همشهری‌آنلاین: سخنگوی شورای صنفی نمایش، 15 فیلم کاندید اکران عید نوروز را در گروه‌های مختلف و به ترتیب اولویت اعلام کرد؛ جدولی که به تایید نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حوزه هنری و سازمان سینمایی کشور رسیده است و پیش‌بینی می‌شود اولویت اول هر گروه اکران شود.

سینما آزادی

ایسنا نوشت: حبیب کاوش درباره اکران نوروز بیان کرد: در اکران عید نوروز سال قبل اتفاقی افتاد که موجب شد عده‌ای برای رسیدن به منافع خودشان، سوء‌استفاده‌هایی را انجام داده و تشنج‌هایی در سینمای ایران ایجاد کنند به همین دلیل، در شورای صنفی نمایش با دقت فراوان اکران نوروز 92 را با توجه به گزینه‌های مطرح بررسی کرده و به جدولی رسیدیم که آن را به وزارت ارشاد ارائه دادیم.

وی توضیح داد: جدولی که در شورای صنفی نمایش به آن رسیده بودیم از طریق روسای سه صنف به معاون فعالیت سازمان سینمایی، مدیرکل نظارت و ارزشیابی و یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه شد و در جلسه‌ای با توجه به قواعدی که آیین‌نامه به ما اجازه می‌داد و با دقت در حواشی سال قبل، به جدولی رسیدیم که پس از بررسی‌های زیاد به تصویب رسید. (جدولی که در ذیل خبر درج شده است).

کاوش خاطرنشان کرد: این جدول براساس اولویت‌ها تنظیم شده است. در صورتی که هر یک از فیلم‌ها، پروانه نمایش و پروانه صنفی خود را در اختیار داشته باشند می‌توانند با سینماهای سرگروه قرارداد امضا کنند و قراردادشان را به شورای صنفی نمایش ارائه دهند اما اگر اولویت‌های هر گروه با مشکلی مواجه شود طبیعتا امکان بستن قرارداد به فیلم دوم، سوم و یا چهارم جدول می‌رسد.

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره زمان آغاز اکران نوروزی گفت: تا آنجایی که در خاطرم هست اکران نوروزی از دو هفته مانده به عید نوروز و احتمالا از 16 اسفندماه آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم تدوین این جدول با نظر اعضای کمیسیون فرهنگی‌، نماینده حوزه هنری، نماینده ارشاد و ... گفت: جلسه‌ای که به این منظور در ارشاد بود، جلسه بسیار خوبی بود. آنچه مهم به‌نظر می‌رسد، این است که اکران عید با سلامت و رغبت همه نهادهای درگیر بسته شد. در واقع همه با هم نشسته‌اند و تمامی قواعد و جوانب را در نظر گرفته تا احیانا مشکلی برای یک سال آینده سینمای ایران ایجاد نشود و هر کس نتواند از آب گل‌آلود خود ماهی بگیرد.

کاوش درباره پاسخ به پرسشی درباره درخواست دو فیلم «برف روی کاج ها»‌و «پل چوبی» برای اکران نوروزی خاطرنشان کرد: تا آنجا که شنیده‌ام و تقریبا تایید شده است «برف روی کاج‌ها» در اکران دوم گروه «عصر جدید» روی پرده می‌رود و درباره «پل چوبی» هم باید بگویم، ضمن ابراز تاسف از اینکه تاکنون این فیلم خوب اکران نشده و آرزوی اینکه هرچه زودتر مخاطبان، «پل چوبی» را مشاهده کنند، اما این تصمیمی نیست که من یا آقای هاشمی و یا یک نفر خاص گرفته باشد بلکه این چینش یک تصمیم جمعی و به جهت سلامت سینمای ایران در یکسال آینده است.

1 قدس: تهران 1500/ به خاطر پونه/ بی‌تابی بیتا

2. آفریقا: رسوایی/ هیس دخترها فریاد نمی‌زنند/ چه خوبه که برگشتی/ دربند

3. عصر جدید: رژیم طلایی/ جابه جا/ تنهای تنهای تنها

4. آزادی: حوض نقاشی/ سر به مهر / عملیات مهد کودک

5. استقلال: قاعده تصادف/ روز روشن

به نظر‌می‌رسد با توجه به اینکه جدول فوق به تایید مسئولان سازمان سینمایی کشور هم رسیده است، فیلم‌های اعلام شده مشکلی برای دریافت پروانه نمایش نداشته و اولویت‌های هرگروه در اکران نوروز 92 روی پرده بروند.

کد خبر 202491
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز