گروه شهری: اعضای تحریریه روزنامه همشهری روز گذشته از باغ پرندگان پایتخت بازدید کردند.

بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور که هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد، در شرق پارک جنگلی لویزان در محدوده خیابان کوهستان واقع شده و حدود ۸۶ هکتار وسعت دارد. فاز نخست این مجموعه به مساحت 16هکتار آماده بهره‌برداری است و فاز دوم در ماه‌های آتی به بهره‌برداری کامل می‌رسد. فضای عمومی این باغ وسیع و چشم‌نواز به پرندگان آبچری اختصاص دارد که نمی‌توانند پرواز کنند.

قسمت جنوبی محل نگهداری شتر‌مرغ‌ها و قسمت شمالی نیز محوطه پرندگان شکاری است.کبک و بلدرچین هم در تمام مجموعه وجود دارد. برای پرندگان دشتچر پروازی نیز توری‌هایی نصب خواهد شد که در آنها نگهداری شوند. این بخش در فاز دوم به بهره‌برداری خواهد رسید.

حسن کریمیان شهردار منطقه چهار که اعضای تحریریه همشهری را در این بازدید همراهی می‌کرد، با اشاره به روند 23ماهه ساخت این باغ در شرق پایتخت تصریح کرد: باغ پرندگان در دو فاز بهره‌برداری می‌شود که فاز اول در بخش جنوبی ظرف هفته آینده افتتاح می‌شود. به گفته وی در این مکان یک لانه کبوتر احداث شده که دوهزار و 500کبوتر در آن زندگی می‌کنند. همچنین دورتا دور این مجموعه ۸۶ هکتاری مسیری پیش‌بینی شده که شهروندان می‌توانند با کالسکه این مسیر را طی کنند.

درختان قدیمی این مجموعه عمدتا سوزنی برگ هستند اما شهرداری 60هزار درختان پهن‌برگ نیز در این مجموعه کاشته است. کریمیان در تشریح فضای این باغ تصریح کرد: این مجموعه از بعد محیط‌زیستی، ارزش بالایی برای پایتخت و کشور دارد به‌طوری که ورود هرگونه دخانیات به این باغ ممنوع بوده و بزرگ‌ترین مجموعه طبیعی بدون دخانیات کشور محسوب می‌شود. همچنین در مورد مناسب‌سازی‌ این مکان برای معلولان، تسهیلاتی برای جانبازان، معلولان و افراد کهنسال در این مجموعه پیش‌بینی شده و مناسب‌سازی‌ به عمل آمده است.

باغ پرندگان، دانشگاهی کاربردی است

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران جاذبه گردشگری باغ پرندگان تهران را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: این پروژه عظیم و ملی، علاوه بر بهره‌وری تفریحی، کارکرد آموزشی نیز برای گردشگران خواهد داشت.مرتضی طلایی در بازدید از مجموعه تفریحی و گردشگری باغ پرندگان گفت: یکی از نقاط قوت این طرح این است که این محوطه - که روزگاری پاتوق خلافکاران و معتادان بود - اکنون به یک منطقه امن تفریحی تبدیل شده است.

وی افزود: باغ پرندگان جاذبه گردشگری بالایی دارد و امیدوارم که شهروندان ما بتوانند در فضای وسیع و آرامش‌بخش این مجموعه به آرامش روحی و روانی برسند. انس و همزیستی با طبیعت، گمشده انسان امروز است و حضور در چنین فضاهایی باعث رفع فشارها و تنش‌های روحی و روانی می‌شود.

کد خبر 210775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز