گروه ادب و هنر: مقایسه رقم فروش فیلم‌های اکران‌شده در سال91 با آثاری که سال گذشته به نمایش عمومی درآمدند نشان‌دهنده ریزش مخاطبان سینماست.

سینما آزادی

این در حالی است که در ابتدای سال میانگین قیمت بلیت سینما 20درصد افزایش یافت ولی حتی این اتفاق هم باعث افزایش فروش ریالی فیلم‌ها نشده است.

اتفاق نگران‌کننده‌ای که امسال رخ داده کاهش چشمگیر مخاطبان سینماست. پارسال دو فیلم از مرز پنج میلیارد تومان عبور کردند که در میانشان یک فیلم نزدیک به شش میلیارد تومان در تهران و شهرستان‌ها فروخت. امسال اما تنها یک فیلم موفق شد از مرز پنج میلیارد تومان فروش عبور کند؛ اتفاقی که ریشه‌اش را باید در حاشیه‌های اکران91 جست‌وجو کرد. پس از چینش نامناسب اکران نوروزی که با بی‌تدبیری توأمان شورای صنفی نمایش و اداره نظارت و ارزشیابی رخ داد، سینما تا چند ماه درگیر حاشیه‌هایی شد که نتیجه‌اش، پایین آمدن میزان مخاطبان سینماها بود. از سویی حوزه هنری اعلام کرد که تعدادی از فیلم‌ها را در سینماهایش به نمایش درنمی‌آورد و از طرف دیگر شورای صنفی در اقدامی متقابل برای مدت چند ماه حواله اکران فیلم‌های تازه را برای سینما آزادی صادر نکرد. به این ترتیب مهم‌ترین سینمای پایتخت چند ماهی عملا از چرخه اکران خارج شد. مجموعه این اتفاق‌ها منجر به ریزش تماشاگران سینما شد.

البته موضوع ریزش مخاطبان سینما محدود به امسال نیست و سال‌هاست که سینمای ایران با این مشکل مواجه است. هرچند رئیس سازمان سینمایی کشور اعتقاد دارد بیشترین میزان استقبال از مخاطبان در دوره مدیریت او اتفاق افتاده است. شمقدری به آمار فروش سال90 اشاره می‌کند؛ سالی که در آن سه فیلم «اخراجی‌ها3» مسعود ده‌نمکی، «ورود آقایان ممنوع» رامبد جوان و «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی اکران عمومی شدند. سه فیلم پرمخاطبی که تا اندازه‌ای فروش ضعیف دست‌کم نیمی از فیلم‌های اکران شده در سال90 را پوشش دادند. اگر به آمار استناد کنیم تماشاگر در سال به حدود 10 درصد از فیلم‌های اکران شده توجه نشان می‌دهد و بیش از 90 درصد فیلم‌هایی که روی پرده می‌آیند در بهترین حالت با اقبال عمومی متوسطی مواجه می‌شوند. اما درمورد امسال حتی اگر فیلم‌های میلیاردی را نیز ملاک قرار دهیم می‌بینیم که وضعیت گیشه سینماها از مرز هشدار گذشته و بحران ریزش مخاطب را می‌توان مهم‌ترین مشکل سینمای امروز ایران دانست. چنانکه آمارهای موجود و محاسبه تعداد تماشاگر با احتساب فروش ریالی فیلم‌ها و تقسیم آن بر متوسط بهای بلیت نشان می‌دهد که امسال یک میلیون نفر از تعداد تماشاگران سینما کاسته شده است.

بررسی‌ وضعیت فروش سینمای ایران در سال 91نشان می‌دهد که تنها پنج فیلم در سینماهای تهران و در کل هشت فیلم در مجموع سینماهای کل کشور توانسته‌اند فروشی بیش از یک میلیارد تومان را تجربه کنند.

فیلم‌هایی که در سال 91فروش میلیاردی داشته‌اند، به‌ترتیب عبارتند از:
1- «کلا‌ه‌قرمزی و بچه ننه»: (پنج میلیارد و 500میلیون تومان)
2- «قلاده‌های طلا»: (سه میلیارد و 800میلیون تومان)
3- «خوابم می‌آد»: (دو میلیارد و 900میلیون تومان)
4- «من مادر هستم»: (یک میلیارد و 997میلیون تومان)
5- «گشت ارشاد»: (یک میلیارد و 530میلیون تومان)
6- «تو ومن»: (یک میلیارد و 400میلیون تومان)
7- «نارنجی‌پوش»: (یک میلیارد و 70میلیون تومان)
8- «ضدگلوله»: (یک میلیارد تومان)

سال گذشته 9فیلم در کل کشور به فروش میلیاردی رسیده بودند‌، که به‌ترتیب عبارتند از:
«اخراجی‌های 3» (5میلیارد و 900میلیون تومان)، «ورود آقایان ممنوع» (پنج میلیارد و 100میلیون تومان)، «جدایی نادر از سیمین» (سه میلیارد و 100میلیون تومان)، «شیش و بش» (دو میلیارد و 200میلیون تومان)، «سعادت‌آباد» (یک میلیارد و 550میلیون تومان)، ‌«اخلاقتو خوب کن» (یک میلیارد و 300میلیون تومان)، «زنان ونوسی مردان مریخی» (یک میلیارد و 300میلیون تومان)، «یه حبه قند» (یک میلیارد و 250میلیون تومان) و «اسب حیوان نجیبی‌ است» (یک میلیارد و 100میلیون تومان). مجموع فروش هشت فیلم پرفروش سال‌جاری، 19میلیارد و 150میلیون تومان و مجموع فروش 9فیلم پرفروش سال قبل، 22میلیارد و 800میلیون تومان بوده است؛ این در حالی است که قیمت بلیت سینماها در سال 91نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود.

کد خبر 203769

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز