گروه ادب و هنر: معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران روز گذشته یک‌بار دیگر آمادگی باغ‌کتاب تهران را برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در حضور خبرنگاران اعلام کرد.

باغ کتاب

 خبری که پیش از این هم چندبار مدیر این پروژه به گوش مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانده بود و نتیجه همیشه یک چیز بوده است: بی‌توجهی! از مسئولان وزارت فرهنگ البته یکی حالا تغییر کرده است و شاید برای همین است که یک‌بار دیگر مسئولان باغ کتاب موضوع را طرح کرده‌اند.

زمانی که بهمن دری بر صندلی معاونت فرهنگی تکیه داشت، دلایلی را برای برگزار نشدن نمایشگاه در باغ کتاب مطرح می‌کرد که علی‌اکبر اشعری همه را رد می‌کرد. مواردی نظیر مساحت، امکانات، محل جغرافیایی و. . . اما آیا علی اسماعیلی هم محل آماده و مناسبی چون باغ کتاب را وامی‌گذارد و برای حل بزرگ‌ترین چالش معاونت فرهنگی ارشاد در پنج سال گذشته، دربه‌در به‌دنبال مکان تازه‌ای می‌گردد؟ هنوز نمی‌توان نظری داد و باید منتظر ماند و واکنش او را به سخنان محمدهادی ایازی مشاهده کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران دیروز در نشست رونمایی از سند راهبردی باغ کتاب تهران گفت: مجموعه اراضی عباس‌آباد فضایی را در سطح شهر، کشور و منطقه ایجاد کرده است که خیلی از رویدادهای فرهنگی را می‌توانیم در اینجا داشته باشیم. فضاهای متعدد فرهنگی که در اینجا پیش‌بینی شده است، می‌تواند برنامه‌های متعددی را در خود داشته باشد. باغ کتاب همچون نگینی در اراضی عباس‌آباد خواهد درخشید. همچنین ما جدا از ساخت و ساز، فضای گردشگری و فضای سبز زیادی را پیش‌بینی کرده‌ایم که توریست‌هایی که به اینجا می‌آیند، بتوانند از آن استفاده کنند. او ادامه داد: در اینجا این نوید را می‌دهم که خوشبختانه شهرداری برای موضوع کتاب برنامه‌های گسترده‌ای دارد. ما امیدوار هستیم که مجموعه باغ کتاب تا آخر سال قابل بهره‌برداری باشد و در این صورت، می‌تواند میزبان نمایشگاه کتاب سال 92باشد.

البته مجموعه‌های فرهنگی دیگری را هم در سطح شهر برای کتاب درنظر گرفته‌ایم که یکی از آنها فضایی است در خیابان انقلاب، روبه‌روی دانشگاه تهران و مجموعه دیگری را در راستای خیابان کریم‌خان درنظر گرفته‌ایم که عملیات اجرایی آن شروع شده است. اما به جز ایازی، مدیر پروژه باغ‌کتاب تهران هم با قطعیت بیشتری درباره آمادگی این پروژه برای نمایشگاه کتاب سال بعد سخن گفت. اشعری گفت:

باغ کتاب تهران حداکثر در اوایل سال آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود و این ظرفیت را دارد که وزارت ارشاد نمایشگاه کتاب سال 92را در اینجا برگزار کند و این اتفاق می‌تواند با توافقاتی که با شهرداری صورت‌ می‌گیرد، رخ دهد. مدیر پروژه باغ کتاب افزود: ما در این خصوص باید به بحث‌های کارشناسی توجه کنیم و موضوعات دیگر را در این مورد وارد نکنیم، چرا که در این صورت استدلال‌ها رنگ می‌بازند. ما عرض‌مان این است که با فضایی که در باغ کتاب برای کتاب وجود دارد و فضاهای پیرامونی آن، می‌تواند محل مناسب‌تری برای برگزاری نمایشگاه کتاب باشد و آنچه را در فضای باز مصلا در نمایشگاه کتاب صورت می‌گیرد، به شکل منظم‌تری برگزار کند. من به‌عنوان کارشناسی که در همه نمایشگاه‌های کتاب حضور داشته‌ام و جزو سیاستگذاران برگزاری نمایشگاه بوده‌ام، می‌گویم که این کار شدنی است اما به هر حال دوستان مختارند که هر تصمیمی می‌خواهند، بگیرند.

اشعری همچنین درباره اینکه نظرسنجی‌هایی در مورد باغ کتاب تهران صورت گرفته است، اظهار کرد: ما نظرسنجی‌های مختلفی را در مورد باغ کتاب انجام داده‌ایم که از این نظرسنجی‌ها متوجه شدیم که بیش از 90درصد مردم معتقدند که کتاب‌ها باید به‌صورت موضوعی ارائه شود و برخی هم معتقد که باغ کتاب باید مثل نمایشگاه غرفه‌هایی را در اختیار ناشران قرار دهد و همچنین درخصوص ضرورت تاسیس باغ کتاب هم اکثریت قائل به‌وجود و تاسیس باغ کتاب و معتقدند که این مجموعه می‌تواند گرایش به سمت خریدن کتاب را بیشتر کند. اشعری درباره بخش تئاتر باغ کتاب تهران هم گفت: طبیعتا همه امکاناتی که یک تئاتر نیاز دارد، ازجمله صحنه، سن متحرک، نوع نورپردازی، پرده‌های نمایش و... با استانداردهای لازم در باغ کتاب وجود دارد و به آن توجه شده است. البته باید به این توجه داشت که همه فعالیت‌های باغ کتاب چه در سالن‌های نمایش و چه در فعالیت‌های دیگر همگی حول محور کتاب هستند. در سالن همایش و تئاتر هم فیلم‌ها و هم تئاترهای اقتباسی نمایش داده می‌شوند.

کد خبر 191239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز