گروه ادب و هنر: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طرح «سامانه مشاوره کتاب» را در طول‌ماه آینده راه‌اندازی می‌کند.

کتاب

به گفته معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، قرار است این سامانه به علاقه‌مندان، درباره کتاب‌های مختلفی که می‌توانند تهیه کرده و مطالعه کنند، مشاوره بدهد. مجدالدین معلمی در این‌باره به فارس می‌گوید: در حال حاضر مشاوره کتاب به‌صورت آنلاین و آفلاین در هیج مکانی صورت نمی‌گیرد، اما در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای این امکان فراهم خواهد شد تا با توجه به سطح سواد، آگاهی و علاقه مراجعان ،کتاب مورد علاقه به آنها معرفی شود؛ این سامانه تا‌ماه آینده راه‌اندازی می‌شود تا هر فرد با توجه به علاقه و دانش خود به کتاب مورد نظر دسترسی پیدا کند.به جز این، نهاد کتابخانه‌های عمومی راه‌اندازی ایستگاه مطالعه را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

معلمی در این‌باره هم می‌گوید: بنا بود ایستگاه مطالعه در شهریور‌ماه افتتاح شود، اما با توجه به گرانی بحث کاغذ و اینکه چاپ کتاب با دشواری‌هایی همراه شده، این طرح و اجرای آن کمی به تأخیر افتاد؛ پیش‌بینی ما این است که با توجه به اقدامات انجام شده و خرید کاغذ ایرانی که صورت می‌گیرد، بتوانیم طی شش ماهه دوم 150ایستگاه را به‌طور اولیه افتتاح کنیم و تا پایان سال به 300 ایستگاه افزایش یابد.

معلمی ادامه می‌دهد: بنا داریم در سال آینده هزار ایستگاه مطالعه را در کل کشور راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر قفسه‌های ایستگاه آماده شده و برای کل کشور ارسال شده است، تنها بحث چاپ کتاب‌ها مانده که با پیگیری‌های انجام شده به‌زودی آن هم اجرایی می‌شود. این ایستگاه‌های مطالعه قرار است در مکان‌های عمومی مستقر شوند، مکان‌هایی مسقف و مدیریت‌پذیر درنظر گرفته شده؛ هر ایستگاه دارای 15موضوع است و کتاب‌ها به‌صورت ماهانه شارژ می‌شوند. این آثار در موضوعاتی چون، داستان، سه کتاب برای کودکان، دو کتاب نوجوانان، زنان، تاریخ، علوم و فنون و ادبیات به‌معنای شعر و آثاری با موضوعات دفاع‌مقدس هستند.

معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره نحوه عرضه آثار در این ایستگاه‌ها می‌گوید: افراد با مراجعه به این ایستگاه‌ها کتاب‌ها را برداشته و برای مطالعه می‌توانند به منزل ببرند، اگر تمایل داشتند طبق شماره حساب درج شده در کتاب 1000تومان بابت آن پرداخت می‌کنند و اگر تمایل نداشته باشند می‌توانند کتاب را به نخستین ایستگاه یا یکی از کتابخانه‌های عمومی تحویل دهند؛ این طرح رایگان بوده و کتاب را بین مردم می‌برد.آنطور که معلمی می‌گوید، این نهاد امسال حدود شش میلیارد تومان خرید قطعی منابع داشته که برای کل کتابخانه‌های سراسر کشور هزینه شده است. او ادامه می‌دهد: یک میلیارد تومان خرید منابع به درخواست خود اعضا انجام شد؛ یعنی اعضا از طریق سامانه «کتاب من» کتاب‌های مورد نیاز خود را که در کتابخانه‌ها موجود نیست درخواست می‌دهند و ما آنها را خریداری می‌کنیم؛ از این‌رو طی شش ماهه نخست سال تقریبا یک میلیارد تومان خرید کتاب صورت گرفت.

کد خبر 182744

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز