گروه شهری: مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت شهرسازی شهرداری تهران شکل‌گیری باغ پرندگان را محصول طرح تفصیلی تهران دانست و نوید افزایش خدمات تفریحی و تفرجی شرق و جنوب تهران را داد.

باغ پرندگان

مجید پاکساز با اعلام این خبر گفت: در آستانه یک‌سالگی اجرای طرح تفصیلی جدید شهر تهران، شاهد بهره‌برداری از باغ پرندگان هستیم که این به‌معنای افزایش خدمات تفریحی و تفرجی شهر تهران است و براساس پیش‌بینی‌های طرح تفصیلی چند طرح تفرجی و تفریحی دیگر نیز در شرق و جنوب پایتخت به اجرا درخواهد آمد. وی در ادامه افزود:

در طرح‌های جامع و تفصیلی بحث تأمین خدمات شهری یکی از دغدغه‌های اصلی طراحان طرح‌های جامع و تفصیلی بوده است. به گفته وی برخی از این فضاهای خدمات شهری و تفریحی و تفرجی در مناطق غربی تهران مانند منطقه 22و برخی نیز در جنوب و شرق تهران پیش‌بینی شده بود. پاکساز در ادامه تصریح کرد: ایده باغ پرندگان در طرح جامع و تفصیلی با افزایش خدمات تفریحی و تفرجی مطرح شد و خوشبختانه امروز همزمان با یک‌سالگی اجرای طرح تفصیلی، این مجموعه در آستانه بهره‌برداری است.

وی احداث مجموعه‌های تفریحی و تفرجی دیگر را در شرق پایتخت در آینده نزدیک به‌عنوان یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ طرح تفصیلی شهر تهران دانست و گفت: همچنین در پهنه جنوبی تهران نیز شاهد احداث باغ ایرانیان در آینده نزدیک خواهیم بود.

تدوین سند توسعه فرهنگی و اجتماعی باغ پرندگان

همچنین دبیر شورای‌عالی اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری تهران روزگذشته از تشکیل یکصد و نود و ششمین جلسه این شورا خبر داد و گفت: در این جلسه تدوین سند توسعه فرهنگی و اجتماعی باغ پرندگان منطقه‌چهار، به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور با رأی اعضای شورا به تصویب رسید.

سیدرضا مصطفوی، دبیر شورای‌عالی اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری تهران ضمن بیان این مطلب افزود: یکصد و نود و ششمین جلسه این شورا در حاشیه بازدید اعضا از پروژه باغ پرندگان با ریاست معاون امور اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.
وی گفت: در این جلسه نحوه پیشرفت پروژه و تأثیر اجتماعی آن از منظر امنیتی، تفریحی، سلامت اجتماعی، اشتغال و هویت محله‌ای توسط شهردار منطقه چهار تشریح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

مصطفوی ادامه داد: با رأی اعضای شورای‌عالی اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری تهران اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی با همکاری سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی موظف به تدوین سند توسعه فرهنگی و اجتماعی این پروژه شده ‌و تا دوماه آینده سند مذکور نهایی خواهد شد.

دبیر شورای‌عالی اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری با اشاره به عناوین دیگر دستورکار آخرین جلسه این شورا تصریح کرد: پیگیری اجرای مصوبات گذشته درخصوص پروژه میدان امام حسین(ع) و پیاده‌راه‌سازی 17شهریور بیشترین وقت جلسه را به‌خود اختصاص داد. شورا ضمن تقدیر از اجرای فعالیت‌های مناسبتی در میدان امام حسین(ع) نماینده معاونت امور اجتماعی و فرهنگی در این پروژه را موظف به تدوین برنامه‌های اجتماعی پیاده‌راه شهدا کرد.

کاشت 60 هزار درخت در باغ پرندگان

از سوی دیگر معاون امور شهری و فضای سبز شهرداری منطقه چهار از کاشت گونه‌های مختلف گیاهی در بزرگ‌ترین باغ پرندگان خاورمیانه خبر داد و گفت: در فضای 22هکتاری این مجموعه تفریحی و گردشگری بیش از 60هزار انواع درخت کاشته شده است.
حمید ناصحی، معاون امور شهری و فضای سبز با اعلام این خبر و با بیان اینکه طراحی فضای سبز باغ پرندگان با کیفیت بسیار بالایی اجرا شده، گفت:

در این مجموعه 22هکتاری انتخاب درختان به‌نحوی صورت گرفته است که متناسب با نوع زیستگاه پرندگان موجود کاشته شوند تا مورد آسیب قرار نگیرند. وی افزود: در این پروژه بیش از 100باغ صخره‌ای و فضای سبز عمودی در فضایی به مساحت20هزار مترمربع با چشم‌انداز بسیار زیبا احداث شده است. وی با بیان اینکه در این پروژه تلاش شده تا از تمامی درختان موجود استفاده لازم برده شود، افزود: در باغ پرندگان لویزان هیچ درختی قطع نشده و ساخت معابر این مجموعه تفریحی به‌نحوی است که با توجه به نوع پوشش گیاهی ساخته شوند.

ناصحی با اشاره به‌گونه‌های گیاهی کاشته شده در باغ پرندگان اضافه کرد: در بزرگ‌ترین باغ پرندگان خاورمیانه بیش از 100گونه گیاهی ازجمله به ژاپنی، زالزالک گل، زرشک قرمز، زغال اخته، یاس هلندی، رزماری، انواع رز، ازگیل ژاپنی و. . . کاشته شده است. معاون امور شهری و فضای سبز شهرداری منطقه چهار خاطرنشان کرد: با کاشت بیش از 60هزار درخت در باغ پرندگان، سرانه فضای سبز جنگل لویزان و منطقه چهار افزایش قابل‌توجهی یافته است.

کد خبر 210559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز