همشهری آنلاین: آسوشیتدپرس نوشت: کشورهای حامی گروه‌های شبه‌نظامی معارض دولت در سوریه، میزان کمک تسلیحاتی خود به شبه‌نظامیان را به طور قابل توجه افزایش داده‌اند.

سوریه

پرس تی وی نوشت: خبرگزاری اسوشیتدپرس، روز پنج‌شنبه (۲۸ مارس، ۸ فروردین) به نقل از یک مقام عالی رتبه عربی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، کشورهایی چون عربستان سعودی، اردن، ترکیه و قطر در یک عملیات مخفی دقیق، برای شبه‌نظامیان مورد حمایت خارج در سوریه، تسلیحات ارسال می‌کنند.

مقام عربی افزود، این عملیات مخفی با رایزنی امریکا و دیگر دولت‌های غربی اجرا شده است و همه طرف‌ها درباره مسیر و مقصد محموله‌های تسلیحاتی از حق وتو برخوردارند.

مقام یادشده همچنین به پیش‌روی شبه‌نظامیان معارض سوریه در قالب یک «طرح عمده» برای تصرف دمشق اشاره کرد و گفت، میزان محموله‌های هوایی تسلیحاتی برای شبه‌نظامیان سوریه، در هفته‌های گذشته، دو برابر شده است.

کارشناسان نظامی می‌گویند، محموله‌های تسلیحات برای شبه‌نظامیان، شامل موشک و سلاح‌های قوی و پیشرفته ضد تانک ساخت کرواسی است.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی و قطر، بودجه این تسلیحات را تامین می‌کنند، در حالی که ترکیه و اردن به تسهیل مسیرهای زمینی برای این محموله‌ها می‌پردازند.

در این گزارش آمده است، اردن هرگونه دخالت در این زمینه را تکذیب کرده است.

گزارش‌های منتشرشده همچنین از خریداری مقادیری از این تسلیحات از کرواسی خبر می‌دهند؛ بر اساس این گزارش‌ها، سلاح‌ها همچنین از طریق دلالان سلاح در بازار سیاه تهیه می‌شوند.

هوگ گریفیتز Hugh Griffiths، کارشناس قاچاق تسلیحات از سوئد گفته است، شبه‌نظامیان معارض در سوریه از اوایل ۲۰۱۲ تاکنون، حدود سه هزار و پانصد تن تجهیزات نظامی دریافت کرده‌اند.

وی همچنین به دست کم ۱۶۰ محموله هوایی تسلیحاتی از عربستان سعودی، قطر و اردن اشاره کرده است.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. در خشونت و ناآرامی‌های این کشور بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

این درحالی است که اتحادیه عرب، روز سه‌شنبه (۲۶ مارس، ۶ فروردین) به طور رسمی، جایگاه سوریه را به مخالفان تحت حمایت غرب واگذار کرد.

روسیه اقدام اتحادیه عرب در اعطای کرسی سوریه به نیروهای مخالف را محکوم کرده و آن را حرکتی «غیرقانونی و غیر قابل دفاع» خوانده است.

اتحادیه عرب نوامبر ۲۰۱۱ میلادی عضویت سوریه را که از اعضای موسس این سازمان به شمار می‌رود، به حالت تعلیق درآورده بود.

کد خبر 206488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز