همشهری آنلاین: روسیه می‌گوید، قدرت‌های غربی در تلاش هستند تا از تحقیقات سازمان ملل درباره استفاده شبه‌نظامیان مورد حمایت خارج از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، در جهت سرنگونی بشار اسد سود ببرند.

سوریه

به گزارش پرس تی وی، الکساندر لوکاشوویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک اظهار نظر اینترنتی در روز دوشنبه (۵ فروردین) گفت، «تلاش برای به تاخیر انداختن تحقیقات سازمان ملل درباره یکی از مورد تاکیدترین موارد با هدف افزودن فشارهای مضاعف در جهت تغییر رژیم سوریه غیرقابل قبول است.»

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد پنج‌شنبه گذشته از تصمیم این سازمان برای تحقیق درباره کاربرد سلاح‌های شیمیایی در منطقه «خان العسل» در حلب خبر داد و پیشنهاد کرد، هیأت تحقیقاتی سازمان ملل تمام حالات فرضی را درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه در نظر گیرد.

وزارت امور خارجه روسیه، روز دوشنبه (۲۵ مارس، ۵ فروردین) در انتقاد از اظهارات دبیر کل سازمان ملل مبنی بر تحقیقات درباره دیگر حملات ادعای شیمیایی در سوریه اعلام کرد، هیچ حمله شیمیایی شناخته‌شده دیگری در سوریه وجود ندارد.

هم‌چنین وزارت امور خارجه روسیه طی نامه جداگانه‌ای غرب را به وادار کردن بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برای تحقیق گسترده درباره استفاده‌های دیگری از سلاح‌های شیمیایی متهم کرد.

این وزارت‌خانه در نامه خود آورده است، «بان کی مون تحت فشارهای اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل گام‌های غیرمنصفانه‌ای برای ماموریت خود برداشته است و سعی دارد تا درباره دیگر موارد فرضی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه نیز تحقیقات انجام دهد.»

روسیه هم‌چنین حمایت خود را از درخواست دولت دمشق برای انجام تحقیقاتی مستقل درباره حمله شیمیایی ۱۹ مارس استان حلب در شمال غربی سوریه، اعلام کرده است.

بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل، روز چهارشنبه (۲۰ مارس، ۳۰ اسفند) از سازمان ملل خواست برای تحقیقات درباره کاربرد سلاح‌های شیمیایی از سوی گروه‌های تروریستی فعال در سوریه، گروه فنی، بی‌طرف، مستقل و متخصص تشکیل دهد.

با این وجود، اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل از جمله فرانسه و انگلستان خواسته‌اند که درباره ادعاهای مخالفان دولت سوریه نیز تحقیق شود. مخالفان دولت دمشق گفته‌اند که دو حمله شیمیایی انجام شده است؛ یکی در حلب و دیگری در دمشق، پایتخت سوریه.

در عین حال مسکو رویکرد بان درباره این موضوع را «غیرسازنده»خوانده است.

روسیه هم‌چنین گفته است که تیم امتخابی تحقیقات باید «غیرسیاسی و به‌دور از تعصب» بوده و تاکید کرده است که متخصصان مسکو و پکن نیز باید در آن حضور داشته باشند.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. در خشونت و ناآرامی‌های این کشور بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

برخی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، شورشیان مورد حمایت خارج در سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

کد خبر 206385
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز