گروه ادب و هـنر: به رغم وعده‌های مسئولان مبنی بر حمایت از موسیقی محلی و بومی، سهم این گونه موسیقایی در سال‌جاری بسیار اندک بود.

جشنواره موسیقی فجر

هشتمین جشنواره موسیقی محلی به بهانه ارتقای کیفیت این جشنواره امسال برگزار نشد و وعده برگزاری آن به سال دیگر محول شد. با وجود این در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر تنها سه گروه محلی در بخش جنبی شرکت دارند.

سال گذشته با راه‌اندازی جشنواره موسیقی محلی پس از سکوت هفت ساله، بخش موسیقی محلی که در دل جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شد حذف شد تا هفتمین جشنواره موسیقی محلی با قدرت برگزار شود. اما برگزار نشدن هشتمین جشنواره موسیقی محلی و حضور سه گروه موسیقی محلی در این دوره از جشنواره، با توجه به حرف های مسئولان هنری برای حمایت از موسیقی محلی نه‌تنها تمام ظرفیت‌های موسیقی محلی ایران نیست بلکه نشان از بی‌توجهی به این گونه موسیقایی است. در این دوره از جشنواره گروه موسیقی بومی لیان به سرپرستی محسن شریفیان از بوشهر، گروه موسیقی رستاک به سرپرستی سیامک سپهری و گروه بومی قشقایی «حاوا» به سرپرستی پروین بهمنی در بخش جنبی روی صحنه می‌روند.

گروه رستاک و گروه لیان تقریبا جزو گرو‌ه‌های ثابت جشنواره موسیقی فجر هستند و هر دو، مخاطبان خاص خودشان را دارند. گروه رستاک به‌عنوان یک گروه جوان که بخشی از محبوبیت خودش را در جشنواره موسیقی فجر کسب کرده‌است در 28بهمن‌ماه ساعت 18:30در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازد، اما گروه لیان که همواره حر ف ها و گلایه هایی دارند، این بار قصد دارند تا داستان«فلک ناز» که داستانی چون شاهنامه و خیام‌خوانی است را روایت کنند.

اما گروه حاوا به سرپرستی پروین بهمنی در این دوره از جشنواره به اجرای قطعاتی از موسیقی چهار فرهنگ موسیقایی قشقایی، شیرازی، لری و بویراحمدی و بختیاری می‌پردازد. سرپرست گروه که درباره موسیقی قشقایی پژوهش هایی هم انجام داده در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌و‌هشتمین جشنواره موسیقی، به تعداد اندک گرو‌ه‌های موسیقی محلی اشاره کرده است: در جشنواره امسال، تنها سه گروه محلی شرکت می‌کنند و بهتر است تعداد گروه‌های محلی بیشتر شود. امیدوارم در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، گروه‌های شاخص محلی حضور یابند چرا که برگزاری چنین جشنواره‌ای در زمینه موسیقی یعنی این هنر را باید جدی بگیریم و به آن توجه بیشتری کنیم. گروه موسیقی قشقایی حاوا، 29بهمن‌ماه ساعت 18:30در فرهنگسرای ارسباران به صحنه می‌روند. بیست‌و‌هشتمین جشنواره موسیقی فجر امسال نسبت به دوره‌های قبل کوچک‌تر برگزار می‌شود. شاید دلیل حضور تعداد کم گروه‌های محلی در جشنواره را باید در بودجه اندک و البته وعده برگزاری جشنواره موسیقی محلی در سال دیگر جست. اگر علی ترابی در مقام دبیر اجرایی در نشست خبری بیست‌و‌هشتمین جشنواره موسیقی فجر زیرکانه در پاسخ به سؤال بودجه جشنواره موسیقی فجر از برآورد بودجه به مبلغ یک‌میلیارد و400هزارتومان سخن گفت و از مبلغ دقیق بودجه دریافتی سخن نگفت اما شایعات حاکی از اختصاص بودجه‌ای به مبلغ 600 میلیون تومان است که حتی نسبت به بودجه 800میلیون تومانی سال گذشته هم کمتر شده‌است؛ نکته‌ای که مدیرعامل انجمن موسیقی دراین نشست به آن اینگونه اشاره کرد: امسال محدودیت‌هایی در بودجه جشنواره داشتیم و به‌اندازه‌ پارسال نمی‌توانستیم برنامه‌ریزی کنیم.

بودجه اندک جشنواره موسیقی فجر نسبت به جشنواره تئاتر و سینما مسئله دیگری است و جای تعجبی ندارد که برآورد بودجه ذکر شده از مبلغ فروش بلیت‌های پاپ تأمین شود. کنسرت‌های بخش پاپ که جزو بخش پرطرفدار جشنواره موسیقی است، با حضور احسان خواجه‌امیری، رضا یزدانی، بابک جهانبخش، فرزاد فرزین، بهنام صفوی، محمد علیزاده، سیروان خسروی، مازیار فلاحی و محسن یگانه در برج میلاد برگزار می‌شود؛ بلیت‌هایی که به سرعت در حال فروش است. با اینکه جشنواره به فروش بلیت‌ها برای تأمین بودجه خود تکیه کرده اما این مانع نشده است که تخفیف ویژه دانشجویان موسیقی، دانش‌آموزان هنرستان موسیقی و هنرمندان درنظر گرفته نشود.

بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 25بهمن‌ماه لغایت یک اسفندماه در بخش‌های رقابتی، جنبی شامل(نسل دیگر، استعدادهای درخشان، بین‌الملل) و نمایش فیلم برگزار می‌شود.

کد خبر 200210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز