گروه ادب و هنر: نت‌های پایانی بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر امروز نواخته می‌شود. اگر در این دوره بخش تکنوازی اساتید حذف شده‌، اما بخش تقدیر بزرگان موسیقی هنوز جای خود را درجشنواره موسیقی فجر حفظ کرده‌است.

جشنواره موسیقی فجر

هرچند دکتر حسن ریاحی در نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از تقدیر چهارنفر از اهالی موسیقی یعنی منصور نریمان، شریف لطفی، احمد‌علی راغب و یک نفر دیگر که نام او هنوز قطعی نبوده یاد کرد، اما لیست تقدیری‌های جشنواره موسیقی فجر با تغییر اسامی به سه نفر تقلیل پیدا کرده‌است. به‌نظر می‌رسد که تقدیر از شریف لطفی، آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده هورن با وجود اعلام قبلی لغو شده است و در آیین پایانی این جشنواره که امروز اول اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود، از سه پیشکسوت موسیقی ایران؛ احمد علی راغب، امیر اشرف آریانپور و منصور نریمان تقدیر به عمل خواهد آمد.

احمدعلی راغب یکی از تقدیری‌های امسال جشنواره موسیقی فجر که به گفته خودش 1300قطعه بدون استفاده از یک میزان موسیقی غربی ساخته‌‌است، موسیقی را از کودکی نزد مادرش آموخت و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1342آغاز کرد. آهنگساز «بانگ آزادی» در گفت‌وگو با ستادخبری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اعلام کرده‌است که زمانی که انقلاب شده او 35سال داشته و از آن پس موسیقی آیینی را وارد موسیقی خود کرده‌است و این تحقیقات در موسیقی آیینی باعث شده که موسیقی‌‌های ساخت او بدون استفاده از موسیقی غرب ساخته و اجرا شوند. این آهنگساز به پیشینه تاریخی کهن ایران و اعتقادات مذهبی اشاره کرد و در ادامه گفت: در واقع باید شرایطی به‌وجود بیاید که جوانان به سمت موسیقی ایرانی بیشتر گرایش پیدا کنند؛ البته ما موسیقی غربی را رد نمی‌کنیم، غربی‌ها نیز به موسیقی ما علاقه نشان می‌دهند منتهی باید فرهنگ کشورمان در میان جوان‌هایمان بیشتر شناخته، درک و گسترش داده شود.

اما تقدیری دیگر این دوره جشنواره که نامش در نشست خبری جشنواره اعلام نشد دکتر امیر اشرف آریانپور بود. او مدرک دکتری خود را در ادبیات فارسی، روزنامه نگاری و علوم اداری از دانشگاه تهران اخذ کرده و پس از چهار سال در هنرستان‌های موسیقی تهران و هفت سال در رشته موزیکولوژی (موسیقی‌شناسی) در وین مشغول به تحصیل بوده و پس از آن تحصیلات خود را در رشته تاریخ هنر در دانشگاه فرانکفورت پی گرفت. با اینکه سابقه تدریس آریانپور در آلمان بوده و امکان تدریس و زندگی در این کشور داشته اما به‌دلیل عشق و علاقه‌اش به ایران ترجیح داده است تا در کنار مردم ایران باشد. این موسیقی‌دان و اتنوموزیکولوگ درباره این تقدیر از سوی جشنواره اعلام کرده است: خودم را لایق تقدیر شدن نمی‌دانم اما از اینکه دوستان و دست‌اندرکاران جشنواره موسیقی فجر به من لطف داشته‌اند سپاسگزارم.

در کارنامه کاری و هنری این استاد دانشگاه تدریس در هنرستان آواز، اجرای برنامه موسیقی در رادیو ایران، تدریس در دانشگاه، سخنرانی‌های مختلف در زمینه موسیقی و نوشتن بیش از 350مقاله علمی دیده می‌شود. اما آخرین تقدیری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر منصور نریمان، پدر عود ایران است. او نوازندگی سه تار، تار و نی را از پدرش آموخت و در همان سنین نوجوانی شروع به‌کار در رادیو مشهد کرد. او سابقه همکاری با اساتید دیگر همچون جلیل شهناز، فرهنگ شریف و پرویز یاحقی را دارد و نوشتن کتاب‌های «شیوه‌بربت‌نوازی» وکتاب «۴۲ قطعه برای عود» و «ردیف موسیقی ایرانی برای بربت» از جمله‌کارهای اوست.

جای خالی خرم

در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر دکتر ریاحی به دعوتش از همایون خرم برای شرکت در بخش تکنوازی اساتید اشاره و اعلام کرد که او عذرخواهی کرد، اما کمتر از یک‌ماه به شروع جشنواره موسیقی فجر مانده بودکه همایون خرم، آهنگساز ونوازنده ویلن چشم از دنیا فرو بست. یاد خالق آهنگساز «تو ‌ای پری کجایی»، «تنها ماندم» و «اشک من هویدا شد» از سوی هنرمندان و مخاطبان جشنواره زنده شد.سامان احتشامی، نوازنده پیانو که سابقه اجرای کنسرت با همایون خرم را داشته‌است با اجرای قطعه «خرم ماندگار» که براساس کارهای این هنرمند فقید طراحی شده است به این هنرمند ادای احترام کرد.از سوی دیگر احسان خواجه امیری، خواننده پاپ هم با یادی از این هنرمند قطعه‌ای را به روح همایون خرم تقدیم کرد. گروه موسیقی لیان که از سرزمین بوشهر، سرزمین مادری همایون خرم به جشنواره موسیقی فجر آمده بودند هم با اعلام این نکته که همایون خرم متولد بوشهر بود، اما متعلق به همه ایرانیان بود در اجرای خود یاد این استاد را گرامی داشتند.

کد خبر 202045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز