همشهری‌آنلاین: سخنان رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی با واکنش اهل فکر و قلم روبرو شد. رضا امیرخانی، رمان‌نویس شناخته شده با یک جمع و تفریق درباره این سخنان گفت: با ْآمارها شوخی نکنیم

به گزارش هشهری آنلاین به نقل از ایسنا امیرخانی با تاکید بر این‌که تنها راجع به آمار رسمی سخن می‌گوید و هیچ نظر شخصی‌ای در آن ندارد، ادامه داد: اگر هر ایرانی در سال ۱۰۰ کتاب بخواند، با در نظر گرفتن ۵۰ میلیون نفر جمعیت باسواد و تحصیل‌کرده و تعداد عناوین کتاب که سالانه ۵۰ هزار عنوان کتاب است، تیراژ متوسط عدد بسیار بالایی، حدود ۱۰۰ هزار نسخه می‌شود، در حالی که تیراژ متوسط ما تقریبا نزدیک به ۳۰۰۰ نسخه است. آن ۹۷ هزار تا را از کجا داریم در می‌آوریم؟ گفته‌اند مثلا روزنامه‌خوانی، متون مذهبی، خواندن زیرنویس تلویزیون و چیزهایی مثل این.

او سپس تشریح کرد: اگر هر ایرانی در روز به طور متوسط ۷۰ دقیقه کتاب بخواند، با مراجعه به آمارهایی که راجع به کتاب‌خوانی داریم، درمی یابیم که کسی که ۷۰ دقیقه در روز کتاب می‌خواند، آدم پُرخوانی است، آدم پُرخوان قطعا آدم تندخوانی است. آدم تندخوان در ۷۰ دقیقه احتمالا می‌تواند روزی ۱۰۰ صفحه کتاب بخواند و در طول سال که ۳۶۵ روز است، ۳۶ هزار و ۵۰۰ کلمه کتاب می‌خواند. اگر تعداد متوسط صفحات کتاب را طبق آمار خانه کتاب ۲۵۰ صفحه یا برای این‌که رُند شود، ۳۶۵ صفحه فرض کنیم؛ یعنی طبق این آمار، هر ایرانی سالانه ۱۰۰ کتاب می‌خواند.

 این نویسنده که در مراسم اختتامیه «جشنواره کتاب‌خوانی مجازی» سخنرانی می‌کرد، گفت: سوال جدی‌ای که من دارم به اتفاقاتی مربوط می‌شود که در دو سه هفته اخیر در کشور در حال رخ دادن است و آن سوال این است که ما چه‌قدر کتاب می‌خوانیم؟ آیا ما اهل مطالعه هستیم یا نه؟ و آمار کتاب‌خوانی چگونه تهیه می‌شود؟ این سوال اصلی من است. فکر می‌کنم اگر در چنین جلسه‌ای نتوانیم درباره صحت و سقم این آمار صحبت کنیم، جاهای دیگر مکان‌های شایسته‌ای برای صحبت و هم‌فکری راجع به این قضیه نباشد.

این نویسنده در ادامه عنوان کرد: این روز‌ها آمار به شدت بلندی از کتاب‌خوانی مملکت ارایه می‌شود که در نظر من فارغ از این‌که ما به حقیقت، واقعیات و مصادیق کتاب‌خوانی در جامعه احترام بگذاریم یا نه، در آن یک بی‌احترامی بزرگ دیده می‌شود و آن هم، بی‌احترامی به چهار عمل اصلی است.

او افزود: اگر قرار باشد با آماری که در کنار صنعت نشر، منتشر می‌شود، شوخی کنیم و این آمار را جدی نگیریم، اعتماد مردم نسبت به عددهای فرهنگی پایین می‌آید. من تقاضا دارم به عددهای فرهنگی احترام بگذاریم.

به گزارش همشهری‌آنلاین در چند ماه گذشته ،منصور واعظی،رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی به شکلی مستمر بر سرانه بالای مطالعه در ایران تاکید می‌کند که همین امر واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.

more  آماری تازه درباره مطالعه ایرانیان؛سرانه مطالعه 79 دقیقه در روز

کد خبر 198935
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز