دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۳:۵۷
۰ نفر

نوروز 86، یکی از پرهیاهوترین نوروزها برای مسؤولان تلویزیون بود.

 تمام شبکه‌ها، با تمام توان، با فیلم‌ها و سریال‌هایی که تدارک دیده بودند، قصد داشتند رقابت نوروز را به نفع خود تمام کنند و بیننده‌ها را به خود جذب کنند.

اما در این بین، مهم‌ترین عاملی که می‌توانست اکثریت خانواده‌ها را به سمت یک شبکه بکشاند، سریال آن شبکه بود و مسؤولان شبکه‌ها هم که به خوبی این را درک کرده بودند، تمام تلاش خود را کرده بودند تا با سریال‌های‌شان خانواده‌ها را به سمت خود بکشانند.

به این ترتیب، از روز اول نوروز، شبکه‌های اول، دوم و سوم سیما، «حبیب آقا»، «بایرام» و «ترش و شیرین» را روی آنتن فرستادند.

اما از میان این سه شبکه، تنها یک شبکه موفق شد با سریالش قاپ خانواده‌ها را بدزدد و آن هم شبکه سوم سیما بود که برنده سنتی این سال‌های تلویزیون است.

 ترش و شیرین
قبل از نوروز، هیچ‌کس نمی‌توانست با قطعیت بگوید که ترش و شیرین و عطاران به محبوب‌ترین‌های تلویزیون در نوروز تبدیل می‌شوند اما بعد از اتفاقاتی که چند روز قبل از نوروز رخ داد و مهم‌ترین رقیب عطاران، یعنی قرارگاه مسکونی و رضویان از دور رقابت نوروزی کنار گذاشته شدند، تقریبا هیچ‌کس شک نداشت که عطاران برنده این رقابت می‌شود.

به هر حال، او در این چند سال نشان داده بود خوب مردم، جامعه و مشکلات آن‌ها را می‌شناسد و بلد است چه‌طور این مردم را به خنده وادارد.

عطاران در ترش و شیرین هم درست مثل دو کار موفق قبلی‌اش، یعنی «خانه به دوش» و «متهم گریخت»، توانست با شوخی‌هایش مردم را بخنداند و ثابت کرد حالا دیگر آن‌قدر خانواده‌ها را خوب می‌شناسد که حتی در مناسبت شلوغی چون نوروز هم می‌تواند همه را پای تلویزیون بنشاند.

ترش و شیرین را باید خوشبخت‌ترین سریال نوروز 84 بدانیم، هرچند که اگر شانس با عطاران نبود و رقیب سرسختی چون قرارگاه مسکونی از دور رقابت کنار نمی‌رفت، شاید ماجرا طور دیگری رقم می‌خورد. اما به هر حال، فعلا عطاران و گروهش پانزده روز نوروز خانواده‌ها را خندانده‌اند و باید آن‌ها را محبوب‌ترین گروه نوروز 86 بدانیم.

 حبیب‌آقا
بعد از ترش و شیرین، «حبیب آقا» با فاصله زیاد، دیگر سریالی بود که در ایام نوروز دیده شد، اما هرگز محبوب نشد.

حبیب آقا فاکتورهای محبوبیت نزد خانواده‌ها را نداشت و هر چه تلاش کرد، نتوانست پانزده روز نوروز بین خانواده‌ها به محبوبیت برسد. شوخی‌های تکراری، فضای خسته‌کننده، بازیگرهایی که به جز گرجستانی هیچ‌کدام دوست‌داشتنی نبودند و...، باعث شده بود حبیب آقا به کاری تبدیل شود که مخاطب، در طول دیدنش، از یک لبخند بیشتر پیش نرود.
البته این دیده شدن را هم بیشتر باید مدیون ساعت پخش کار دانست، چون مطمئنا اگر کار در ساعتی دیگر پخش می‌شد، هیچ‌کس حاضر نبود به خاطر آن از تفریحات نوروزی‌اش بزند و پای تلویزیون بنشیند.

جایگزینی حبیب آقا به جای قرارگاه مسکونی را هم بدون تردید از همین الان می‌توان بزرگ‌ترین سوتی سال86 از سوی مسؤولان شبکه اول سیما دانست. چون با این کار خیلی راحت در حالی که می‌توانستند به محبوب‌ترین شبکه در نوروز86 تبدیل شوند به بخت خود لگد زدند.
به هر حال، از قدیم گفته‌اند که سرنوشت آدم‌ها، دست خودشان است!

 بایرام
«بایرام» را می‌توان آشفته‌ترین سریال چند وقت گذشته تلویزیون دانست.
سریال «مسعود نوابی»، با وجود بهره‌گیری از یکی از موفق‌ترین زوج‌های کمدی، یعنی فتحعلی اویسی و امیر جعفری، یکی از ضعیف‌ترین کارهای نوروز86 بود؛ کاری که مشخص بود بدون برنامه‌ریزی و متن منسجم، جلوی دوربین رفته و هر کس هر کاری خواسته در آن کرده است.

شوخی‌های همیشگی اویسی و جعفری هم هر چند گاهی بامزه بود، اما در کل، نتوانست کار را نجات دهد.البته، ساعت پخش این مجموعه هم برای ایام شلوغی چون نوروز خیلی مناسب نبود و این هم یکی از دلایلی بود که خانواده‌ها هیچ‌جور حاضر نشدند به تماشای سریال نوروزی شبکه دوم سیما بنشینند. این شبکه و سریالش را باید بازنده‌های نوروز 86 دانست.

کد خبر 19647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز