چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند که تنها یک هفته کم خوابی می‌تواند کارکرد صدها ژن را مختل کرده، خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک مرتبط با استرس، ایمنی و التهاب را افزایش دهد.

sleep

کشف جدید دانشمندان توضیح می دهد که چرا کمبود خواب به سلامت جسمانی صدمه می‌زند.

به گزارش مهر، محققان برای انجام این تحقیقات به بررسی فعالیت ژنتیکی در 26 داوطلبی که کمبود خواب داشتند پرداختند و به این نتیجه رسیدند که خواب ناکافی تأثیر قابل توجهی روی بیش از 700 ژن در بدن دارد. این امر موجب می‌شود که فعالیت عده‌ای از ژن‌ها کاهش یابد و عده‌ای دیگر بیش از حد فعال شوند.

وقتی که فردی خواب ناکافی دارد، ژن‌های مرتبط با ساعت بدن، متابولیسم، سیستم ایمنی و پاسخ‌های استرس تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

این تحقیق با ریاست «درک جان دیک» از دانشگاه سوری انجام شده که خواب را چون ورزش و رژیم غذایی به عنوان «ستون سلامت» توصیف می‌کند.

نتایج این تحقیق که نشان می‌دهد خواب ناکافی به عنوان عامل مشکلات سلامتی بسیار شناخته می‌شود در مجله مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

چندین تحقیق نشان داده است که کاهش زمان خواب که در بسیاری از تحقیقات کمتر از 6 ساعت توصیف شده، موجب تأثیراتی روی سلامتی می‌شود و بیماری‌هایی چون چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی به دنبال دارد.در حقیقت کمبود خواب را عامل شرایطی چون چاقی، بیماری قلبی و اختلالات ذهنی می‌دانند.

گروه تحقیقاتی درک جان دیک، اسید ریبونوکلئیک (RNA) را در خون داوطلبان بررسی کردند. از این ماده شیمیایی که دستورالعمل‌های رمزگذاری شده را از ژن‌ها به سلول‌ها می‌برد می‌توان برای اندازه گیری فعالیت ژن‌ها استفاده کرد.

شرکت کنندگان در طول این تحقیقات یک هفته خواب ناکافی داشتند و طی آن بیشتر از 6 ساعت در شب نخوابیدند. در پایان این زمان آن‌ها مجبور بودند حدود 40 ساعت بیدار بمانند و در همین زمان نمونه‌های RNA در فاصله‌های سه ساعته از داوطلبان گرفته می‌شد.

نتایج این بررسی‌ها با نتایج بررسی روی نمونه‌های همین داوطلبان در زمانی که 10 ساعت خواب شبانه در هفته داشتند مقایسه شد.

اطلاع از نتایج این تحقیقات می‌تواند برای افرادی که در جوامع صنعتی زندگی می‌کنند موثر باشد.

اخیرا دانشمندان آلمانی کشف کرده‌اند که کودکانی که خواب شب مناسبی دارند، از حافظه بهتری برخوردار هستند.

کد خبر 203332