یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محسن شریفیان، پژوهشگر و نواپرداز شناخته‌شده بوشهری، همانند سال‌های گذشته با گروه پر و پیمان لیان در جشنواره امسال فجر شرکت و برخی از نغمه‌های بومی منطقه جنوب را اجرا می‌کند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره موسیقی فجر گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اداستان فلک ناز  و  قطعه«دینگو مارو»، بخشی از موسیقی زار را معرفی می‌کند.

محسن شریفیان  ضمن اعلام این خبر گفت: گروه لیان در جشنواره های قبلی اختصاصا به آیین‌ها و افسانه های بومی، شاهنامه خوانی و معرفی بخش‌های مختلف موسیقی بوشهر چون خیام، یزله و شروه‌خوانی پرداخته است.

سرپرست گروه لیان در ادامه افزود:این‌بار می‌کوشیم تا داستان«فلک ناز» را روایت کنیم؛ داستانی که چون شاهنامه و خیام‌خوانی، گونه‌ای موسیقی محفلی بوده و البته به شکل کارآوا (ترانه‌ای که هنگام کار خوانده می‌شود) نیز خوانده می‌شود. این اولین بار است که این نوع موسیقی به صحنه خواهد آمد.

به گزارش همشهری‌آنلاین کارآواها مجموعه‌ای از نغمه‌های محلی است که اخیرا به کوشش هوشنگ جاوید، پژوهشگر برجسته موسیقی نواحی ایران و با همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در دو مجموعه و بیش از 15 لوح صوتی منتشر شده است که کارآواهای منطقه بوشهر هم در آن قرار دارند.

از سوی دیگر شریفیان درباره قطعه«دینگومارو» افزود: مردم‌ ساحل‌نشین‌ جنوب‌ ایران‌، ارواح‌ و جن‌ها را به‌ صورت‌ باد مى‌پندارند و معتقدند که‌ هر بادی،‌ جنى‌ دارد که‌ با آن‌ به‌ جسم‌ آدمیزاد مى‌رود و آنها را تسخیر مى‌کند. درمان بیماران اهل هوا به دست«بابازار» و «ماما زار» ها و راه درمانشان مجلسی است با ساز و آواز و قربانی و ... که به موسیقی آن دینگومارو می گویند.

گروه موسیقی لیان ساعت 18 و 30 دقیقه روز  25 بهمن ماه در تالار وحدت به صحنه می‌رود و هنرمندانی چون آکا صفوی خواننده گروه، حسین سنگ سر، مرتضی پالیزدان، محمود بردک نیا، حمید اکبری، امین فیروز پور، مهدی شریفیان، هادی منوچهری و ماکان صغیری : نوازنده، محسن شریفیان را در این برنامه همراهی خواهند کرد.

کد خبر 200009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز