چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

مریم درستانی: نوشتن فیلمنامه برای رسانه تلویزیون و سینما حتماً متفاوت است و فرهاد توحیدی که به عنوان فیلمنامه‌نویس شناخته شده در این عرصه تفاوت بین این دو را می‌داند.

او اکنون به عنوان سرپرست نویسندگان 90 شبی مجموعه «سلام» در حال فعالیت است، سریالی که هدف و اساس آن سال پیامبر اکرم(ص) است.

داستان‌های سریال با استفاده از مجموعه‌های گردآوری شده درباره پیامبر اکرم(ص) نوشته شده  است.

اما نکته جالب توجه دیگر گروه نویسندگانی است که زیر نظر توحیدی مشغول نوشتن قسمت‌های دیگر سریال هستند. در نتیجه محور گپ و گفت کوتاه ما با توحیدی در این خصوص است.

  • کمتر در تلویزیون و سینمای ما گروه نویسندگی (7-8 نفره) گرد هم جمع می‌شوند چگونه این فرصت پیش آمد؟

حقیقت این است که شبیه گروه امداد وارد این مجموعه شدیم، ابتدا گروهی 7-8 نفره  30 متن آن را نوشته بودند که ما بقیه کار را در دست گرفتیم اما الان از آن گروه فقط 2 نفر همراه ما هستند.

  • چگونه به این جمع نویسنده رسیدید؟

گروه را خودم تعیین کردم، چون این نویسندگان از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه سینما- تئاتر بودند که در  دوره خودشان از دانشجویان شاخص بودند مثل فیاض‌بخش،کیافر، محمد نژادیان، امین بهروزی و دیگر دوستان.

  • این اولین تجربه شما در زمینه نویسندگی مجموعه   90 شبی است، چگونه تجربه‌ای بود؟

راستش هیچ‌وقت مایل به این کار نبودم، اما بالاخره به دام آن افتادم.

  • تجربه ثابت کرده کمتر کارهای گروهی به نتیجه مطلوب می‌رسد برخلاف محصولات خارجی مثل پرستاران، پزشک دهکده، سریال دوستان که نویسندگان زیادی داشتند و به نتایج مثبتی هم رسیدند.

برای رسیدن به یک محصول استاندارد، خوب یا بد بودن آن ارتباط مستقیمی با زمان و همین‌طور اقتصاد و مسائل مالی دارد و این که چقدر هزینه می‌شود؟ در کار تلویزیون هم همین است، بخصوص در 90 شبی. چون قرار است آنتن پر شود. کار زودتر دچار روزمرگی می‌شود.

یعنی در حقیقت با گروهی که کار می‌کنید، فاصله چندانی ندارید و متن‌ها از حاشیه امنیت خارج نیست، خوب  این موارد تأثیر دارد. بالاخره ما وارد چرخه‌ای می‌شویم که خواه ناخواه اسیر آن می‌شویم.

  • چقدر دچار اختلاف نظر و اختلاف سلیقه با نویسندگان شدید؟

ابداً، چنین مشکلاتی نداشتیم و اگر هم پیش می‌آمد همین اختلاف‌نظرها عامل پیشرفت کار می‌شد.

  • نقش سرپرستی و برنامه‌ریزی شما برای اداره این گروه نویسندگان چه بود؟

ما یک پلات 30-40 صفحه‌ای داشتیم که آدم‌ها و حرکت آنها و شخصیت‌ها را در داستان مشخص کرده بودیم، به این ترتیب نویسندگان در این فضا خلق   قصه می‌کردند و من در پایان با نظرات اصلاحی که با تمام نویسندگان می‌دادیم، نظر نهایی را مطرح می‌کردم.

  • وقتی گروه شما وارد کار شد، گروه قبلی چند درصد کار را جلو برده بود؟

گروه قبل زحمت جمع‌آوری را کشیده بود و موضوعاتی را استخراج کرده بودند و به هر حال عناوین مکتوب از سیره پیامبراکرم(ص) را آماده کرده بودند، در واقع ما با یک کار تقریباً  آماده روبه‌رو بودیم.

  • فکر نمی‌کنید با داستان و مضامین مربوط به پیامبراعظم(ص) که در هر قسمت از سریال به مرحله نمایش درمی‌آید، کمتر بعد معنوی آن در مجموعه به چشم می‌خورد؟

اتفاقاً کوشش ما این بود که با دقت این بعد زیر لایه‌های زیرین قصه پنهان بماند. البته شاید هم توفیق آن را نداشتیم، در هر حال سعی کردیم به مسائل مربوط به مجموعه پیامبر اکرم(ص) وفادار باشیم و به میراث عرفانی در این باب توجه بیشتری داشته باشیم، ابتدا باید اشاره کنم توجه و به کارگیری مجموعه‌ای که درباره سال پیامبر(ص) است تنها برای یک مجموعه یا زمان خاص نیست، به همین خاطر ما هم خودمان را محدود به آن نکردیم.

  • آیا حاصل نوشته‌های گروه خود را با آنچه به نمایش درمی‌آید یکسان می‌بینید؟

ترجیح می‌دهم در این رابطه صحبت نکنم، شاید بعد از اتمام کار.

کد خبر 19920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز