همشهری‌آنلاین: منصور واعظی،دبیر شورای فرهنگ عمومی که در سال 88 سرانه مطالعه در ایران را 18 دقیقه اعلام کرده بود، در تازه‌ترین اظهار نظر خود سرانه مطالعه در ایران را 79 دقیقه در روز اعلام کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر  دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ایرانیان روزانه 79 دقیقه از وقت خود را به مطالعه کتاب، نشریه، ادعیه و مطالعه در فضاهای مجازی می‌پردازند.

منصور واعظی شامگاه پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: در سنجش اوقات فراغت هر ایرانی دیدن برنامه‌های تصویری اعم از تلویزیون، تلویزیون‌های بیگانه، دیدن فضای مجازی و سینما، شنیدن رادیو، نواهای صوتی قرآن و ادعیه و موسیقی، خواندن شاخص کتاب، روزنامه، نشریه، قرآن و خواندن در فضای مجازی، ورزش کردن، بازی کردن، سفر رفتن و صله ارحام مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: طبق این سنجش ایرانیان در نخستین اولویت برای گذراندن اوقات فراغت خود به دیدن برنامه‌های تصویری علاقه دارند به طوری که هر ایرانی روزانه چهار ساعت اوقات فراغت را با دیدن برنامه‌های تصویری سپری می‌ کند.

واعظی شنیدن برنامه‌های صوتی را دومین انتخاب ایرانیان برای گذراندن اوقات فراغت آنان اعلام کرد و گفت: هر ایرانی روزانه دو و نیم ساعت از اوقات فراغت خود را به این امور اختصاص می‌دهد که از این میزان یک و نیم ساعت به موسیقی گوش می‌دهد.

واعظی مطالعه را انتخاب سوم مردم ایران برای گذران اوقات فراغت دانست و گفت: سرانه مطالعه کتاب، نشریات و ادعیه در کشور 79 دقیقه است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اهمیت مصوبات شورای فرهنگ عمومی در سطح کشور، اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی طراح و تدوین‌گر چشم‌انداز بخش فرهنگ عمومی کشور است و نقشه راهنمای فرهنگ توسط این شورا تنظیم می‌شود و این نشان دهنده اهمیت این مجموعه است.

به گزارش همشهری‌آنلاین برخی کارشناسان عرصه کتاب و نشر سرانه مطالعه در ایران را دو دقیقه در روز می‌دانند.

more

  سرانه مطالعه در ایران 2 دقیقه یا 76 دقیقه

پیش از این  هم  واعظی سرانه مطالعه در ایران را 18 دقیقه اعلام کرده بود. امری که مورد تایید معاون فرهنگی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته بود. اما در همان زمان معاون فرهنگی وزیر اعلام کرده بود که در صورتی که بخواهیم خواندن ادعیه و قرآن را جزو مطالعه ایرانیان به حساب آوریم ،این رقم به 60 تا 90 دقیقه در روز خواهد رسید.

more

  سرانه مطالعه 18 دقیقه است

more  سرانه مطالعه کتاب در ایران 18 دقیقه و 47 ثانیه در روز

کد خبر 192804
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز