دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با دبیری دکتر ریاحی در تهران، شیراز، کرج، قزوین، یاسوج و گرگان برگزار می‌شود. این جشنواره شامل بخش‌های رقابتی درشاخه موسیقی کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، آواز جمعی و آهنگسازی(کلاسیک غیرایرانی، پایان‌نامه و بخش ویژه دستاوردهای انقلاب اسلامی) است.

جشنواره موسیقی فجر

اما بخش جنبی هم یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره است. در این بخش گروه نوازی در انواع ژانرهای موسیقی اعم از کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، آواز جمعی، پاپ، تکنوازی، نسل دیگر، پژوهش و سخنرانی، موسیقی کودک و موسیقی بانوان وجود دارد. در این گزارش نگاه کلی داریم به چند بخش این جشنواره.

دستاوردهای انقلاب اسلامی، نگاه ویژه جشنواره

به مناسبت سی‌و‌دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بخش رقابتی آهنگسازی ایرانی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی یکی از بخش‌های جشنواره است.علی ترابی که پیش از این به‌عنوان سرپرست دفتر موسیقی بیش از یک سال عهده‌دار هدایت دفتر موسیقی بوده است درباره این بخش گفت:«جشنواره موسیقی فجر یادآور پیروزی انقلاب اسلامی است. از این پس در جشنواره موسیقی فجر، بخشی از این رخداد موسیقی با این نگاه طراحی و اجرا می‌شود».به گفته او، این بخش همه مضامین را شامل می‌شود و محدودیت موضوعی برای آهنگسازان ایجاد نخواهد کرد. ترابی به اثر برگزیده اشاره دارد: «با توجه به سیاست جشنواره موسیقی فجر این اثر علاوه بر دریافت جایزه‌ای نفیس به اجرای عمومی خواهد رسید و سعی می‌شود با توافقاتی که با رسانه ملی انجام شده، امکان پخش اثر برگزیده این بخش، از رسانه ملی فراهم شود».
در بخش ویژه موسیقی ایرانی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی 39 اثر توسط اساتید موسیقی، کیوان ساکت، آذر هاشمی، فرهاد برنجان، علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی بازبینی خواهد شد.

موسیقی پاپ، بخش مغضوب‌شده جشنواره

باید پذیرفت که موسیقی پاپ دیگر جایی در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر ندارد و صرفا برای دل مخاطبان به بخش جنبی رفته است. همانطور که موسیقی پاپ در بیست‌و‌سومین دوره، بنا به تشخیص دبیر جشنواره به این جشنواره اضافه شد، می‌توان امیدوار بود که در دوره‌های بعدی بنا به تشخیص مسئولان این بخش به جشنواره اضافه شود.

با این حال 8گروه موسیقی پاپ در بیست‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد روی صحنه می‌روند.
احسان خواجه امیری، محسن یگانه، بهنام صفوی ، علی اصحابی، مازیار فلاحی، آریان، بنیامین و گروه رستاک این گروه‌های خوش‌شانس پاپ هستند که توانسته‌اند از منطقه ممنوعه موسیقی پاپ عبور کنند.

موسیقی بانوان، حضور مستمر در جشنواره

اگر پیش از این چند جشنواره مستقل برای بانوان وجود داشته یا حضور بانوان در جشنواره موسیقی فجر بسیار گسترده‌تر از امروز بوده است، در این دوره تنها 5گروه موسیقی بانوان در بخش جنبی چراغ موسیقی بانوان را روشن نگه می‌دارند.

البته نباید فراموش کرد که حضور گروه بانوان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در بیست‌و‌پنجمین و بیست‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر تنها 3 گروه حضور داشتند. در این دوره گروه‌های موسیقی خنیا به سرپرستی و خوانندگی پری ملکی، ژیوار به سرپرستی ژیوار شیخ الاسلامی، دادمهر به سرپرستی پروین سلطانی، فریبا اسدی به سرپرستی فریبا اسدی و شمسه به سرپرستی ریحانه توسلی‌فرد در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه می‌پردازند.

نسل دیگر، تمرکز اصلی جشنواره

اگر شعار بیست‌و‌ششمین و بیست‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر بر حمایت از جوانان بود تفاوت بیست‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر با دوره قبلی خود طراحی بخش جدیدی با نام «نسل دیگر» است. به گفته علی ترابی، دبیر اجرایی بیست‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر، نسل دیگر، تنها یک محدوده سنی محسوب نمی‌شود بلکه تفکری است که بین بخش قابل‌توجهی از موسیقی‌دانان دیده می‌شود و بعضا از استادان نواندیش به شاگردان مستعد نیز منتقل شده است. این جریان با ایجاد فرصت برگزاری کنسرت و شنیده‌شدن توسط مخاطبان در پویایی جامعه موسیقی مؤثر خواهد بود. این بخش در فرهنگسرای ارسباران با حضور ارکستر مجلسی چنگ(کاوه کشاورز)، شب تار(پویان بیگلر و عیسی غفاری)، شبِ‌کمانچه(سامر حبیبی)، ارکستر رود(رهبر: مازیار یونسی)، شب سنتور(پویا سرایی- بابک بوبان)، کوراتت کلاسیک(پویان فرزین)، گروه ماخور(سینا اعلم)، گروه کر پاسارگاد(حامد فقیهی)، گروه صنم(حسام اینانلو)، رسیتال پیانو (بهنام ابوالقاسم) و گروه نریمان(علی پژوهشگر) در 2سانس اجرا خواهد شد.

بخش رقابتی، اساس جشنواره

بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر امسال در 3شاخه کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، آواز جمعی، آهنگسازی، پایان‌نامه و ویژه برگزار می‌شود.

در بخش رقابتی کلاسیک ایرانی 49 گروه تقاضای شرکت در جشنواره داشتند که از بین این تعداد 10 گروه با بازبینی داوود گنجه‌ای، محمد مقدسی و هادی منتظری به بخش رقابتی بیست‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر راه یافتند. به‌یاد اصفهان(سرپرست جواد نادری از اصفهان)، برازین (سرپرست هادی فیض‌آبادی‌فراهانی از تهران)، شورانگیز گرگان(سرپرست محمدرضا ابراهیمی از گرگان)، سماع قزوین(سرپرست محمدرضا محمد‌بیگی از قزوین)، چکاوک گرگان(سرپرست مهدی وحیدی از گرگان)، هونیاک (سرپرست کاوش سهرابیان از تهران)، برزین (سرپرست امیرحسین اسکندری از مشهد)، دلنوا (سرپرست سعید مشرف‌شاهد از رفسنجان)، عرفان کهن (سرپرست سهیل ابراهیم‌پور از تهران)و سیوار(سرپرست مهدی حاجی‌قاسمی از تهران) در دوره بیست‌و‌هفتم با رقابت به یکدیگر می‌پردازند.

در بخش رقابتی کلاسیک غیرایرانی 14 گروه تقاضای شرکت در جشنواره داشتند که از بین این تعداد 8 گروه با بازبینی نادر مرتضی‌پور، سیاوش ظهر‌الدینی و جاوید مجلسی به بخش رقابتی بیست‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر راه یافتند.

ارکستر دانشجویان پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران (سرپرست عادله لطفی و به رهبری لوریس هویان از تهران)، آنسامبل مارتینو(سرپرست مهرداد غلامی از تهران)، گندم (سرپرست محمدکیا خسروی از تهران)، بادی‌نوازان فجر (سرپرست کاظم شرافتی از تهران)، رایحه (سرپرست جمال خرازی)، ژوله (سرپرست نیما گوران اوریمی از تهران)، چهار فصل اهواز(سرپرست وحید وحید‌پور از اهواز) و دورنا (سرپرست یعقوب مطلوبی از تبریز) به بخش رقابتی این دوره راه یافتند.

در بخش رقابتی آواز جمعی 16گروه تقاضای شرکت در جشنواره داشتند که از بین این تعداد10 گروه با بازبینی نسرین ناصحی، تنگیز شاولو خاش‌ویلی و مسعود کاظم‌زاد به این بخش راه یافتند.آنسامبل اپرای تهران (سرپرست هادی قضات از تهران)، گروه آوازی دامور (سرپرست فراز خسروی‌دانش از تهران)، کر آوای ماهان (سرپرست نیما فاتحی از تهران)، کر فرهنگسرای سرو(سرپرست مرتضی کنی از تهران)، کر صمات (سرپرست آزاده عظیمی از شیراز)، گروه آوازی سونات (سرپرست محسن بافنده از قائمشهر)، کر دانشجویان پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران (سرپرست مهدی کیانی به رهبری لوریس هویان از تهران)، کر ملل (سرپرست دونا قوامی تهرانی از تهران)، کر ثمین (سرپرست بهنام نجفی و به رهبری تیکران سوکیاسیان) و کر فرهنگسرای اندیشه (سرپرست مهدی جاور از تهران) در این دوره به رقابت با یکدیگر بر می‌خیزند.

ارکسترها، حضور مستمر در جشنواره

حضور ارکسترهای بزرگ بخش لاینفک جشنواره موسیقی فجر هستند. اگر بیست‌و‌پنجمین دوره‌ جشنواره موسیقی فجر که ارکستر ملی به‌دلیل کناره‌گیری فرهاد فخرالدینی در جشنواره شرکت نداشت را نادیده بگیریم، در همه دوره‌ها ارکسترها حضوری فعال داشته‌اند. در بخش جنبی بیست‌و‌هفتیمن جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 7 ارکستر سازهایشان را کوک می‌کنند. ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مرتضی‌پور، ارکستر آرس نووا به رهبری آرمین قیطاسی، ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری بردیا کیارس، ارکستر سمفونیک رودکی به رهبری آرش امینی ، ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری محمد بیگلری، ارکستر موسیقی نو به رهبری علیرضا مشایخی و ارکستر فیلارمونیک‌ آی سو به رهبری کریستین شولتز در این دوره از جشنواره روی صحنه می‌روند.

موسیقی کودک، بخش فراموش شده جشنواره

اگر چه در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر اعلام شد که در این دوره بخشی برای کودک وجود ندارد و قرار است که جشنواره‌ای مستقل برای کودکان اجرا شود با این حال امسال 3گروه کودک در جشنواره موسیقی فجر شرکت دارند.گروه پارس به سرپرستی ناصر نظر، ارکستر کودکان ایران زمین به سرپرستی سودابه سالم و گروه ارف به سرپرستی مسعود نظر در سالن اندیشه حوزه هنری میزبان مخاطبان خود خواهند بود.

کد خبر 160303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز