کشور هستیم که در آینده رخ خواهد داد.فاز دوم این مجموعه محدوده پرندگان دشت چر را تشکیل می‌دهد که حدود 16هکتار مساحت دارد و در حال حاضر این بخش آماده بهره‌برداری است و در هفته آینده افتتاح خواهد شد.کریمیان با اشاره به فاز دوم این پروژه گفت: محدوده پرندگان دشت‌چر شامل برکه‌ها و آبشارها و آلاچیق‌ها و رستوران و مبلمان شهری و زیستگاه پرندگان است. به‌گفته وی هم‌اکنون بیش از 6500 قطعه پرنده که شامل 100گونه مختلف است در این محدوده رهاسازی شده و فضایی بسیار زیبا و جذاب ایجاد کرده است.

کریمیان به حمایت‌های بی‌دریغ شهردار و اعضای شورای شهر تهران در شکل‌گیری این مجموعه اشاره کرد و افزود: تا چند سال پیش تپه‌های شرقی لویزان محلی برای اجتماع افراد معتاد بود اما پس از طرح احداث بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور در این محدوده، حمایت‌های شهردار و اعضای شورای شهر باعث شد تا هر چه زودتر این پروژه شکل بگیرد و به پیش برود.کریمیان در ادامه اظهار داشت: این پروژه با همکاری بیش از 40شرکت ایرانی احداث شده است. در بخش‌های تاسیسات، معماری، گیاه‌شناسی و پرنده‌شناسی از شرکت‌های داخلی استفاده کرده‌ایم. تنها یک مشاور خارجی در این پروژه فعالیت دارد، آن‌هم به این دلیل که دانش ساخت سازه اصلی باغ پرندگان در کشور وجود نداشته است.

وی در ادامه افزود: در این مجموعه بخش‌هایی برای پرندگان شکاری اعم از عقاب، شاهین، لاشخور و جغد و انواع باغ‌ها ازجمله باغ ایرانی، باغ گیاه‌شناسی، گلخانه گیاهان تزیینی و خزندگان نیز پیش‌بینی شده است.شهردار منطقه چهار از وجود یک نوع پرنده خاص در باغ پرندگان تهران خبر داد و گفت: دو پرنده که متعلق به صدام حسین دیکتاتور سابق عراق بود نیز در میان پرندگان حاضر در باغ پرندگان وجود دارد که می‌تواند برای بسیاری از شهروندان جذابیت داشته باشد.

کد خبر 209955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز