شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سه روز دیگر پرونده بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بسته می‌شود.

گرچه جشنواره این دوره نسبت به دوره‌های گذشته به‌دلیل مسائل مالی جمع‌وجور‌تر برگزار شد، اما به‌نظر می‌رسد که اجراهای این دوره توانسته است رضایت مخاطبین را جلب کند. روز اول جشنواره با اجرای گروه محلی لیان به سرپرستی محسن شریفیان همراه بود؛گروهی که از دوره نهم جشنواره موسیقی فجر همواره در این جشنواره شرکت داشته و مخاطبان خاص خودش را هم دارد. معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای اول جشنواره را که با گروه محلی لیان برگزار شد به فال نیک گرفته و اعلام کرده است: هدف از این برنامه‌ریزی این است که نشان دهیم چقدر برای موسیقی محلی اهمیت قائل هستیم. با اینکه مسئولان وعده حمایت از موسیقی محلی را می‌دهند، اما به‌نظر می‌رسد که این وعده‌ها کافی نیست، چرا‌که سخنان جمشید جعفرپور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که این جنس حمایت‌ها برای موسیقی محلی ایران کافی نیست. جعفرپور با بیان اینکه مجلس از موسیقی‌هایی که در راستای اعتلای ارزش‌های ملی و عرفانی است حمایت می‌کند، نکته‌ای دیگر درمورد حمایت از موسیقی محلی بیان کرد: موسیقی محلی و بومی متأسفانه خیلی مهجور مانده است.

جعفرپور که با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت‌وگو کرده درباره حمایت از موسیقی محلی اعلام کرده است: امیدوارم به این نوع از موسیقی در جشنواره‌های فجر بیش از گذشته توجه شود و مسئولان اهتمام جدی در تشویق و تقویت هنرمندان پیشکسوتی که اغلب در شهرستان‌ها نیز هستند، داشته باشند. برگزار‌کنندگان جشنواره موسیقی فجر علاوه بر معرفی استعدادهای جوان در بخش‌های رقابتی، نسل دیگر و استعدادهای درخشان به جذب مخاطب عام هم توجه داشته‌اند، اجرای 9 کنسرت پاپ هم در ادامه این جذب مخاطب است. حمید شاه‌آبادی در سخنانی دیگر هدف اصلی جشنواره را 22بهمن خوانده و اعلام کرده که در این ایام باید به شادی مردم دقت بیشتری کرد. گرچه معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نقش موسیقی پاپ در این میان سخن گفته، اما گویا فراموش کرده که در چند وقت اخیر موسیقی پاپ مورد بی‌مهری این وزارتخانه قرار گرفته و او بارها از نظم دهی موسیقی پاپ و حضور ناظر دفتر موسیقی در کنسرت‌های پاپ سخن گفته است و حتی گفته می‌شود که استعفای مدیرکل مرکز موسیقی به ناخوش‌احوالی و بازنشستگی او ارتباط نداشته بلکه به تفاوت نگاه این دو مدیر به موسیقی پاپ و عدم‌رضایت مدیر بالاتر از مدیر پایین‌تر برمی‌گشته است.

روز پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اجرای ارکستر تازه تاسیس سمفونیک تهران همراه است. این ارکستر که روز دوشنبه 30بهمن‌ماه ساعت 18:30روی صحنه می‌رود، رپرتوآری شامل قطعات کلاسیک و مختص ارکستر سمفونیک و قطعاتی ایرانی مختص اجرای ارکستر ملی و همچنین اجرای قطعات کر است. عدم‌حضور مستقل ارکستر ملی و گروه کر دفتر موسیقی با وجود راه‌اندازی مؤسسه ارکستر ایران و وعده مسئولان برای حضور در جشنواره موسیقی فجر سؤال‌برانگیز است، اما معاون هنری وزیر اجرای این ارکستر ملی را به آینده موکول می‌کند: فعالیت مجدد ارکستر ملی هم در دستور کار است. او ادامه می‌دهد: اگر فرصتی ایجاد شود، در روزهای آینده هم شاهد اجرای ارکستر ملی خواهیم بود اما همانطور که اعلام شده بود، برنامه جدی ما مراحل تشکیل پرونده، آزمون ورودی و آزمون عملی برای ارکستر ملی است که شروع جدیدی محسوب می‌شود و نمی‌خواهیم کاری را خام و ناپخته انجام دهیم.

 

کد خبر 201549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز