همشهری‌آنلاین: همزمان با رونمایی از سند راهبردی باغ‌ کتاب،مدیران شهرداری از افتتاح این مکان تا اوایل سال آینده خبر دادند و اعلام آمادگی کردند نمایشگاه کتاب سال آینده به جای مصلی در همین مکان برگزار شود.

باغ کتاب

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا ،محمدهادی ایازی - معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران - در نشستی که درباره مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: مجموعه اراضی عباس‌آباد فضایی را در سطح شهر، کشور و منطقه ایجاد کرده است که خیلی از رویدادهای فرهنگی را می‌توانیم در این‌جا داشته باشیم. فضاهای متعدد فرهنگی که در این‌جا پیش‌بینی شده است، می‌تواند برنامه‌های متعددی را در خود داشته باشد. باغ کتاب همچون نگینی در اراضی عباس‌آباد خواهد درخشید. همچنین ما جدا از ساخت و ساز، فضای گردشگری و فضای سبز زیادی را پیش‌بینی کرده‌ایم که توریست‌هایی که به این‌جا می‌آیند، بتوانند از آن استفاده کنند.

او ادامه داد: در این‌جا این نوید را می‌دهم که خوشبختانه شهرداری برای موضوع کتاب برنامه‌های گسترده‌ای دارد. ما امیدوار هستیم که مجموعه باغ کتاب تا آخر سال قابل بهره‌برداری باشد. البته مجموعه‌های فرهنگی دیگری را هم در سطح شهر برای کتاب در نظر گرفته‌ایم که یکی از آن‌ها فضایی است در خیابان انقلاب، روبه‌روی دانشگاه تهران و مجموعه دیگری را در راستای خیابان کریم‌خان در نظر گرفته‌ایم که عملیات اجرایی آن شروع شده است.

ایازی در ادامه گفت: بنا به تدبیر شهردار تهران ما در 374 محله تهران یک خانه کتاب پیش‌بینی کرده‌ایم که تاکنون 250 مورد آن از این کتابخانه‌ها راه‌اندازی شده است که این اتفاق یکی از دغدغه‌های خانواده‌های تهرانی را برطرف می‌کند.

او سپس درباره برخی دیگر از برنامه‌های مربوط به کتاب از سوی شهرداری اظهار کرد: از جمله برنامه‌های دیگری که شهرداری در حوزه کتاب در نظر گرفته است، می‌توان به رونمایی از کتاب‌های فاخر، مسابقات کتاب خوانی، جمع‌آوری کتاب‌های مازاد و اهدا به کتابخانه‌ها در قالب طرح تجمیع کتاب، اشاره کرد.

ایازی در پایان صحبت‌هایش از آمادگی شهرداری برای برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده در باغ کتاب تهران خبر داد.

همچنین علی‌اکبر اشعری - مدیر پروژه باغ کتاب تهران - درباره این پروژه اظهار کرد: باغ کتاب تهران حداکثر در اوایل سال آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود و این ظرفیت را دارد که وزارت ارشاد نمایشگاه کتاب سال 92 را در این‌جا برگزار کند و این اتفاق می‌تواند با توافقاتی که با شهرداری صورت‌ می‌گیرد، رخ دهد.

او در ادامه درباره سرانه مطالعه در تهران گفت: آخرین مطالعاتی که وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما در شهر تهران از سرانه مطالعه انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که سرانه مطالعه در شهر تهران حدود 18 دقیقه در شبانه‌روز است، اما نکته مهم این است که هنوز تعریف علمی از مطالعه مورد سنجش قرار نگرفته است و از همین جهت اختلافاتی در تعریف و سنجش مطالعه وجود دارد.

اشعری درباره بخش تئاتر باغ کتاب تهران عنوان کرد: طبیعتا همه امکاناتی که یک تئاتر نیاز دارد، از جمله صحنه، سن متحرک، نوع نورپردازی، پرده‌های نمایش و ... با استانداردهای لازم در باغ کتاب وجود دارد و به آن توجه شده است. البته باید به این توجه داشت که همه فعالیت‌های باغ کتاب چه در سالن‌های نمایش و چه در فعالیت‌های دیگر همگی حول محور کتاب هستند. در سالن همایش و تئاتر هم فیلم‌ها و تئاترهای اقتباسی نمایش داده می‌شود. با راه‌اندازی این فضاها ما کم کم می‌توانیم شاهد اجرای رونق تئاتر باشیم که پشتوانه‌ای برای سینمای ما خواهد بود.

او درباره این‌که باغ کتاب ظرفیت برگزاری نمایشگاه کتاب را دارد، عنوان کرد: ما در این خصوص باید به بحث‌های کارشناسی توجه کنیم و موضوعات دیگر را در این مورد وارد نکنیم، چرا که در این صورت استدلال‌ها رنگ می‌بازد. ما عرض‌مان این است که با فضایی که در باغ کتاب برای کتاب وجود دارد و فضاهای پیرامونی آن، می‌تواند محل مناسب‌تری برای برگزاری نمایشگاه کتاب باشد و آن‌چه را در فضای باز مصلا در نمایشگاه کتاب صورت می‌گیرد، به شکل منظم‌تری برگزار کند. من به عنوان کارشناسی که در همه نمایشگاه‌های کتاب حضور داشته‌ام و جزو سیاست‌گذاران برگزاری نمایشگاه بوده‌ام، می‌گویم که این کار شدنی است، اما به هر حال دوستان مختارند که هر تصمیمی می‌خواهند، بگیرند.

اشعری همچنین درباره این‌که نظرسنجی‌هایی در مورد باغ کتاب تهران صورت گرفته است، اظهار کرد: ما نظرسنجی‌های مختلفی را در مورد باغ کتاب انجام داده‌ایم که از این نظرسنجی‌ها متوجه شدیم که بیش از 90 درصد مردم معتقدند که کتاب‌ها باید به صورت موضوعی ارائه شود و برخی هم معتقد بودند که باغ کتاب باید مثل نمایشگاه غرفه‌هایی را در اختیار ناشران قرار دهد و همچنین در خصوص ضرورت تاسیس باغ کتاب هم اکثریت قایل به وجود و تاسیس باغ کتاب بودند و معتقد بودند که این مجموعه می‌تواند گرایش به سمت خریدن کتاب را بیش‌تر کند.

او در پایان صحبت‌هایش درباره این‌که آیا انجام چنین پروژه‌ای توسط دولت و شهرداری به ضرر بخش خصوصی خواهد بود یا خیر، تصریح کرد: به نظر من، در کارهای این‌چنینی دولت و شهرداری نباید زیاد ورود پیدا کنند. شهرداری می‌تواند با گذاشتن امکانات در اختیار بخش خصوصی چنین پروژه‌هایی را جلو ببرد. ما اگر بخواهیم فروشگاه‌های کتابی را که برای شهرداری است، در سطح شهر گسترش دهیم، این کار می‌تواند به ضرر بخش خصوصی باشد.

در پایان این نشست از سند راهبردی باغ کتاب تهران رونمایی شد.

کد خبر 191192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز