چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: فرمانده نیروی انتظامی گفت: کسانی که نیروی انتظامی را به خاطر انجام طرح‌‏های امنیت اخلاقی و برخورد با بدحجابی مذمت می‌‏کنند، باید استیضاح شوند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در اولین همایش سالانه مدیران مبارزه با مفاسد اجتماعی استان‌‏های سراسر کشور گفت: نیروی انتظامی، مسئول برخورد با سرریزهای اجتماعی است و آنها که مدعی هستند باید در خصوص مسائل اخلاقی کار فرهنگی شود، خودشان نسبت به انجام این امر اقدام کنند.

وی افزود: برخی تصور می‌‏کنند می‌‏توانند با مطرح کردن چنین مسائلی در ایام انتخابات، محبوبیت و آرای بیشتری کسب کنند؛ در حالی که این افراد با اظهار مخالفت با طرح ناجا در برخورد با بدحجابی موقعیت خود را از دست داده و نتیجه معکوس می‌‏گیرند.

احمدی مقدم با تاکید بر اینکه تأمین امنیت ناموسی مهمترین دغدغه جامعه است، خاطرنشان کرد: موضوع امنیت اخلاقی و مبارزه با تهاجم فرهنگی، صرفاً به عنوان یک تکلیف قانونی و پاسخگویی به مطالبات مردم مورد توجه نیست، بلکه یک تهدید علیه امنیت ملی محسوب می‌‏شود که ابعاد پیچیده‌‏ای دارد.

فرمانده نیروی انتظامی یادآور شد: فاصله تولید تا مصرف و ورود مشروبات الکلی به کشور ما تنها 10 روز است و فروشندگان مشروبات الکلی نیز در بیرون مرز تا قبل از مصرف مشروبات، هیچ پولی از توزیع کننده دریافت نمی‌‏کنند.

وی تصریح کرد: کشف سالانه چهار میلیون لیتر مشروبات الکلی در کشور بسیار تکان‌‏دهنده است و مشروبات به مراتب خطرناک‌‏تر از مواد مخدر است.

فرمانده نیروی انتظامی یادآور شد: تنها 25 تا 30 درصد مشروبات الکلی توزیع شده در کشور به وسیله پلیس کشف می‌‏شود و متأسفانه قوانین موجود در این زمینه نیز چندان بازدارنده نیست.

احمدی مقدم افزود: با مشروبات الکلی به عنوان کالای قاچاق برخورد ‏شده و خودروی جاسازی شده نیز به مالک بازگردانده می‌‏شود.

وی خاطرنشان کرد: از زمان ورود آمریکا به افغانستان تولید مواد مخدر در این کشور 4 برابر شده است، همچنین وجود یک میلیون و 200 هزار معتاد در کشور، جامعه و خانواده‌ها را به شدت آزرده می‌‏کند.

وی با تاکید بر اینکه عمدتاً بخش‌‏های غیراخلاقی ماهواره مورد استفاده قرار می‌‏گیرد، گفت: استفاده‌‏های نابجا از اینترنت و ماهواره آثار سوء و مخربی را به همراه دارد که بنیاد خانواده‌‏ها را متزلزل می‌‏کند.

احمدی‌مقدم افزود: خوشبختانه با نصب فیلترینگ‌‏ها دسترسی به برخی سایت‌‏های غیراخلاقی محدود شده است، اما در مواردی به دلیل بی اطلاعی خانواده‌‏ها شاهد بروز ناهنجاری‌‏ها در بین جوانان هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: نباید نسبت به موضوع امنیت اخلاقی با ساده اندیشی نگریست و این موضوع تنها به مسئله بدحجابی محدود نمی‌‏شود، زیرا بدحجابی تبلور آنچه است که در پشت صحنه اتفاق می‌‏افتد و ما از آن غافل هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی، با تاکید براینکه اراذل و اوباش متفاوت از مزاحمان هستند، افزود: اراذل و اوباش افراد شروری هستند که با استفاده از سلاح در محلات، باج‌‏گیری یا راهبندی می‌‏کنند؛ اما مزاحمان جوانانی هستند که آلودگی صوتی ایجاد کرده یا متلک‌‏گویی می‌کنند.

احمدی مقدم با اشاره به اینکه پارک‌‏ها باید محل آسایش خانواده‌‏ها باشد، گفت: در سال‌‏های گذشته بعضاً دیده می‌‏شد که پارک‌‏ها به محل مبادله مواد مخدر و حضور مجرمان تبدیل شده بود، به جای آنکه محلی برای آسایش خانواده‌‏ها باشد، بنابراین این اماکن نباید آسایشگاه مجرمان محسوب شود.

وی حربه دشمن برای ضربه زدن به نظام را توسل به مسائل فرهنگی عنوان کرد و گفت: تهدید علیه امنیت ملی برای تغییر باورهای نظام و براندازی خاموش حتماً یک موضوع سیاسی است که با توسل به برخی تاکتیک‌‏های براندازی صورت می‌‏گیرد.

به گفته احمدی مقدم، حوادث در کشور چندان زیاد نیست، اما همین میزان مردم را بسیار نگران می‌‏کند.

وی با اشاره به توزیع فیلمی منتسب به یک بازیگر افزود: بعد از انتشار این فیلم، جامعه خواستار دفاع پلیس از حریم خصوصی افراد شد و باید مطمئن باشیم که تلاش‌‏های دیگری نیز برای به دام انداختن افراد مشهور در راه است.

وی تصریح کرد: دشمن با به دام انداختن افراد مشهور مانند ورزشکار، هنرمند و حتی افراد سیاسی، باورهای عمومی را تخریب می‌‏کند و این اقدامات کاملاً هدفمند است.

احمدی مقدم افزود: امسال پلیس به دنبال تأمین امنیت اجتماعی در جامعه است که امنیت اخلاقی یکی از فایل‌‏های آن محسوب می‌‏شود.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: با پیگیری نیروی انتظامی در مجلس، برای افرادی که نسبت به توزیع و تهیه فیلم‌‏های خصوصی اقدام می‌کنند حکم اعدام پیش‌بینی شده است و لازم است مراحل دادرسی نیز در این خصوص کوتاه‌‏تر شود.

وی با اشاره به تقسیم‌‏بندی افراد فاسد به سه گروه یادآور شد: اولین گروه مفسدان، طراحان و سازمان دهندگان فساد هستند که نسبت به تهیه و توزیع مشروبات الکلی، مواد مخدر و یا راه‌‏اندازی پارتی‌‏های فساد اقدام می‌‏کنند.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: توزیع‌‏کنندگان فساد، متجاوزان به حریم خصوصی، وبلاگ نویسان و فیلمسازان که از این طریق فساد را ترویج می‌‏کنند، جزء اولین گروه مفسدان هستند که با آنان برخورد قاطع صورت می‌‏گیرد.

احمدی مقدم گفت: افرادی که به فساد مبتلا شده‌‏اند و در خفا مرتکب فساد می‌‏شوند، گروه دوم مفسدان هستند که ناجا در برخورد با این افراد، تنها در صورت اخذ گزارش و وجود شاکی اقدام خواهد کرد و در غیر این صورت به حریم خصوصی افراد وارد نمی‌‏شود.

وی یادآور شد: رسیدگی به وضعیت گروه دوم مفسدان، وظیفه نهادهای فرهنگی است و پلیس در حریم خصوصی افراد تجسس نمی‌‏کند.

فرمانده نیروی انتظامی، گروه سوم مفسدان را متظاهران به فساد عنوان کرد و افزود: این افراد با نیت قبلی یا بدون نیت به فساد تظاهر می‌‏کنند که مصادیق آن تنها خانم‌‏های بدحجاب نیست، بلکه آقایان با پوشش نامناسب را نیز در بر می‌‏گیرد.

احمدی‌‏مقدم خاطرنشان کرد: پلیس در طرح امنیت اخلاقی حد عرفی حجاب را مورد توجه قرار می‌‏دهد و موارد برخورد شامل لباس کوتاه، پوشش نامناسب موی سر، لباس محرک و بدن‌‏نما و آرایش‌‏های زننده خواهد بود.

وی با اشاره به برخورد پلیس با آقایانی که پوشش مناسب ندارند، افزود: استفاده از لباس‌‏های زشت و زننده و ترس آور توسط آقایان نیز قطعاً سبب برخورد پلیس خواهد بود.

احمدی مقدم با تاکید بر اینکه هدف پلیس، ایجاد شرایط امن و آسوده برای خانم‌‏ها در سطح جامعه است، گفت: برخورد با مزاحمانی که امنیت معابر، پاساژها، اطراف مدارس و ... را به هم می‌زنند، در اولویت برنامه‌‏های ما قرار دارد.

فرمانده نیروی انتظامی، دفاع از حریم خصوصی افراد به ویژه فضای مجازی را از مهمترین برنامه‌‏های پلیس عنوان کرد و افزود: با مراکز تعمیر موبایل و کامپیوتر که نسبت به توزیع فیلم‌‏های خصوصی افراد اقدام می‌‏کنند، به شدت برخورد می‌‏شود و نسبت به پلمب مغازه و اعزام آنان به دادسرا اقدام خواهیم کرد.

احمدی مقدم، ایجاد امنیت برای آحاد مردم جامعه، پاکسازی و منزه‌‏کردن جامعه از پلیدی‌‏ها و زشتی‌‏ها، مبارزه با جرائم سازمان یافته و ... را از دیگر برنامه‌‏های ناجا دانست.

وی در پایان گفت: در سال گذشته یک میلیون تذکر ارشادی توسط پلیس به افراد بدحجاب داده شد که تنها 10 هزار نفر از آنان به دادگاه معرفی شدند، اما امسال افراد در صورت تذکر مجدد، مجرم تلقی ‏شده و به مراجع قضایی معرفی می‌‏شوند.

کد خبر 19934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز