گروه بین‌الملل: پس از آنکه شکاف شدید در ساختار ائتلاف مخالفان سوریه بنیاد این گروه را متزلزل کرده و رسانه‌ها مترصد اعلام خبر استعفا یا عزل رئیس آن طی روزهای آینده هستند، این بار شکاف یادشده به ساختار تصمیم‌گیری غربی‌ها هم راه‌یافته و اتحادیه اروپا درباره لغو یا ابقای ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه دچار تشتت و دودستگی شده است.

euro zone

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست سران اتحادیه اروپا روز جمعه در حالی به‌کار خود پایان داد که دو کشور فرانسه و انگلیس در یک سو به‌دنبال مسلح‌سازی‌ مخالفان بودند و در سوی دیگر، کشورهایی نظیر آلمان و اتریش با هرگونه تغذیه تسلیحاتی گروه‌های مسلح در سوریه مخالفت کردند تا بدین‌ترتیب سران اتحادیه اروپا روز جمعه یک‌بار دیگر در مقابل هم صف‌آرایی کنند.

پس از این نشست، هرمن وان رامبوی رئیس اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری تأکید کرد که رهبران کشورهای عضو پس از بررسی اوضاع در سوریه، مجددا بر تعهد و التزام خود در چارچوب تلاش‌ها برای توقف خشونت‌ها تأکید کردند. وی افزود: در پی مطرح‌شدن مسئله ممنوعیت اعمال شده درباره مسلح‌سازی‌ مخالفان، مقرر شد که وزرای خارجه در نشست غیررسمی جمعه آینده در دوبلین در این‌باره رایزنی کنند تا موضعی یکپارچه اتخاذ کنند.

معمولا در نشست‌های مشورتی و غیررسمی تصمیمی اتخاذ نمی‌شود و نخستین نشست رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا هم اوایل اردیبهشت آینده برگزار خواهد شد.اظهارات رئیس اتحادیه اروپا در حالی بیان می‌شود که رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس خواستار لغو ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه شده بودند. فرانسوا اولاند دو روز پیش ابراز امیدواری کرده بود که رهبران کشورهای عضو در نشست بروکسل موضوع لغو را بپذیرند و درصورت مخالفت یک یا دو کشور با این خواسته، فرانسه پس از پایان اردیبهشت به‌صورت یکجانبه اقدام خواهد کرد.

ابراز امیدواری اولاند اما یک‌بار دیگر با دیوار محکم مخالفت‌های آلمان و دیگر اعضا مواجه شد و صدر اعظم آلمان در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد که روند مسائل در اتحادیه اروپا به اینگونه نیست و تمایل دو کشور به اتخاذ یک تصمیم به‌معنای تبعیت دیگر کشورها از آنها نیست.

آنگلا مرکل با تأکید بر اینکه نشست سران به اجماعی درباره مسلح‌سازی‌ مخالفان سوریه دست نیافته، افزود: هنوز معلوم نیست که موضعی واحد در این‌باره اتخاذ شود.فرنز فایمن صدر اعظم اتریش هم در کنار همتای آلمانی خود ایستاد و با هرگونه تغذیه تسلیحاتی جنگ جاری در سوریه مخالفت کرد. وی علت این مخالفت را نگرانی درباره بافت جامعه سوریه و اقلیت‌های آن اعلام کرد و افزود: ارسال سلاح به‌معنای برافروخته‌تر کردن آتش جنگ و درگیری در داخل سوریه است و چه بسا که این اسلحه به‌دست گروه‌های رادیکال هم بیفتد.

اما نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی که نشان از عقب‌نشینی از مواضع سابقش بود، اعلام کرد که کشورش برای تسریع در روند انتقال سیاسی اعمال فشار خواهد کرد بی‌آنکه سخنی از مسلح‌سازی‌ مخالفان براند و تنها به این اکتفا کرد که باید با این گروه‌ها همکاری کرد تا از بابت رفتار صواب آنها کسب اطمینان کرد. دیوید کامرون تصریح کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای مسلح‌سازی‌ مخالفان در سوریه وجود ندارد اما کشورش لغو جزئی ممنوعیت سلاح را تأیید می‌کند.

همزمان با گسترش یافتن دامنه این اختلافات، یک روزنامه انگلیسی هم نوشت که وزیر خارجه اتحادیه اروپا در پیامی محرمانه درباره لغو ممنوعیت ارسال سلاح به گروه‌های مسلح هشدار داده است. خانم کاترین اشتون تأکید کرده که لغو ممنوعیت می‌تواند زمینه تغذیه نظامی منازعات جاری در سوریه را فراهم آورده و خطرات دستیابی گروه‌های رادیکال و افراطی به میزان بیشتری از سلاح را افزایش بخشد. به نوشته دیلی تلگراف، اشتون درباره لغو ممنوعیت، موضعی مشترک با آلمان، سوئد، اتریش و دیگر کشورهای عضو اتحادیه برگزیده و این امر را مایه متزلزل‌کردن امنیت کل خاورمیانه تلقی کرده است.

کد خبر 205572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز