یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پژوهشی دفتر مطالعات و برنامه‌­ریزی رسانه­‌ها با اشاره به اندک بودن پرداختی بخش ارتباطات به مولفان گفت: پرداخت­‌های مالی بخش ارتباطات با توان و ظرفیت کاری که مولفان انجام می­‌دهند همخوانی ندارد و خواستار افزایش بودجه بخش پژوهش شد.

مجید ملکان

به گزارش ایبنا،  مجید ملکان درباره کمبود تالیف و فراوانی ترجمه‌های نامناسب در حوزه کتاب‌های ارتباطات عنوان کرد: سازوکار‌های تشویقی و قدردانی از نویسندگان و مترجمان مجرب و روش حرفه‌ای، پرداخت حق‌الزحمه به اندازه توان تخصصی و زبده بودن مترجم و مولف، می‌تواند به تقویت کتاب‌های حوزه رسانه و ارتباطات بینجامد.

وی با تاکید بر این‌که باید پرداخت مالی به مولف و مترجم به اندازه توان و زحمت وی باشد، عنوان کرد: حق‌التالیف در کل سازوکار پژوهشی، بودجه مشخص، متناسب و ضروری ندارد زیرا برای کارهای پژوهشی در بخش‌های مطبوعات و خبرگزاری‌ها و همچنین سایر بخش‌ها، بودجه لازم در اختیار موسسات فرهنگی نیست.

معاون پژوهشی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها عنوان کرد: برنامه‌ریزی برای اولویت‌های پژوهشی و تعیین نیاز‌های کاربردی جامعه در بخش ارتباطات، یکی از وظایف معاونت مطبوعاتی و خبرگزاری‌هاست که اکنون با تشکیل کارگروه‌های تخصصی خبرگزاری و مطبوعات این وظیفه مهم پیگیری می‌شود.

ملکان با بیان این‌که بودجه پژوهشی مناسب برای حمایت از پژوهشگران وجود ندارد، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلند‌مدت حمایتی می‌‌توان با تمهیدات مالی مناسب، اقبال عمومی به پژوهش را افزایش داد و از این طریق بر غنای حوزه تالیف و ترجمه افزود.

وی با بیان این‌که ارزش و جایگاه کتاب سال مطبوعات و خبرگزاری‌ها کمتر از کتاب‌های سال دیگر نیست، اظهار کرد: کتاب‌های مطبوعات و خبر‌گزاری‌ها و همچنین پژوهش‌های این بخش در جشنواره‌های متعدد و نمایشگاهی فصلی قدردانی می‌شوند و نمایشگاه‌های مطبوعات و خبرگزاری‌ها با فراخوان گسترده برای اقبال عمومی و برپایی چندین دوره نمایشگاه‌های کتاب در طول سال، نقش موثری برای تولید‌های پر محتوا خواهد داشت.

ملکان با بیان‌ این‌که در طول سال ‌هیات‌های داوری با تشکیل دبیر‌خانه‌ها دایمی جشنواره کتاب سال مطبوعات و خبرگزاری‌ها و همچنین جداسازی آن از نمایشگاه می‌توانند از کتاب‌ها و پژوهش‌های برتر تجلیل کنند، اظهار کرد: نقطه ضعف عمده پژوهش، مرتبط با سیستم آکادمیک است که باید انگیزه لازم برای تبدیل پژوهش‌های کاربردی به کتاب و محصولات علمی را فراهم کند.

وی با بیان این‌که تشکیل دبیرخانه دایمی جشنواره کتاب سال مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازخورد‌‌های گوناگونی از آثار برتر تولید شده به وجود می‌آورد، اظهار کرد: تجربه دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها نشان می‌دهد‌‌ کتاب‌‌های تالیفی نسبت به ترجمه در بخش ارتباطات فراوانی بیشتری دارند. این بازخورد نشان می ‌‌دهد مولفان گام‌های موثری برداشته‌‌اند اما هنوز اقبال به تالیف به دلیل حمایت‌های مادی محدود است.

کد خبر 207496

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز