شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

گرو ادب و هنر: اکران آخر سال درحالی ادامه دارد که این روزها سینماها در تدارک اکران نوروزی هستند.

سینما-فیلم پله آخر

در یکی از پرترافیک‌ترین اکران‌های سال به‌صورت همزمان 12 فیلم روی پرده رفته‌اند که براساس فروش روزانه، فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا بیشتر از بقیه فیلم‌ها با استقبال مواجه شده است. پله آخر اقتباس آزادی از داستان «مردگان» نوشته جیمز جویس است. این فیلم با آنکه حال و هوایی خاص دارد تاکنون بهتر از بقیه فیلم‌ها فروخته است. البته فروش شهرستان پله آخر زیاد تعریفی ندارد و این فیلم بیشتر مخاطبانش را در پردیس‌های پایتخت یافته است. میان فیلم‌هایی که در اکران آخر سال روی پرده سینماها رفته‌اند، فیلم دزدان خیابان جردن درمجموع تهران و شهرستان کارکرد نسبتا قابل قبولی داشته است. این فیلم که اثری کمدی محسوب می‌شود پرفروش‌ترین فیلم اکران شهرستان‌هاست.

«آدم آهنی» با بازی علی صادقی به‌عنوان اثری با محوریت جذب مخاطب کودک خیلی با استقبال مواجه نشده است و «کریستال» و «اینجا آخر دنیاست» و «یک سطر واقعیت» هم وضعیت جالب‌توجهی در گیشه ندارند.«دوباره با هم» نیز با وجود در اختیار داشتن حمید فرخ‌نژاد چندان با استقبال مخاطبان مواجه نشده است.

فروش ضعیف بیشتر فیلم‌هایی که در یک ماه اخیر روی پرده سینماها آمده‌اند باعث شده تا سینماداران همچنان فیلم‌های قدیمی اکران پاییز را به نمایش درآورند و در این میان فیلم «من مادر هستم» در آستانه رسیدن به رقم دو میلیارد تومان درمجموع فروش تهران و شهرستان است. اکران آخر سال درحالی به روزهای انتهایی‌اش نزدیک می‌شود که سینماها در تدارک اکران نوروزی هستند. ماجرای کاهش مخاطبان در آخر سال یک داستان قدیمی است و معمولا در این مقطع از سال میزان فروش فیلم‌ها به‌شدت پایین می‌آید. یکی از دلایل این اتفاق هم اکران همزمان فیلم‌هایی در ایامی است که فاقد جذابیت برای تماشاگر هستند. درواقع این اکران به‌دلیل نمایش فیلم‌هایی که اغلب زیر استاندارد هستند با کم‌اعتنایی علاقه‌مندان سینما مواجه می‌شود. می‌ماند اکران نوروزی سینماها که تاکنون تکلیف چهار فیلم آن مشخص شده است.

«حوض نقاشی» در گروه آزادی، «رسوایی» در گروه آفریقا، «رژیم طلایی» در گروه عصرجدید و «تهران1500» در گروه استقلال قراردادشان در شورای صنفی ثبت شده و فقط مانده گروه قدس که قرار بود «قاعده تصادف» در آن به نمایش درآید. گفته می‌شود این ساخته بهنام بهزادی که برنده چهار سیمرغ از جشنواره سی‌ویکم فجر شد، هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش نشده است. برخی رسانه‌ها از احتمال اکران نوروزی «ملکه» در گروه قدس خبر داده‌اند ولی هنوز خبری رسمی در این خصوص منتشر نشده است. این در حالی است که مدیر انجمن سینماداران با تکذیب حاشیه‌های ایجاد شده برای برخی فیلم‌های اکران نوروزی عنوان کرد که این آثار هیچ مشکلی ندارند. محمد اشرفی مدیر انجمن سینماداران به مهر گفت: امسال خوشبختانه تمامی فیلم‌هایی که برای اکران نوروزی انتخاب شده‌اند، هچ مشکل و حاشیه‌ای ندارند و می‌توانند تنوع خوبی برای اکران نوروزی ایجاد کرده و به رونق سینماها کمک کنند.

کد خبر 203620

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز