شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

لادن بهبودی: گروهی از پزشکان و وکلای دادگستری که وظیفه دفاع از پزشکان را در موارد خاصی برعهده دارند، شخصیت‌های اصلی سریال ام.دی.ای هستند که هم اکنون دوشنبه شب‌ها از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

عنوان این سریال استرالیایی که بین سال‌های 2002 تا 2005 در 56 قسمت از شبکه ABC استرالیا پخش شد، مخفف نام شرکت مدافعان پزشکی استرالیا (medical defence Australia) است.

انتخاب چنین موضوعی برای تولید یک سریال تلویزیونی خلاقیت سازندگان آن را نشان می‌دهد. تعداد سریال‌هایی که با محوریت کار پزشکان و یا وکلا ساخته می‌شوند زیاد است اما ساخت مجموعه‌ای که به کار و حرفه هر دو بپردازد سابقه چندانی ندارد و در نوع خود کاری بدیع به حساب می‌آید.

در استرالیا استقبال چندانی از ام. دی. ای نشد. این سریال با وجود جوایز زیادی که به خود اختصاص داد اما نه منتقدان و نه مردم استقبال چندانی از آن در استرالیا نکردند. در سری اول شخصیت اصلی داستان دکتر الا دیویس است که علاوه بر ایفای مسئولیت در بخش اورژانس بیمارستان سنت آلبانز در شرکت ام.دی.ای نیز کار می‌کند.

 دیگر شخصیت‌‌های اصلی و همراهان دکتر دیویس در ام.‌دی‌.ای عبارتند از: دکتر هپی اندرسون: وکیلی که نام کوچک او (به معنای شاد) بسیار گمراه کننده است، دکتر جیمی لاوس: پزشک جوانی که تنها فرزند یک خانواده ثروتمند اهل سیدنی است. او علاقه بسیاری دارد تا به همکاران پزشکش کمک کند و همین موضوع او را به ام. دی. ای می‌کشاند.

لیدا یانگ که از مهاجران مقیم استرالیا است که در رشته حقوق تحصیل کرده و برای حل پرونده‌های حقوقی کمک بسیار خوبی است. پس از پخش سری‌های اول سریال آمار تماشاگران چندان رضایت بخش نبود اما از قسمت هشتم که  هپی در بیمارستان بستری می‌شود داستان هیجان بیشتری پیدا می‌کند.

در قسمت آخر سری اول‌ الا و همکارش تونی محاکمه می‌شوند اما در دادگاه تبرئه می‌شوند. در صحنه آخر شاکی عصبانی با ماشین به آنها می‌زند و بیننده بدون آگاهی از نتیجه این تصادف با سریال خداحافظی می‌‌کند و همین نکته، تأثیر منفی بر جذب مخاطب می‌گذارد.

سری دوم با ورود شخصیت‌های جدیدی به داستان آغاز شد: آماندا مک‌کی و سیمون لوید به گروه ام. دی. ای پیوستند. ورود شخصیت‌های جدید موفقیت‌هایی را نیز به همراه داشت و موجب شد تا در سال 2003 چندین جایزه از انجمن فیلم استرالیا به این سریال تعلق بگیرد.
ABC پس از پایان پخش سری دوم تا 8 ماه تصمیمی برای ادامه سریال نداشت. ناگهان در آگوست 2004 اعلام شد که 12 قسمت جدید در قالب سه سریال کوتاه 4 ساعته به روی آنتن خواهد رفت و با پخش این 12 قسمت پرونده وکلای پزشکی استرالیا برای همیشه بسته شد.

بسیاری از منتقدان معتقدند که تقلید مهم‌ترین عامل عدم  موفقیت ام‌‌دی‌ای بود. سازندگان این سریال سعی کردند تا با کپی از نسخه‌های مشابه سریال‌های آمریکایی، سریالی پرمخاطب و پرطرفدار بسازند اما موفق نشدند. تنها بازی‌های بازیگران سریال و در برخی مواقع داستان و پرونده‌های پیچیده توانستند بینندگان را پای تلویزیون نگه دارند.

شین بورن بازیگر نقش هپی‌اندرسون که به خاطر بازی در سریال ام. دی. ای در سال‌های 2003 و 2005 جایزه بهترین بازیگر نقش اول جوایز انستیتو  فیلم استرالیا را به دست آورد، یکی از مشهورترین چهره‌های سینمای کمدی استرالیا است که در اوایل دهه 80 به دلیل بازی در یک نمایش کمدی با نام «آهای امروز شنبه است»  به شهرت زیادی دست یافت.
پس از آن مدتی به بازی در سریال‌های تلویزیونی پرداخت.

 در سال 2004 در تئاتر ملبورن در نمایش «12مرد خشن» در کنار لیزامک‌کان به بازی پرداخت. یکی از کارهای برجسته او بازی در کنار استیو مارتین در نمایشنامه پیکاسو است.

انگس گرانت بازیگر نقش جیمی لاوس لیسانس هنرهای دراماتیک را از دانشکده هنر ویکتورین در سال 2001 دریافت کرد. در سال 2004 در نقش اصلی فیلم تلویزیونی Bij Reef و ایفای نقش دوم در بسیاری از فیلم‌های تلویزیونی و چند نمایشنامه به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد. اخیراً او نمایشنامه «باغ میوه» را نوشته کارگردانی و بازی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 پترایارد بازیگر نقش لیدا یانگ نیز چهره‌ای شناخته شده است که در سال 1996 جایزه انجمن بازیگران استرالیا را به دلیل بازی در نمایش «آینه آینه» محصول نیوزلند بازی کرد.معروف‌ترین حضور او در تلویزیون بازی در سریال کوتاه تلویزیونی سفر به اعماق زمین است. در تئاتر نیز در نمایش «غرور و تعصب» در کمپانی تئاتر ملبورن و کمپانی تئاتر سیدنی «بچه دزد» برای پلی‌باکس بازی  کرد.

در حال حاضر علاوه بر سریال ام‌دی‌ای، دو سریال استرالیایی دیگر نیز از تلویزیون در حال پخش است، سریال «پرستاران» و «مأموران مخفی پلیس» که آمار و ارقام نشان می‌دهد که سریال «پرستاران» نسبت به دیگر سریال‌های هموطن خود همچنان پربیننده‌تر است.
اگر به موضوعات پزشکی و موضوعات قضایی و قانونی علاقه‌مند هستید دیدن سریال ام. دی. ای را به شما توصیه می‌کنیم.

کد خبر 20619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز