همشهری آنلاین: چند تن از نیروهای انگلیسی حاضر در یکی از زندان‌های مخفی امریکا در بغداد از جزئیات شوک‌آور نقض حقوق بشر در عراق پرده برداشته‌اند.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی، روزنامه گاردین روز سه‌شنبه (۱۳ فروردین، ۲ آوریل) گزارشی را بر پایه مصاحبه با سربازان انگلیسی و افراد نیروی هوایی سلطنتی و نیروی هوایی ارتش انگلیس منتشر کرد. این افراد در زمان جنگ تحت رهبری امریکا در عراق وظیفه نگهبانی و نقل و انتقال در زندان مخفی فرودگاه بین‌المللی بغداد را بر عهده داشتند.

یکی از سربازان انگلیسی که در این زندان خدمت کرده است، گفت: «مردی را دیدم که قبل از آنکه وی را به سمت کامیون بکشند، پای مصنوعیش را درآوردند و با آن بر سرش زدند.»

برپایه این گزارش، زندانیان عراق به طور مرتب مورد شوک الکتریکی قرار می‌گرفتند.

به گفته شاهدان زندانیانِ این بازداشتگاه مخفی که اردوگاه ناما نام دارد، مدت زیاد در سلول‌هایی با ابعاد لانه یک سگ نگاهداری می‌شدند.

تحقیقات انجام شده از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر آشکار کرده است که زندانیان این بازداشتگاه «مورد ضرب و شتم، سرمای شدید، تهدید به مرگ، تحقیر و انواع دیگری از شکنجه روحی قرار گرفته‌اند.»

افزون بر این در این گزارش آمده است که ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ستاد مشترک نیروهای عملیات ویژه در عراق، بارها در این زندان دیده شده است.

نیروهای تحت امر امریکا در ۱۹ مارس سال ۲۰۰۳ میلادی، به بهانه وجود سلاح کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله کردند. این در حالی است که پس از این تهاجم هیچ گونه سلاح کشتار جمعی در این کشور یافت نشد و این نیروهای اشغالگر بودند که سبب ویرانی این کشور شدند.

صدها هزار تن از مردم عراق در پی ویرانی و اشغال این کشور از سوی نیروهای تحت رهبری امریکا کشته شدند.

کد خبر 207071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز