همشهری آنلاین: معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از توصیه برای تسریع در بررسی کتاب و چگونگی حضور ناشران تعلیقی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد

به گزارش مهر در حالی که رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران با استناد به پایان مهلت ثبت نام ناشران، احتمال حضور ناشران تعلیقی در نمایشگاه کتاب تهران را بعید اعلام کرده، رئیس این نمایشگاه می‌گوید، اگر مسائل این ناشران حل و فصل شود، سعی می‌کنیم در هر مرحله‌ای از نمایشگاه، امکان حضورشان فراهم شود.

علی اسماعیلی رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی آن درباره مصوبات این جلسه هم گفت: در این جلسه بحث آماده‌سازی مصلی، نحوه چیدمان غرفه‌ها، ثبت‌نام ناشران، همکاری دستگاه‌های مرتبط مثل شهرداری و آتش‌نشانی و هلال احمر با نمایشگاه، مسائل مربوط به گمرک و ترخیص محموله‌های کتاب، ناشران الکترونیک، مهمان ویژه و شعار نمایشگاه مطرح شد.

وی درباره شعار نمایشگاه بیست و ششم کتاب تهران تاکید کرد: حدود 5 ـ 6 شعار مطرح شده که هنوز برای انتخاب یکی از آنها به عنوان شعار نمایشگاه کتاب تهران، به جمع‌بندی قطعی نرسیده‌ایم، اما کمیته سه نفره‌ای مامور شده‌اند که از میان اینها، یکی را انتخاب کنند.

 رئیس نمایشگاه کتاب تهران درباره نحوه چینش غرفه‌ها نیز گفت: با توجه به بحث سبک زندگی که سرلوحه کار ماست، تاکید کرده‌ایم که چیدمان و آرایش غرفه‌ها متناسب با معماری اسلامی باشد. ضمن اینکه ترتیب الفبایی هم برای استقرار ناشران که هر سال مرسوم بوده و به نظرم به عدالت هم نزدیکتر است، امسال هم رعایت خواهد شد.

اسماعیلی از احتمال انتقال بخش بانک نمایشگاه کتاب تهران و نیز سالن افتتاحیه و اختتامیه آن به فضای خارج از مصلی خبر داد و افزود: امیدواریم با این کارها فضای بیشتری را بتوانیم به ناشران بدهیم. سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد درباره ملاک‌های تعیین متراژ غرفه‌های ناشران هم گفت: معیارها، دقیقاً همان معیارهای سال قبل است و تغییری در آن به وجود نیامده است.

وی در پاسخ به این سئوال که امکان ناشرانی که پرونده‌شان در کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در دست بررسی است و به گفته خودتان تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، در این نمایشگاه وجود دارد یا خیر؟ تاکید کرد: ان‌شاءالله. اگر مسائل این دوستان حل و فصل شود، سعی می‌کنیم در هر مرحله‌ای از نمایشگاه که باشد، امکان حضور آنها در نمایشگاه را فراهم کنیم. اسماعیلی همچنین از ارائه بُن کتاب به برخی از اقشار مانند دانشجویان، پژوهشگران، طلاب و استادان و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها در این نمایشگاه و به روال دوره قبل سخن گفت و ابراز امیدواری کرد، این بخش از جامعه مخاطب نمایشگاه از «بسته حمایتی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای تجهیز کتابخانه‌های شخصی و عمومی خودشان» استفاده کند.

 رئیس نمایشگاه کتاب تهران درباره احتمال تسریع در بررسی کتاب‌ها از سوی مسئولان اداره کتاب پس از قول مساعد وزیر ارشاد در این زمینه هم یادآور شد: جلسه‌ای را با مدیرکل اداره کتاب برگزار و تاکید کرده‌ایم که تا حد ممکن، تسهیل و تسریع لازم در فرآیند بررسی کتاب صورت گیرد. وی در عین حال گفت: به هر حال اثری که به اداره کتاب می‌رسد، اگر در قالب کتاب باشد، فبها و اگر روی لوح فشرده هم باشد، باید مکتوب شود و بعد خط به خط خوانده و هم به دقت مطالعه شود و خود این زمان‌بر است و ما هم در مجموعه وزارتخانه آن امکانات لازم را نداریم که آنها را در دسترس بررس‌های کتاب قرار دهیم که همانجا این کار انجام شود. اسماعیلی افزود: ما تاکید کرده‌ایم که در بحث تمدید پروانه‌های نشر تسریع شود و داریم تلاش می‌کنیم بستر لازم را برای همه ناشرانی که واجد شرایط هستند و به گونه‌ای می‌توانند در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، فراهم کنیم.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره احتمال واسپاری بخشی از پروسه بررسی کتاب با توجه به حجم درخواست‌ها در آستانه نمایشگاه کتاب تهران گفت: برای این امر 5 استان معین شده‌اند که از چند سال پیش در این زمینه کار بررسی کتاب را خودشان انجام می‌دهند. ضمن اینکه در جلسه‌ای که با معاونان فرهنگی ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم، تاکید کرده‌ایم هر استانی که آمادگی انجام این کار را دارد و واجد شرایط لازم هست، درخواست کتبی خود را به معاونت فرهنگی بدهد تا آن را بررسی کنیم. وی در همین حال تاکید کرد: البته ممکن است در آنجاها دسترسی به بررس‌ها و ممیزها سخت‌تر و کمتر باشد در حالی که در مرکز این دسترسی قطعاً بیشتر است. البته این را هم بگویم که خود ادارات کل ارشاد استان‌ها خیلی راغب به این نوع تفویض اختیارها حداقل در این حوزه نیستند. با این حال ما این بستر را فراهم کرده‌ایم که اگر هر کدام از استان‌ها آمادگی دارند، می‌توانند درخواستشان را بدهند.

کد خبر 204771
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز