همشهری آنلاین: نشریه انگلیسی لانست در آستانه دهمین سالگرد تجاوز نظامی امریکا به عراق نوشت، دستکم 116 هزار غیرنظامی در جنگ آمریکا در عراق کشته شده‌اند.

پرس تی وی گزارش داد نتیجه این تحقیقات که در نشریه انگلیسی لانست منتشر شد، نشان می‌دهد، در جنگی که در سال‌های 2003 تا 2011 ادامه داشت، علاوه بر کشته شدن 116 هزار غیرنظامی عراقی، شمار بیشتری هم بر اثر جنگ زخمی یا بیمار شده‌اند.

نتایج این مطالعات در آستانه دهمین سالگرد آغاز جنگ عراق منتشر می‌شود.

بر اساس این تحقیقات، بیش از 5 میلیون نفر هم در جنگ عراق آواره شدند. البته برآوردهای مستقل دیگر میزان کشته‌های تجاوز آمریکا به عراق و اشغال این کشور را صدها هزار نفر نشان می‌دهد. این گزارش همچنین می‌افزاید جنگ عراق تا کنون 8010 میلیارد دلار هزینه بر مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل کرده است. البته انتظار می‌رود این رقم در نهایت به 3 تریلیون دلار برسد.

آمریکا و متحدانش بیستم مارس سال 2003 به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی به عراق حمله و این کشور را اشغال کردند.

انگلیسی‌ها می‌گویند بلردر جنگ عراق آنها را فریب داد

بسیاری از انگلیسی معتقدند تونی بلر نخست وزیر اسبق کشورشان درباره جنگ عراق آنها را فریب داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، با گذشت ده سال از آغاز حمله آمریکا و متحدانش به عراق و اشغال این کشور، تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس همچنان برای نقش خود در این جنگ، آماج انتقادات داخلی و بین‌المللی است.

جدیدترین نظرسنجی مؤسسه یوگاو نشان می دهد اکثریت مردم انگلیس بر این باورند تصمیم حمله به عراق اشتباه بود. بر اساس این نظرسنجی بسیاری از مردم معتقدند تونی بلر عمدا پارلمان انگلیس و مردم این کشور را فریب داد و گمراه کرد و برای همین باید به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود. چند دیپلمات و فرمانده نظامی سابق انگلیس نیز بلر را متهم می‌کنند که با این تصمیم منافع ملی انگلیس را به خطر انداخت. آنها می‌گویند چنین تصمیمی سبب شد تا نیروهای انگلیسی برای حمله به عراق آمادگی لازم را نداشته باشند. تونی بلر همچنین برای نقش خود در جنگ عراق که به مرگ یکصد و هفتاد و نه نظامی انگلیسی منجر شد و حدود یکصد و هفده هزار غیرنظامی عراقی را به کشتن داد، جنایتکار جنگی تلقی می‌شود.

کد خبر 205431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز