گروه ادب و هنر: بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با معرفی دبیر دوره آینده به کار خود پایان داد.

جشنواره موسیقی فجر

حسن ریاحی که دبیری این دوره را نیز برعهده داشت طی حکمی از سوی حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیر دوره بعدی این رویداد هنری منصوب شد تا 3 سال متوالی دبیری مهم‌ترین جشنواره موسیقی کشور را برعهده داشته‌باشد.

خالق سرود جمهوری اسلامی ایران که پیش از این دبیری 3 دوره متوالی 19، 20 و 21 جشنواره موسیقی فجر را برعهده داشته‌ در 2‌دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر سیاست خود را بر حمایت از جوانان گذاشته‌است. ریاحی در سخنرانی خود با اشاره به نقش جشنواره در ایجاد فضایی برای رقابت سالم میان فعالان عرصه موسیقی به این نکته اشاره کرد که جشنواره موسیقی فجر می‌تواند در بالابردن سطح کیفی این هنر بسیار تاثیرگذار باشد. او در ادامه گفت: در شرایطی این جشنواره را به فرجام می‌رسانیم که نتایج مطلوب شعار جوان‌گرایی در تمام ارکان و امور اجرایی مورد توجه قرار گرفته بود و به‌خوبی به چشم می‌خورد.

به گفته او آمار شرکت‌کنندگان جوان در بالاترین سطح بوده‌است. این همان نکته‌ای است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان خود به آن اشاره داشته است : « حضور جوانان این مرز و بوم در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر جای تقدیر و تشکر دارد و شعار ارزشمندی که همان حمایت از جوانان است برای این جشنواره به کار رفته است.»

حمایت از جوانان در این دوره حتی در بیانیه هیات داوران هم عینیت یافت. در این بیانیه با اشاره به زمان شش ماهه بررسی آثار رسیده به جشنواره، اعلام شد: نکته حائز اهمیت این دوره این بود که نشان داد توجه به رویکرد جوان‌گرایی تا چه حد باعث رشد استعدادهای هنری خواهد شد.

با اینکه محور جشنواره موسیقی فجر بر جوانان می‌گذشت اما تقدیر از بزرگان جشنواره بخش دیگر جشنواره بود. در آیین پایانی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از جلال ذوالفنون، وارطان ساهاکیان، منوچهر بیگلری‌پور و زنده‌یاد حشمت سنجری به خاطر سال‌ها تلاش مستمر در عرصه موسیقی تجلیل شد.

در پایان این مراسم برگزیدگان جشنواره معرفی شدند:
محسن شاملو هنرمند جوان و سازنده ویولن که در بخش جنبی موسیقی فجر نمایشگاهی از آثار خود را در سالن وحدت به نمایش درآورده بود، لوح تقدیر و تندیس بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را دریافت کرد.

هیأت داوران در بخش آهنگسازی و پایان نامه‌ها، نگین زمردی را برای قطعه «فنا»، محمد نصرتی را برای قطعه «سمفونی لیلی» و حمید مرادیان را برای «کمانچه» حائز رتبه‌های اول تا سوم دانستند.

در بخش رقابتی سازهای کلاسیک غیرایرانی نیز محمدهادی ایانود از اصفهان، مرتضی قربانی شیرکوهی از کرج و شهاب شرفی از تهران رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

اما در شاخه آهنگسازی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی، مرتضی شفیعی از اصفهان به خاطر قطعه «قیام» مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش کلاسیک ایرانی نیز گروه «شورانگیز» گرگان به سرپرستی محمدرضا ابراهیمی، گروه «برزین» مشهد به سرپرستی امیرحسین اسکندری و گروه «سیوار» به سرپرستی مهدی حاج قاسمی به رتبه‌های اول تا سوم نایل شدند.

در بخش کلاسیک غیرایرانی گروه «آنسامبل مارتینا» از تهران به سرپرستی مهرداد غلامی و ارکستر «دانشجویان پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران» به رهبری لوریس هویان به رتبه‌های اول و دوم نایل شدند. هیات داوران در این بخش هیچ اثری را حائز رتبه سوم ندانست.

در بخش موسیقی کلاسیک آوازی، گروه «صمات» به رهبری آزاده عظیمی، «کر ماهان» به سرپرستی نیما فاتحی و گروه آوازی «دامور» به سرپرستی فراز خسروی دانش رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

این مراسم در شامگاه 30 بهمن ماه در تالار وحدت با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی و حسن ریاحی دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همراه جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه موسیقی برگزار شد.

کد خبر 161181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز