همشهری آنلاین: نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره سوریه در حالی به پایان رسید که همچنان اختلافات میان اعضای این اتحادیه در خصوص لغو یا لغو نکردن کمک تسلیحاتی به مخالفان سوری ادامه دارد.

نشست اتحادیه اروپا

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا  نشستی را در بروکسل درباره سوریه برگزار کردند.

در این نشست که با حضور اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه برگزار شد، حاضران در خصوص آخرین تحولات سوریه، تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص، وضعیت آوارگان سوری در داخل و خارج از سوریه به ویژه در کشورهای همجوار آن و تاثیرات منفی آن بر ثبات و اقتصاد این کشور بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین شرکت‌کنندگان در این نشست درباره مساله لغو ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه که توسط اتحادیه اروپا تصویب شد، گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: همچنان اختلاف نظر میان کشورهای اروپایی درباره مساله کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه وجود دارد.

وی افزود: مذاکرات درباره مساله کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه همچنان میان کشورهای اروپایی ادامه دارد و به پایان نرسیده است.

فابیوس در ادامه افزود: مساله لغو ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه تاکنون بارها مطرح شده است چرا که ما شاهد نبود توازن میان مقام‌های سوری مورد حمایت تسلیحاتی برخی قدرت‌ها و ائتلاف ملی مخالفان سوری هستیم که سلاح در اختیار ندارند.

فابیوس همچنین از وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا خواست مساله لغو ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه را هر چه سریعتر در جدول کاری خود قرار دهند تا عدم توازن میان نیروهای ارتش آزاد سوریه و نظام این کشور به پایان برسد.

وی گفت: مساله لغو ممنوعیت کمک تسلیحاتی به سوریه به رغم وجود اختلافات همچنان مطرح است.

همچنین اخضر الابراهیمی در نشست مذکور از کشورهای اروپایی خواست برای یافتن راهکاری سیاسی و عملی در خصوص سوریه هر چه سریعتر وارد عمل شوند.

وی بار دیگر تاکید کرد: راهکار نظامی در خصوص سوریه عملی نیست.

از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد: زمانی که راهکار سیاسی در خصوص سوریه وجود ندارد باید به حمایت‌های‌مان به مخالفان ادامه داده و میزان حمایت‌ها را افزایش دهیم.

وی همچنین اعلام کرد: انگلیس آماده است تا کمک‌هایش را به مخالفان سوریه اعم از تجهیزات جنگی و دفاعی و نیز آموزش نیروهای مسلح افزایش دهد.

وزیر امور خارجه انگلیس بار دیگر اعلام کرد که کشورش مساله کاهش ممنوعیت کمک تسلیحاتی به سوریه را طی ماه‌های آینده با اروپا مورد بررسی قرار خواهد داد.

هیگ همچنین گفت: فرانسه، آلمان و ایتالیا تا حدود زیادی با موضع انگلیس موافق هستند و دیدگاه آنها نیز افزایش حمایت از مخالفان سوریه است. ما همه تلاش خود را برای حل و فصل مسالمت آمیز و سیاسی مشکل در صورت امکان به کار می‌بندیم.

این مسوول انگلیسی با بیان اینکه کشورش برای افزایش حمایت‌ها از مخالفان سوریه تلاش می‌کند، اعلام کرد: بر اساس قطعنامه شورای امنیت ما آماده‌ایم خودروهای زرهی برای نجات مردم سوریه وارد این کشور کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه با بیان اینکه اوضاع امروز سوریه در حقیقت فاجعه‌ای انسانی است، اعلام کرد: بیش از یک میلیون آواره سوری در کشورهای همجوار به سر می‌برند، این در حالی است که صدها هزار تن دیگر نیز در داخل سوریه کشته و آواره شده‌اند لذا ما باید به حمایت‌ از تلاش‌های اخضر الابراهیمی جهت تحقق ثبات در سوریه ادامه دهیم.

هیگ همچنین اعلام کرد که قرار است در دیدارش با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش در لندن که قرار است هفته آینده برگزار شود در خصوص وضعیت سوریه گفت‌وگو کند.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز با پیشنهاد کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه از سوی اتحادیه اروپا با هدف کمک به مخالفان در بازسازی مناطق تحت کنترل اعلام کرد: ما نباید از نیازهای اساسی برای زیرساخت‌هایی چون آب و برق در مناطق تحت کنترل مخالفان و برداشتن موانع در رسیدن کمک به این مناطق غفلت کنیم.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیشتر خاطرنشان کرد: ممنوعیت تسلیحاتی اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه مخالفان سوریه مواضع مخالفان را در جنگ داخلی سوریه تضعیف می‌کند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: وزیران خارجه دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالفت‌شان را با ارائه کمک‌های نظامی به سوریه اعلام کردند به نحوی که کار بیلدت، نخست‌وزیر سوئد تاکید کرد: بحران سوریه تنها از طریق راهکار سیاسی امکان‌پذیر است نه راهکار نظامی.

وزیر امور خارجه بلژیک نیز با ابراز ناامیدی نسبت به ادامه درگیری‌ها در سوریه اعلام کرد: گروه‌های میانه‌رو بر خلاف نظام و گروه‌های تندرو در سوریه فاقد سلاح و ابزار جنگی هستند.

از سوی دیگر، خبرگزاری سوریه نیوز نیز اعلام کرد: حاضران در نشست اتحادیه اروپا نسبت به اقدامات گروه‌های تندرو و اروپایی‌هایی که در سوریه در کنار مخالفان علیه نظام این کشور مبارزه می‌کنند ابراز نگرانی

و اعلام کردند که این تعداد در صورت بازگشت به کشورشان تهدیدی برای این کشورها به شمار می‌روند.

کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور مبارزه با تروریسم در این خصوص اعلام کرد: این اتحادیه نسبت به اروپایی‌هایی که در سوریه علیه نظام جنگ می‌کنند، نگران است.

جان اسیلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز اعلام کرد: شورای امنیت و اتحادیه عرب در اتخاذ اقداماتی درست در خصوص سوریه شکست خورده‌اند.

وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند بداند که چرا این وضعیت در سوریه ادامه دارد.

برخی از وزیران خارجه اروپا نیز بنا به گزارش خبرگزاری سوریه نیوز خواهان مذاکرات دو طرف درگیر برای کاهش خشونت‌ها در سوریه شدند.

وزیر امور خارجه ایرلند نیز نسبت به موفقیت در قانع کردن روسیه در ایفای نقشی سازنده در سوریه ابراز امیدواری کرد.

این درحالی است که کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد: هیچ تغییری در موضع روسیه ایجاد نشده است.

کد خبر 205097
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز